• emeliienicole

    Vilken storlek ska man köpa i kläder och ha med till förlossningen?

    Hej!


    Är gravid i v. 31 nu och börjar tänka på det där med förlossningsväskan..Undrar lite också vilken storlek man ska köpa i kläder och ta med sig till förlossningen? Om jag köper storlek 50, kommer det att passa bebisen om bebisen är 53 när den kommer ut? Hur sjutton ska man veta vad man ska köpa för storlekar och vad ska man ha med för storlekar till förlossningen?


    Tacksam för svar, är så kluven.... :)

  • Svar på tråden Vilken storlek ska man köpa i kläder och ha med till förlossningen?
  • Mamma20/5

    Hej!

    Vi är i samma vecka ser jag och har oxå börjat fundera på de! Då vi går på kontroller varannan vecka vet vi lite mer om hur stora bebisarna är. Som det ser ut nu kommer vi behöva ha stlk 40 eller tillochmed 36 med oss till förlossningen. Vid mer "normala" förhållanden hade jag nog haft med mig 50 och 56. Sen ska man ju "bara" hem så det är väl inte välderns katastrof om kläderna inte passar perfekt.

  • septemberbarn08
    emeliienicole skrev 2015-03-06 13:30:27 följande:

    Hej!

    Är gravid i v. 31 nu och börjar tänka på det där med förlossningsväskan..Undrar lite också vilken storlek man ska köpa i kläder och ta med sig till förlossningen? Om jag köper storlek 50, kommer det att passa bebisen om bebisen är 53 när den kommer ut? Hur sjutton ska man veta vad man ska köpa för storlekar och vad ska man ha med för storlekar till förlossningen?

    Tacksam för svar, är så kluven.... :)


    50 är ju vanligast att de har i början. Har man ärftlighet för att få stora barn kan man ju ta med nåt plagg i storlek 56 (eller om någonting annat påvisat att det kan vara ett stort barn).

    Med våran första hade vi gjort tul som visade att det var en något mindre bebis så jag tog med storlek 50 men även några plagg i storlek 44.

    Sen som ovan nämner så är det ju faktiskt inte katastrof om man har lite för stora kläder.. på sonen som hade 44 på kläderna hade vi med en overall i strl 68. Såg helt galet ut men vad gjorde det när vi bara skulle åka bil hem liksom? :)
  • Sommarfrö

    barnen är så små trots att de väl kan sticka iväg på längden. Packa ner strl 50. Det blir nog lagom även till en krabat på 54cm. Jag hade av misstag köpt strl 48 och hade med mig både dessa och plagg i strl 50 och båda passade bra med marginal till vår gosse som var 51cm lång.


    Gustaf - 20111116
  • tulip79

    Jag tog med stl 56. Själv var jag lång (54 cm) så misstänkte att mitt barn kanske oxå skulle bli lång. Sonen var 56 cm o dottern 54 cm så 56 passade bra på båda! Stl 50 har igen av dom kunnat ha, vilket inte gjorde nåt för vi hade bara ärva kläder efter grannkillen i den storleken ...

  • Milleman

    Vi tig med ett plagg i 50 och ett i 56. Vad vi inte visste var att han var 56 cm lång och vägde 5300 g så kläder i stl 50 kunde vi fetglömma ;) stl 50 kommer de flesta bebisar i. Men som sagt, det är ju inte fel att ha ett större ifall! Sen hade vi bara med heldresser, det är ju känsligare i storlek än body+mjukisbyxa.

  • mammalovis

    Om du har kläder utan fot är det större chans att det passar oavsett om det är 50 eller 56. Mysbyxor med mudd upptill och nertill är smart då de täcker mer än en storlek. Smidigast är omlottbodies på nyfödd upp till storlek 56. H&M´s mössa i deras klädset är små om man får ett barn som ligger över normalkurvan.

    Vi hade med kläder från Ica Maxi med sjöhästar i storlek 50, men de var stora som storlek 56 och alldeles för stora i midjan, upptäckte vi. Så enda rätta är att jämföra kläderna på längden och bredden. Vi har haft KappAhls bassortiment som jämförelse då de är relativt stora i storlekarna. Pop är jättestora, likaså kunde vi ha name its bodies 2 storlekar senare (om det gäller alla vet jag inte). Lindex kan ibland vara mindre, på flicksidan rätt smala om man får en tjockis.

    Mina har varit 50 cm långa och haft storlek 50 ca 1,5 månad tror jag oavsett om de vägde 2,89 eller 3,8.

  • Minza83

    Inte bara längden på bebisen påverkar utan även vikten. Min trea vägde 4650gr och var 53cm lång med lång överkropp (skiljde en stl på överkropp och ben) ;)

    Hon kunde ha stl 50 från polarn o pyret i någon vecka. Men från hm Lindex och Kappahl gick knappt 56 på! Var supertajt i både bredd och längd :D hon var enormt knubbig! ;)

  • Minza83

    Och min första som var typ 55-56cm lång gick stl 50 inte på öht! Vi försökte verkligen! 56 funkade i typ två veckor :) så packa med båda 50 och 56 :)

  • emeliienicole

    Tack så jättemycket för alla svar! Har köpt kläder i storlek 50 och 56 som jag nästan hade bestämt att jag skulle ta med men i efterhand blev jag lite fundersam, vore ju tråkigt att ha köpt kläder som inte passar eller liknande...men sånt kan man ju inte veta självklart!! Blir intressant att se hur det går! :D

  • Minxy

    Båda mina har näst intill drunknat i stl 50, men det har funkat bra ändå. Bebisen ska inte gå modevisning ;)

    Sonen var 49 cm och vägde ca 3400g, dottern var 48 cm och vägde ca 3200g.

    Väntar trean nu och planerar att ta med stl 50 (men ja, jag lär nog lägga ner en pyjamas i stl 56 också bara utifall att)

  • Dixie

    Hur stora vad du och pappan när ni föddes? Inte för att du kan räkna med att er baby blir samma - men det ger ett litet förslag ungefär. 

    Jag köpte nästan bara i 56 till mina och dur var det, sonen var 54 cm lång och tjejerna 52 - möjligt att de hade kunnat ha stl 50 några dagar, men bättre lite för stort och att de kunde ha de kläderna några veckor i alla fall! 
    sen beror det också på märke, PoPs kläder är tex större än HMs

  • fluu

    Beror ju på barnet. Vi tog med 50 och 56 och ungen fullkomligt drunknade i plaggen.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Agentkia

    Min son var 55cm lång och vägde 3600 så han var lång och smal. Stl 50 var nästan lite stort åt honom. Så längd och bredd påverkar båda två. Ta en av varje tänker jag. Mjuka byxor med mudd kan man vika så dom passar både kort och lång.

    Lycka till!

  • emeliienicole
    Dixie skrev 2015-03-17 20:42:01 följande:

    Hur stora vad du och pappan när ni föddes? Inte för att du kan räkna med att er baby blir samma - men det ger ett litet förslag ungefär. 

    Jag köpte nästan bara i 56 till mina och dur var det, sonen var 54 cm lång och tjejerna 52 - möjligt att de hade kunnat ha stl 50 några dagar, men bättre lite för stort och att de kunde ha de kläderna några veckor i alla fall! 
    sen beror det också på märke, PoPs kläder är tex större än HMs


    Ja, jag var ju 49 cm lång och min sambo var 58 cm lång...så förhoppningsvis så är det något emellan där!!
Svar på tråden Vilken storlek ska man köpa i kläder och ha med till förlossningen?