• Anonym (Undrar)

    Socialsekreterare - socialbidrag

    Hej,

    Undrar om det finns någon socialsekreterare här som kan svara på hur lång tid det tar för försörjningsstödet att landa på kontot om de skickar det i dag? Betalade hyran, elen och busskort åt min kusin pga att deltagit tre veckor att få beslut. Hennes handläggare lovade att skicka pengarna i dag. Är det olika utbetalningstider eller körs de iväg på morgonen?

  • Svar på tråden Socialsekreterare - socialbidrag
  • Anonym (Jag)

    Min handläggare sa att det tar 2 dgr men det tog bara 1 dag.

  • Anonym (Undrar)

    Tack för svar! Då går det ganska snabbt. Var lite mycket pengar för mig att lägga ut så snabbt och inte veta när eller om jag får tillbaka dem.

  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-03-06 09:23:12 följande:

    Tack för svar! Då går det ganska snabbt. Var lite mycket pengar för mig att lägga ut så snabbt och inte veta när eller om jag får tillbaka dem.


    Om du kan säga vilken kommun det gäller så kan du hoppas på att någon från din kommun är här och kan svara. Det beror nämligen på vilken typ av avtal just din kommun har med bankerna och vilken bank kommunen och du har. I min kommun kommer pengarna samma dag som utbetalning om den görs innan ett visst klockslag t ex
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-06 09:26:04 följande:

    Om du kan säga vilken kommun det gäller så kan du hoppas på att någon från din kommun är här och kan svara. Det beror nämligen på vilken typ av avtal just din kommun har med bankerna och vilken bank kommunen och du har. I min kommun kommer pengarna samma dag som utbetalning om den görs innan ett visst klockslag t ex


    Vi bor i Österåkers kommun. Receptionen sa upp till fem dagar men det kan väl inte stämma? Så lång tid kan inte en överföring ta i dag. Det var därför som jag ställde frågan här, för att höra mer er som arbetar med det.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-06 09:26:04 följande:

    Om du kan säga vilken kommun det gäller så kan du hoppas på att någon från din kommun är här och kan svara. Det beror nämligen på vilken typ av avtal just din kommun har med bankerna och vilken bank kommunen och du har. I min kommun kommer pengarna samma dag som utbetalning om den görs innan ett visst klockslag t ex


    Jaha funkar det så. Jag bor i sthlm och nör jag har fått utbetalningsavi för matpengar så har jag fått hämta på Nordea. Själv har jag Swedbank så förmodligen är det därför det tog 1 dag?

    Jag är så oerhört tacksam för den hjälp jag fått från min handläggare så jag har lust att maila och tacka honom.

    Fånigt va?!

    Han gav mig avslag först för de 2 månader jag ansökt om. Men när jag lämnat mer info och "bevis" över min situation omprövade han beslutet och hjälpte mig. Han är en fantastisk socsekreterare!

    Jag behöver bara tillfällig hjälp och kommer snart vara självförsörjande igen.

    Hoppas din kusin kommer på fötter snart ts! Snällt av dig att ställa upp!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-03-06 09:35:17 följande:

    Vi bor i Österåkers kommun. Receptionen sa upp till fem dagar men det kan väl inte stämma? Så lång tid kan inte en överföring ta i dag. Det var därför som jag ställde frågan här, för att höra mer er som arbetar med det.


    Jag tror de kanske tar i lite extra för säkerhets skull. Vad har din kusin för bank?

    Har soc Nordea banken i hela Sverige tro?
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-03-06 09:35:17 följande:
    Vi bor i Österåkers kommun. Receptionen sa upp till fem dagar men det kan väl inte stämma? Så lång tid kan inte en överföring ta i dag. Det var därför som jag ställde frågan här, för att höra mer er som arbetar med det.
    Det var nog ett standardsvar de gav. Receptionen har ju oftast inte koll på när handläggaren verkligen gör själva utbetalningen. nej, det finns inga överföringar idag som tar sådan tid. Däremot finns det ju olika sätt att betala ut pengarna på t ex genom avi eller bangiroutbetalningskort osv. De kan ta några dagar.

    Sen är det inte så att handläggaren själv gör utbetalningen/överföringen till kontot utan det är ju någon annan. Handläggaren gör utbetalningen i systemet och sen finns det någon annan som gör en samlad överföring av dagens alla utbetalningar till någon på ekonomiavdelningen som sedan godkänner filöverföringen till banken. Sedan godkänner banken mottagandet av filen och sen betalas pengarna ut *phew* :-P Ungefär så ser det ut på de flesta ställen med vissa skillnader beroende då på hur stor kommun det är och vilka avtal man har.

    Vad jag ville få fram med den långa onödiga redogörelsen var att det inte är så att den enskilda socialsekreteraren inte gör några direktutbetalningar till konton utan de ska bekräftas/signeras av andra. Det är en fråga om säkerhet bl a
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Jag) skrev 2015-03-06 09:39:32 följande:
    Jag tror de kanske tar i lite extra för säkerhets skull. Vad har din kusin för bank?

    Har soc Nordea banken i hela Sverige tro?
    Nej, i vår kommun är det Swedbank
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-06 09:48:35 följande:

    Det var nog ett standardsvar de gav. Receptionen har ju oftast inte koll på när handläggaren verkligen gör själva utbetalningen. nej, det finns inga överföringar idag som tar sådan tid. Däremot finns det ju olika sätt att betala ut pengarna på t ex genom avi eller bangiroutbetalningskort osv. De kan ta några dagar.

    Sen är det inte så att handläggaren själv gör utbetalningen/överföringen till kontot utan det är ju någon annan. Handläggaren gör utbetalningen i systemet och sen finns det någon annan som gör en samlad överföring av dagens alla utbetalningar till någon på ekonomiavdelningen som sedan godkänner filöverföringen till banken. Sedan godkänner banken mottagandet av filen och sen betalas pengarna ut *phew* :-P Ungefär så ser det ut på de flesta ställen med vissa skillnader beroende då på hur stor kommun det är och vilka avtal man har.

    Vad jag ville få fram med den långa onödiga redogörelsen var att det inte är så att den enskilda socialsekreteraren inte gör några direktutbetalningar till konton utan de ska bekräftas/signeras av andra. Det är en fråga om säkerhet bl a


    Ah, jaha, trodde att den var socialsekreteraren som gjorde inbetalningarna. Brukar det vara en utbetalningstid per dag eller skickar ni iväg flera?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Jag) skrev 2015-03-06 09:39:32 följande:

    Jag tror de kanske tar i lite extra för säkerhets skull. Vad har din kusin för bank?

    Har soc Nordea banken i hela Sverige tro?


    Hon har swedbank. Hoppas också att det snabbt löser sig för henne!
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-03-06 10:11:27 följande:
    Ah, jaha, trodde att den var socialsekreteraren som gjorde inbetalningarna. Brukar det vara en utbetalningstid per dag eller skickar ni iväg flera?
    Jag som socialsekreterare jag många utbetalningar per dag. Dock kommer bara de med i dagens filkörning som jag har gjort innan "deadline" för ekonomiavdelningen. Därifrån skickas en fil per dag, samma tid varje dag. 
  • Gladhannapanna

    När jag jobbade med ekonomiskt bistånd gick pengarna iväg kl 15 varje dag så alla bokningar gjorda före det klockslaget kom med i dagens "släpp", senare bokningar gick iväg dagen efter. Sedan beror det ju som sagt på vilken bank kommunen har och vilken bank din kusin har samt hur pengarna ska betalas ut. 

    När jag gör överföring från mitt konto till vårt gemensamma går det snabbare än när maken gör motsvarande överföring, vi har olika banker. 

Svar på tråden Socialsekreterare - socialbidrag