• johanniiis

    Ersättning pulver

    Vi har kört på nan 1 i tetrapack nu, men tänkte börja med pulver då vi tänker det är mer lönsamt för ekonomin då vi kör mycket ersättning då min bröstmjölk inte räcker.

    Kan man koka upp vattnet i förväg, ha i kylskåpet och värma upp till rätt temperatur i micro och sedan i med pulvret?

    Eller kan man blanda ihop kallt vatten och pulvret och förvara i kylskåpet och sedan värma upp i micron till rätt temperatur?

    Tänker på natten främst då man är lite trött och gärna vill ge barnet mat snabbt då man ofta vaknar och det skall till mat direkt helst. På dagen hinner man ofta tolka signalerna innan det blir akuthungrigt.

    Eller hur gör ni andra? Tacksam för tips!


  • Svar på tråden Ersättning pulver
  • Lovisblomman

    Kör tetra på natten o pulver på dan. Så gjorde vi. Va guldvärt att ha tetrorna bredvid sängen så behövde jag inte ens kliva upp :)

  • Marengen

    Jag kokade vatten som jag sen förvarade i kylen(nytt varje dag) till natten fyllde jag rätt mängd vatten i flaskor och pulvret mätte jag upp i en doserings burk med tre fack( finns i de flesta butiker vid barngrejern) , snabbt och smidigt och man slipper tänka på att det blir rätt mängd då man är halvvaken.

  • johanniiis
    Marengen skrev 2015-03-05 20:49:39 följande:

    Jag kokade vatten som jag sen förvarade i kylen(nytt varje dag) till natten fyllde jag rätt mängd vatten i flaskor och pulvret mätte jag upp i en doserings burk med tre fack( finns i de flesta butiker vid barngrejern) , snabbt och smidigt och man slipper tänka på att det blir rätt mängd då man är halvvaken.


    Blanda du i pulvret efter du värmt upp vattnet eller innan? :) Och smart med doseringsburk, man är ju som du skriver halvvaken på natten
  • LillaE

    Har alltid kört med ersättning till min dotter då min mjölk precis som din inte är räcker till.

    Körde tetra de första veckorna gick över på pulver ersättning ganska snabbt då det är mer ekonomiskt.

    Jag gör klart flaskorna hon ska äta på natten redan på kvällen blandar pulvret i det kalla vattnet ställer i kylen. Så på natten är det bara att gå upp och mikra ersättningen. Funkar bäst för oss och då slipper man vakna till så mycket. Som jag tyckte att man gjorde när man skulle måtta under nattetid!

  • Mullan

    Du kan absolut koka upp vattnet i förväg :) ett alternativ är ju att ha vattnet i thermos över natten oxå för att slippa värma om det :) doseringaburkarna är guld värda :)

  • Marengen
    johanniiis skrev 2015-03-05 21:02:08 följande:
    Blanda du i pulvret efter du värmt upp vattnet eller innan? :) Och smart med doseringsburk, man är ju som du skriver halvvaken på natten
    Det står väl på förpackningen om det ska blandas i kallt eller varmt vatten, kommer inte ihåg, beror väl på vilken sort det är.
Svar på tråden Ersättning pulver