• Staman

    De privata vinsterna i välfärden

    Vad är problemet, man har AB, lånar i bank och tar ut rimliga löner?

  • Svar på tråden De privata vinsterna i välfärden
  • Staman
    Frontline skrev 2015-03-06 01:27:17 följande:

    Vad för problem har du?


    Att du inte kan svaraSkrattande
  • Frontline
    Staman skrev 2015-03-06 01:33:10 följande:
    Att du inte kan svaraSkrattande
    Är du dum i  huvudet?

    Jag svarade ju med ett fråga vilka problem du ha...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Staman
    Frontline skrev 2015-03-06 01:41:38 följande:
    Är du dum i  huvudet?

    Jag svarade ju med ett fråga vilka problem du ha...
    Du kanske har märkt att det är en het samhällsfråga och i riksdagen etc.
  • Don3

    Jag, har inga problem med privata vinster i välfärden, klarar ett företag att leverera samma "vara" som staten kan till ett billigare pris. Då så tycker jag att de gott kan få lite avkastning på sin investering. Har man pumpat in ett antal miljoner i ett företag vill man givetvis tjäna tillbaka dessa på sikt annars är det ju bättre att sätta in dem på ett av bankens nollräntekonton.
    Så problemet är inte vinster i välfärden utan att statlig sjukvård uppenbart inte är kostnads effektiv. Skulle den vara det skulle privata alternativ få mindre pengar och därför inte kunna ta ut någon större vinst.

  • snedtak

    Sedan kan man ju fråga sig varför Sverige är ett av få (om inte nästan det enda) landet i världen som tillåter oreglerade vinstuttag ur välfärdsverksamhet. Trots att flera andra länder som USA, Storbrittanien, Finland, Nederländerna,Norge och Danmark har begränsningar av vinster i välfärden finns där privata aktörer ändå.

    Jag kan tänka mig att man ser det som provocerande att skattepengar går ner i privata aktörers fickor. För vård och omsorg får skattepengar oavsett om den är privat eller statlig, tex. via skolpengen. Kommuner betalar alltså pengar för varje elev de har på en skola med privat huvudman och om det är tillåtet för huvudmannen att ta ut hur mycket vinst som helst kan man fråga sig varifrån pengarna kommer.

  • snedtak

    Ett annat problem man kan ha är att om det är privata aktörer som är intresserade av att göra vinst som för ansvariga för viktiga samhällsfunktioner så är det väl sannolikt att servicen kommer bli betydligt sämre i delar med låg lönsamhet.

    Tandläkare och privata kliniker i Stockholm kan man troligen tjäna pengar på s där kommer man etablera sig. Äldreomsorg i Norrbotten kanske ingen privat aktör är intresserad av. Ska de äldre i Norrbotten helt bli utan service då? Eller ska staten ta  hand om all service som är dyr och som ingen annan vill ta i? Det känns ju inte som en särskilt bra användning av skattepengar.

  • Staman
    Don3 skrev 2015-03-06 08:55:14 följande:

    Jag, har inga problem med privata vinster i välfärden, klarar ett företag att leverera samma "vara" som staten kan till ett billigare pris. Då så tycker jag att de gott kan få lite avkastning på sin investering. Har man pumpat in ett antal miljoner i ett företag vill man givetvis tjäna tillbaka dessa på sikt annars är det ju bättre att sätta in dem på ett av bankens nollräntekonton.
    Så problemet är inte vinster i välfärden utan att statlig sjukvård uppenbart inte är kostnads effektiv. Skulle den vara det skulle privata alternativ få mindre pengar och därför inte kunna ta ut någon större vinst.


    Lånar man ut till bolag får bolaget betala ränta.

    Skära ner ger vinst.
  • Butterscotch
    snedtak skrev 2015-03-06 18:36:11 följande:

    Eller ska staten ta  hand om all service som är dyr och som ingen annan vill ta i? Det känns ju inte som en särskilt bra användning av skattepengar.


    Det gör de ju redan, så i de fallen blir det i så fall ingen skillnad?
  • snedtak
    Butterscotch skrev 2015-03-07 08:51:44 följande:
    Det gör de ju redan, så i de fallen blir det i så fall ingen skillnad?
    Om man ser till statliga bolag såsom SJ blir det problematiskt om man ska ha som uppdrag att förse samhället med infrastruktur även på de olönsamma platserna och att man blir konkurrensutsatt på de lönsamma. Det blir klart svårt att konkurrera med de bolag som kan välja att endast bedriva trafik på de lönsamma sträckorna.

    På samma sätt tycker jag att man kan se vård och omsorg ur ett nationellt helhetsperspektiv. Givetvis är det lättare att bedriva tex. en skola i en innerstadsdel med studiemotiverade elever, attraktiv läge där det är lätt att locka till sig lärare osv. Det lär vara betydligt svårare att driva en högstadieskola på en bruksort där utbildning har låg status. Men likväl måste man göra det, vilket resulterar i att kommunala och statliga verksamheter har betydligt sämre möjligheter att bli attraktiva arbetsgivare.
  • Anonym (M)

    Någon som kommer ihåg hälsans förskola(numera Tellusbarn), där man gav barnen vatten och bröd eftersom man hade en löjligt låg budget?

  • ölburk2

    Så länge dom inte använder sig av våra skattepengar för att skapa vinster, ser jag inga problem.
    Får dom däremot ta del av skattepengar, då ska det precis som i många andra länder vara förbjudet att ta ut vinster.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ica
    ölburk2 skrev 2015-03-07 12:45:08 följande:

    Så länge dom inte använder sig av våra skattepengar för att skapa vinster, ser jag inga problem.
    Får dom däremot ta del av skattepengar, då ska det precis som i många andra länder vara förbjudet att ta ut vinster.


  • Anonym (Ebenezer)

    Det som är problematiskt är vänsterretoriken om att vi "ska ha" företag som återinvesterar vinsterna. Politiker kan nämligen inte bestämma att vi "ska ha" några privatägda företag alls. De kan endast skapa förutsättningar för att få aktörer intresserade av att investera i en bransch. Tror ni att man gör det om man begränsar möjligheterna att exploatera sitt kapital? 

  • ölburk2
    Anonym (Ebenezer) skrev 2015-03-09 08:56:03 följande:

    Det som är problematiskt är vänsterretoriken om att vi "ska ha" företag som återinvesterar vinsterna. Politiker kan nämligen inte bestämma att vi "ska ha" några privatägda företag alls. De kan endast skapa förutsättningar för att få aktörer intresserade av att investera i en bransch. Tror ni att man gör det om man begränsar möjligheterna att exploatera sitt kapital? 


    Det är precis därför som vi (staten) måste driva egna företag inom vissa sektorer, de som behövs för en stark ryggrad för Sverige, de som behövs för vi alla ska få de bästa möjligheterna till skola vård å omsorg, att alla företag över hela Sverige ska få tillgång till de de bästa kommunikations/transportmöjligheterna, billig el o.s.v.
    Dom delarna ska inte privata aktörer få ägna sig åt, det är inget företagare ska behöva bekymra sig över, dom ska bara finnas där som en självklarhet för alla, å det är vi/staten som ska tillhandahålla dom, å det på lika villkor för alla.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden De privata vinsterna i välfärden