• Anonym (TT)

    hjälp

    'Har en dotter på 4 år snart 5. ha för ca 1 månad sedan separerat från pappan.

    flickan är folkbokförd hos mig, men vad innebär egentligen det? vi har 50/50 varannan vecka.

    Han har varannan vecka men jobbar städigt helg och lämna bort barnet till sina föräldrar varanan helg. Kan jag göra något åt detta?

  • Svar på tråden hjälp
  • Brumma

    Att hon är folkbokförd hos dig innebär att all information som skickas automatiskt kommer till dig. Kallelser till sjukvård, tandläkare osv.

    Skolan som barnet automatiskt skrivs in i är den skola som ligger närmast bostaden barnet är folkbokförd i. Bland annat :)

    Gällande pappans helger så nej, det finns inget du kan göra. Hur pappan lägger upp sin vecka är upp till honom, så länge barnen inte far illa såklart.

    Varför vill du hindra att de är hos hans föräldrar? De flesta barn mår bra av att knyta nära relationer till andra vuxna än föräldrarna.

  • Fumlan

    Att flickan är folkbokförd hos dig innebär precis som Brumma säger att du får all information från myndigheter och sjukvård och val av skola påverkas också mm. 
    Att ha sitt barn folkbokfört hos sig är en stor fördel för dig  men har absolut ingenting med vårdnad att göra.

    När det gäller pappans vecka så är det han som bestämmer hur den ska se ut och hur det ska fungera med arbete och dagis/förskola osv. Jag upphör aldrig att förvånas över hur man som separerad förälder förväntas vara närvarande för sitt barn 24/7 även vid varannan-veckas boende... Så fungerar inte verkligheten om man har ett arbete att sköta, det är inte heller alla som har förmånen att kunna styra in sitt arbete till att bara vara halvtid den vecka man har vårdnaden om sitt barn?! Jag tycker ditt ex löser det på ett fint sätt att låta flickan vara med sina farföräldrar, jag önskar jag själv haft den möjligheten när mina barn var små!

    Så länge det inte är misär eller missförhållanden så ska du inte lägga dig i, låt honom sköta sin vecka som han vill och lägg istället energin på annat som kan berika ditt liv Flört

Svar på tråden hjälp