• Nidingbane

    Kan vi ta emot hur många hjälpbehövande som helst

    Folk har förvisso rört på sig i alla tider. Alla har därför haft någon som varit nykomling i ett land osv precis som dagens flyktingar.


    Men tänk om nu dagens förflyttning av folk inte bara beror på konflikthärdar i världen. Tänk om det kan ha med något annat att göra t ex att det idag går förhållandevis mycket lättare att förflytta sig än förr även om det fortfarande är förhållandevist svårt.


    Svältkatastrofer, krig osv är ju inget nytt. Det är något som existerat i alla tider.


    Men tänk om det nu är som så att folks förflyttningar på grund av humanitära katastrofer kommer att öka, ja för att till och med accelerera. Vad gör vi andra då?


    För oavsett hur stor hjälpsamhet det finns i världen, så finns den ju samtidigt ett hopp på att de humanitära katastroferna ska ha ett slut.


    Men tänk om de inte slutar. Tänk om det vi ser idag är början på någonting som kommer att bli allt mer stadigvarande för att till och med accelerera? Vad gör vi då?


    Har vi egentligen någon beredskap till något sådant i den rika delen av världen dvs. att ideligen, år från år, kunna ta emot hundra tusentals, ja miljontals hjälpbehövande?


    Allt kan förvisso alltid bli värre, själv tycker jag man emellertid bör kunna försöka tänka sig in i svåra situationer innan man är där. Framförallt då om man är politiker eller liknade.

    Ps. jag önskar naturligtvis att vi kunde hjälpa alla, men det finns tyvärr många men.....Man måste våga ställa frågan.

  • Svar på tråden Kan vi ta emot hur många hjälpbehövande som helst
  • Donum

    Det skulle vi väl kunna börja bekymra oss för när vi tar emot, säg, 10 % av världens flyktingar och inte som idag, 0,3 %..?


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Nidingbane
    Donum skrev 2015-03-06 13:22:54 följande:

    Det skulle vi väl kunna börja bekymra oss för när vi tar emot, säg, 10 % av världens flyktingar och inte som idag, 0,3 %..?


    Observera att jag nu inte skrev Sverige, utan den rika delen av världen!
  • ölburk2
    Nidingbane skrev 2015-03-06 13:41:33 följande:
    Observera att jag nu inte skrev Sverige, utan den rika delen av världen!
    Då slipper vi ta emot några flyktingar i framtiden, då den rikaste världen kommer att ligga i Asien å delar av Afrika.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Nidingbane
    ölburk2 skrev 2015-03-06 13:44:14 följande:
    Då slipper vi ta emot några flyktingar i framtiden, då den rikaste världen kommer att ligga i Asien å delar av Afrika.
    Jo så kan det nog kanske bli. Och vem vet, det är kanske då vi här i Europa som då vill ta oss dit. Men vad jag närmast ville ta upp med tråden var om det finns någon strategi i om nu den generella folkförflyttningen på grund av nödställda i världen kommer att bli något som kommer att utvecklas till något ohejdbart dvs. något som blir mer och mer omfattande för varje år som går. För vi får ju inte glömma av att vi blir fler och fler samtidigt som onekligen de humanitära katastroferna därmed kan påverka allt fler. Hur gör vi? Har du något förslag? Finns det då tillräckligt med stjärterum?

    Finns det hjärterum så finns det stjärterum (vardagligt ord) när man är goda vänner och kan man gärna tränga ihop sig. Men hur goda vänner är egentligen vi människor egentligen beredda att bli när det blir allvar. Hur ser det egentligen ut när kaoset kommer t ex när strömmen går i en storstad. Är vi då så kallt strukturerande och planläggande osv. Hur regerar vi egentligen. Hur ser det egentligen ut därifrån nu alla de hjälpbehövande kommer. Kan vi lära oss någonting av detta. Har vi egentligen lärt oss något av historiens alla liknande händelser?   


    Man kan ibland höra de som säger att vi måste bestämma oss för vilken värld vi vill leva i. Men det är ju egentligen precis det man har gjort hela tiden. Historien är i själva verket fylld av påverkan av människor som tänkt just så. Ja, jag skulle t ex kunna påstå att tankar som dessa också är ett av skälen till att något sådant som religion existerar idag osv, osv.
  • ölburk2
    Nidingbane skrev 2015-03-06 18:58:46 följande:
    Jo så kan det nog kanske bli. Och vem vet, det är kanske då vi här i Europa som då vill ta oss dit. Men vad jag närmast ville ta upp med tråden var om det finns någon strategi i om nu den generella folkförflyttningen på grund av nödställda i världen kommer att bli något som kommer att utvecklas till något ohejdbart dvs. något som blir mer och mer omfattande för varje år som går. För vi får ju inte glömma av att vi blir fler och fler samtidigt som onekligen de humanitära katastroferna därmed kan påverka allt fler. Hur gör vi? Har du något förslag? Finns det då tillräckligt med stjärterum?

    Finns det hjärterum så finns det stjärterum (vardagligt ord) när man är goda vänner och kan man gärna tränga ihop sig. Men hur goda vänner är egentligen vi människor egentligen beredda att bli när det blir allvar. Hur ser det egentligen ut när kaoset kommer t ex när strömmen går i en storstad. Är vi då så kallt strukturerande och planläggande osv. Hur regerar vi egentligen. Hur ser det egentligen ut därifrån nu alla de hjälpbehövande kommer. Kan vi lära oss någonting av detta. Har vi egentligen lärt oss något av historiens alla liknande händelser?   


    Man kan ibland höra de som säger att vi måste bestämma oss för vilken värld vi vill leva i. Men det är ju egentligen precis det man har gjort hela tiden. Historien är i själva verket fylld av påverkan av människor som tänkt just så. Ja, jag skulle t ex kunna påstå att tankar som dessa också är ett av skälen till att något sådant som religion existerar idag osv, osv.
    Nja, om det blir det scenari du beskriver, då kommer vi inte (ingen annan heller) ha en chans att klara av alla.
    Men det är lite av Jordens undergång du beskriver.., jag vet inte riktigt hur eller vad som skulle trigga en sån folkförflyttning..

    Det vi vet kommer, är dom stora folkförflyttningar som tvingas fram av klimatförändringarna, hur dom kommer att ske eller vart folk tar vägen vet nog ingen, vi vet bara att det kommer att bli de största problem vi nånsin har haft att göra med.

    Nej jag har ingen lösning, inte ens en liten fjuttig idé om vad som kan göras.., det är för stort å för globalt, men antagligen lever jag inte när den dagen kommer, så jag slipper åtminstone uppleva eländet.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (Konstaterande)
    ölburk2 skrev 2015-03-06 13:44:14 följande:
    Då slipper vi ta emot några flyktingar i framtiden, då den rikaste världen kommer att ligga i Asien å delar av Afrika.
    Exakt - och de kommer att vara rika just för att de vägrar ta emot några flyktingar... 
  • ölburk2
    Anonym (Konstaterande) skrev 2015-03-06 19:27:54 följande:
    Exakt - och de kommer att vara rika just för att de vägrar ta emot några flyktingar... 
    Nää, nu har du missuppfattat mig, vi kommer inte att behöva ta emot några, för vi är omseglade av andra nu rikare länder å som drar mer än Sverige. 
    Det har inget med flyktingar att göra att vi mister vår position som ekonomiskt världsledande, utan det beror på vår egen dumhet, att inte ha fattat hur fort dessa länder utvecklas ekonomiskt, det är först på senare tid som svensken i allmänhet börjat förstå hur det ser ut i Kina idag, minst ett årtionde för sent.

    Å vad gäller Afrika, så har nog inte många svenskar en aning om hur fort vissa länder där utvecklas ekonomiskt å välfärdsmässigt.
    Eg inte så konstigt, då vi matas med bilder som mest bara rör elände, krig å fattigdom, klart som fan då, att de flesta tror att det är så det ser ut överallt, men inget kunde vara mer felaktigt.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (Konstaterande)
    ölburk2 skrev 2015-03-06 19:38:46 följande:
    Å vad gäller Afrika, så har nog inte många svenskar en aning om hur fort vissa länder där utvecklas ekonomiskt å välfärdsmässigt.
    Eg inte så konstigt, då vi matas med bilder som mest bara rör elände, krig å fattigdom, klart som fan då, att de flesta tror att det är så det ser ut överallt, men inget kunde vara mer felaktigt.
    I så fall tycker jag att dessa rika afrikanska länder borde ställa upp för sina svarta bröder och systrar. I stället för att dessa måste bege sig upp till den kalla Nord...
  • Nidingbane
    ölburk2 skrev 2015-03-06 19:14:33 följande:
    Nja, om det blir det scenari du beskriver, då kommer vi inte (ingen annan heller) ha en chans att klara av alla.
    Men det är lite av Jordens undergång du beskriver.., jag vet inte riktigt hur eller vad som skulle trigga en sån folkförflyttning..

    Det vi vet kommer, är dom stora folkförflyttningar som tvingas fram av klimatförändringarna, hur dom kommer att ske eller vart folk tar vägen vet nog ingen, vi vet bara att det kommer att bli de största problem vi nånsin har haft att göra med.

    Nej jag har ingen lösning, inte ens en liten fjuttig idé om vad som kan göras.., det är för stort å för globalt, men antagligen lever jag inte när den dagen kommer, så jag slipper åtminstone uppleva eländet.
    Nej jag bara vänder på det hela. För katastrofen har ju onekligen redan skett för många. Inte jorden undergång, men det kan nog gott och väl kännas som det för de drabbade. Allt är relativt, för även om det förvisso inte är så många utav det totala antalet nödställda som kommer hit så är det totala antalet nödställda stort. Siffran som skulle kunna komma hit skulle därmed kunna vara bra mycket större. Jag tror således att mottagandet av folk ifrån humanitära katastrofen aldrig mer kommer att avta. Nej oavsett det är frågan om några humanitära katastrofer eller skämtsamt jordens undergång. Så tror jag snarare att vi kommer att bli tvingade att leva med ett allt större tryck utifrån. Frågan är om nu vi i den ännu rika delen av världen klarar av detta. För även om vi idag förvisso är långt ifrån en jordens undergång, så ser vi redan idag reaktioner i vår del av världen. Löjligt kan kanske tyckas, men som jag nog tycker man bör se allvarligt på om man nu ser till händelser i vår historia. Jag tänker mest då på människors faktiska reaktioner. Folk flyr ju. Händelser som sker idag. Varför har man inte kunnat samsas där osv, osv. Nej det är inte jordens undergång. Men scenariot kan nog väl kännas minst likadant för de som idag drabbas och flyr ifrån dessa helveten.
Svar på tråden Kan vi ta emot hur många hjälpbehövande som helst