• Anonym (3barns mamma)

    Ekonomsikt bistånd, vad kan jag söka?

    Har ekonomiskt bistånd. Undrar utöver d vanliga vad man kan söka för. Någon ebrätta för mig man kan söja extra nu till vår kläder såsom jackor,stövlar,skor,ytterkläder å regnställ. Någon som kan berätta lite mer.

    Sen behöver jag möbler med hur fungerar det då? jag vet min handläggare är bättre på å svara men hon jobar ju itne jsut nu..tacksam för svar å detaljerat

  • Svar på tråden Ekonomsikt bistånd, vad kan jag söka?
  • Långbenopluto

    Kläder kan man söka en extra klädnorm för (ca 400 kr) OM man har sökt bistånd i minst 10 månader. Iallafall i vår kommun.

    Möbler kan man söka, dom gör ett hembesök för att se om dessa möbler verkligen behövs först.

  • Anonym (3barns mamma)

    Okej har precis fått bistånd första gången. snart dags att köpa vårkläder till barnen. alltså jackor, regnkläder stövlar skor smt mössor å vantar.. cirka 1500 pr barn. är detta inget jag kan söka om?

    Har gått igenom skilsmässa. så har delat upp möäblerna. en socionom sa jag kunde ansöka om bistånd till dessa möbler. dvs garderober å byråer försvinner. finns då bara inbyggda garderober i tösernas sovrum. å d räcker ej till oss på fyra till handdukar sängkläder å våra egna kläder. normalt har man ju en egen byrå el nått i sitt sovrum. samt köksbord försvinner nu som maken skall ha.

  • Anonym (idiot)
    Anonym (3barns mamma) skrev 2015-03-05 19:19:53 följande:

    Okej har precis fått bistånd första gången. snart dags att köpa vårkläder till barnen. alltså jackor, regnkläder stövlar skor smt mössor å vantar.. cirka 1500 pr barn. är detta inget jag kan söka om?

    Har gått igenom skilsmässa. så har delat upp möäblerna. en socionom sa jag kunde ansöka om bistånd till dessa möbler. dvs garderober å byråer försvinner. finns då bara inbyggda garderober i tösernas sovrum. å d räcker ej till oss på fyra till handdukar sängkläder å våra egna kläder. normalt har man ju en egen byrå el nått i sitt sovrum. samt köksbord försvinner nu som maken skall ha.


    Hahah är du på riktigt!!!

    Nä du får nog inga 1500 kr per barn. Dina barn behöver knappast sprillans nya kläder och har du dessutom 3 barn bör dom kunna ärva av varandra.

    Några extra gaderober eller byrårer behöver du dp inte heller. Shit alltså, alla dessa parasiter som vill leva på samhället.

    Ta och res på röven va. Kom tillbaka när dina barn inte har något att äta!
  • Anonym (3barns mamma)

    Parasit? du ahr ju inte en jävla aning vad jag gått igenom jag ahr levt i ett misshandels förhåålande. fick sluta på mitt arbete där jag jag jobbade md mn dåvarande man....  jag ställer ju bara frågor. någon sa till mig att man inte fick köpa beg för då kunde man fuska med kvitton? jag ahr ingen aning.. har ju inte plats å lägga in kläder så ska de ligga p golvet å skräpa då eller io sängarna så ingen kan sova där?Sonen är äldkan INTE ärva utav någon å de andra har samma storlek... så svårt då ju å ärva,..

    tkr inte man ska säga sånt när du inte vet ett skit om min situation...

  • Långbenopluto

    Nej, du kan INTE ansöka om 1500 kr per barn, är du inte klok? 

    Du får max ca 400 kr/barn OM du får det alls, med tanke på att du nyss börjat söka.

    Möbler är bara det absolut nödvändigaste, inget annat "lull-lull".

  • Anonym (3barns mamma)

    Klok alltså jag har inget koll på sådant här.. därför jag frågar ni behöver välö inte va så hemskt otrevliga en vanlig jäkla fråga.

    nää å jag snackar inte om något jävla lull lull heller för den delen!!!!

    jag abra frågar å ni lixom försöker göra en hemsk person utav mig. jag bara kollade va det kostar å frågade eftersom jag fått höra vbissa saker. som att vid vår ocgh vinter kläder får man större bidrag eftersom såna kläder kostar extra... och att man inte fick köpa beg utan d måste va nytt eftersom kvitton skall in...

    det jag kolalt här är ju efter hms å ellos priser så INGA märkes kläder...
    eftersom dagis å skola kräver de har ordentliga kläder. som är hela å fungerar samt mössor å vantar...

  • Socionom01

    TS, jag jobbar med ekonomiskt bistånd. Du har alltid rätt att ansöka, du kan i princip ansöka om vad som helst. Om du får kläder till barnen kan inte jag svara på, vi gör alltid individuella bedömningar. Normalt beviljas en extra klädnorm per barn, den varierar beroende på ålder på barnet/barnen. I vissa fall beviljas mer bistånd än en extra klädnorm, som sagt gör vi individuella bedömningar.

    Gällande möblerna så gör socialsekreteraren ett hembesök och gör därefter en bedömning. Olika kommuner gör på olika sätt, beviljar olika mycket osv.

  • Anonym (3barns mamma)

    Okej hur ansöker man då skriver man hur mycket man tänkt sig va det kostar eller det kvittar? Tycker min handläggare är jätte dålig att svara på mina frågor å har aldrig svar när jag frågar... utan hänvisar alltid till ngt annat.

  • Anonym (soc.sekr)

    Vilken attityd folk har när de svarar i dessa trådar. Hur ska TS kunna veta vad som är skäligt utifrån ett försörjningsstödsperspektiv om hon aldrig behövt leva på så lite pengar förr? Det är en stor omställning som är påfrestande för många.

    Man kan som ovan skrev söka om vad man vill, sen görs individuella bedömningar. Kostnad för kläder ingår i det s.k. uppehället som du får varje månad, och därför beviljas oftast inte bistånd till kläder utöver det. Det är meningen att man ska spara och planera sin ekonomi. Sen kan det finnas särskilda omständigheter att ta hänsyn till, och vissa kommuner är mer generösa än andra.

    Man kan ansöka om möbler också, men det är det allra nödvändigaste som gäller. Resten får man själv spara till.

    Det är snålt att leva på försörjningsstöd men du gör klokt i att ställa frågor. Man ska vara införstådd med vilka rättigheter man har.

  • Socionom01

    Precis, skriv ner vad du behöver och ungefär hur mycket det skulle kosta. Jag brukar begära in kostnadsförslag när klienterna ansöker om något utöver norm så att jag vet vad jag har att förhålla mig till. Det är inte säkert att du får hela summan, ibland beviljar vi delar av det en klient ansöker om.

    Du får gärna fråga mig om du har några fler frågor!

Svar på tråden Ekonomsikt bistånd, vad kan jag söka?