• Anonym (Trött på strul)

    Ex maken vägrar ge bort föräldradagar

    Jag och ex maken har ansökt om skilsmässa och har flera månaders betänketid. Vi är osäkra på om han är pappan till barnet som nu är 4 månader gammal. Ex maken har abokat tiderna för dna test i flera omgångar och han är inte villig att ge bort sina 180 föräldrapenningsdagar till mig. Han vill inte ha någonting med barnet att göra överhuvudtaget och har inte träffat pojken på ett par månader nu har han fått bostad över 150 mil bort. Min föräldrapenning går ut om 2 månader och då får jag inga pengar någonstans ifrån när jag är hemma med pojken. Har kontaktat soc angående ekonomiskt bistånd pågrund av situationen.


    Skulle vara tacksam för tips och stöd hur jag ska gå tillväga i den här situationen!

  • Svar på tråden Ex maken vägrar ge bort föräldradagar
  • Anonym (tex)

    Ring FK och fråga om han använt dagar och berätta att han inte har någon kontakt med barnet. Sedan ringer du familjerätten och berättar vad som hänt och ber om hjälp att få enskild vårdnad.

  • Anonym (Jen)

    Du kan inte tvinga honom att skriva över sina dagar till dig. Så han är angiven som far eftersom ni är gifta, vad är det som gör att ni är osäkra på vem som är pappan till barnet?

  • Tirem
    Vanillaextract skrev 2015-03-05 18:24:54 följande:

    Du var otrogen alltså och det är därför han hyser agg mot dig?


    Vart står det att Ts var otrogen? Hon kanske blev/var gravid precis när de träffades!
  • Anonym (l))
    Tirem skrev 2015-03-05 20:19:43 följande:
    Vart står det att Ts var otrogen? Hon kanske blev/var gravid precis när de träffades!
    Och då sprang de iväg och gifte sig med en gång?
  • Anonym (Bea)

    Ett alternativ är att stämma honom på ensam vårdnad.

  • Tirem
    Anonym (l)) skrev 2015-03-05 20:23:55 följande:
    Och då sprang de iväg och gifte sig med en gång?
    Det är en möjlighet ja...
  • Anonym (Bea)
    Vanillaextract skrev 2015-03-05 18:24:54 följande:

    Du var otrogen alltså och det är därför han hyser agg mot dig?


    Varför läser du in saker som ts vare sig har sagt eller som har med frågeställningen att göra?
  • Vanillaextract
    Anonym (Bea) skrev 2015-03-05 21:19:14 följande:

    Varför läser du in saker som ts vare sig har sagt eller som har med frågeställningen att göra?


    Ts vet inte om hennes man är far till det nyfödda barnet. Såvida dom inte gifte sig i rekordfart och sedan bestämde sig för att skilja sig i rekordfart är det väl den mest rimliga förklaringen. Speciellt när de verkar osams och han inte vill ha kontakt med barnet.
  • Tirem
    Vanillaextract skrev 2015-03-06 05:37:52 följande:
    Ts vet inte om hennes man är far till det nyfödda barnet. Såvida dom inte gifte sig i rekordfart och sedan bestämde sig för att skilja sig i rekordfart är det väl den mest rimliga förklaringen. Speciellt när de verkar osams och han inte vill ha kontakt med barnet.
    Rekordfart? Om Ts var/blev gravid precis när de träffades så har de haft minst ett år på sig att hinna gifta sig! Inte omöjligt...
  • Fröken Hepburn
    Vanillaextract skrev 2015-03-05 18:24:54 följande:

    Du var otrogen alltså och det är därför han hyser agg mot dig?


    Och?

    Någon måtta på hämndbegär får det väl ändå bara. I slutändan drabbar det barnet ändå och även om TS ex hatar TS är det helt stört att sätta åt henne på det här sättet, just för att det drabbar en 4 månaders.
  • Anonym (Bea)
    Vanillaextract skrev 2015-03-06 05:37:52 följande:

    Ts vet inte om hennes man är far till det nyfödda barnet. Såvida dom inte gifte sig i rekordfart och sedan bestämde sig för att skilja sig i rekordfart är det väl den mest rimliga förklaringen. Speciellt när de verkar osams och han inte vill ha kontakt med barnet.


    Men vad har det med ts frågeställning att göra? Varför känner du behov av att moralpredika istället för att försöka att antingen svara på ts fråga eller ge ts stöd på annat vis?
  • Vanillaextract
    Anonym (Bea) skrev 2015-03-06 09:48:09 följande:

    Men vad har det med ts frågeställning att göra? Varför känner du behov av att moralpredika istället för att försöka att antingen svara på ts fråga eller ge ts stöd på annat vis?


    Var har jag moralpredikat? Det kan mycket väl hjälpa att veta hur situationen uppstått och vilka problemen är när man ska ge ts råd.

    Vad har ditt ot inlägg med ts att göra? Ingenting.

    Människorna här på fl alltså.
Svar på tråden Ex maken vägrar ge bort föräldradagar