• Anonym (Rätt?)

    Pappan övergav barnet och dyker nu upp och kräver umgänge - tre år senare!

    Hej!

    Jag ska dra denna historia så kort som möjligt.

    Min dotters pappa övergav dottern då dottern var fyra år. Detta pga att pappan då krävde att få ta med sig dottern hem till sig (cirka 20 mil enkel väg) över helgen. Jag sa att det var okej, förutsatt att dottern skulle få ringa mig närhelst hon ville, om hon blev ledsen, osv. (Tidigare hade allt umgänge ägt rum hemma hos oss, i vår stad, samt i en större stad cirka en halvtimma från vårt hem (på ett lekland) endast under dagtid).

    Ett annat krav jag hade, det kravet som fick pappan att gå i taket och aldrig mer höra av sig, var att pappan absolut inte, under några som helst omständigheter, fick ta tag i dottern hårt, dra henne i håret eller i örat (vilket pappan gjort vid tre tillfällen tidigare - vid samtliga tillfällen var jag med och såg det med egna ögon. Jag reagerade givetvis då med en gång).

    Efter att jag skrev det på sms (smset finns kvar) för tre år sedan, så slutade pappan att höra av sig.

    Nu, tre år senare, har pappan dykt upp som gubben i lådan och kräver umgänge. Pappan och dottern började umgås så smått några timmar i veckan, fortfarande i vår stad.

    Nu är det åter igen så att pappan vill ta med sig dottern hem till sig - men dottern vägrar. Hon får panik, skriker, gråter och har till och med kissat på sig vid ett tillfälle (hon har varit torr sedan 2,5-års ålder - aldrig en kissolycka sedan dess).

    Pappan skulle ta idag ta med henne till leklandet där de umgicks för tre år sedan. Pappan körde fram bilen och öppnade dörren och sa åt dottern att hoppa in. Då fick hon fullständig panik. Hon är rädd att pappan ska ta med sig henne hem till sig.

    Så, hur gör jag nu?

    Pappan åkte. Innan han åkte hann han skrika på mig "det här är ditt jävla fel! Du har vänt henne emot mig!". Han förstår inte att det beror på hans tre år av frånvaro.

    Nu säger dottern att hon aldrig mer vill träffa pappan. Att hon tänker rymma eller gömma sig om han kommer.

    Jag går sönder inombords! Umgänget ska ju vara för barnets skull. Detta umgänge är definitivt inte för vår dotters skull. Hon mår skit av detta!

    Vad ska jag göra!? Snälla, hjälp!

  • Svar på tråden Pappan övergav barnet och dyker nu upp och kräver umgänge - tre år senare!
  • Anonym (Låt henne slippa då.)

    Eh vad du ska göra? Han kommer efter tre ÅR och tror att hon ska jubla, vill hon inte följa med pappan till lekland enkelt ens TRÄFFA honom ska hon såklart slippa det.

  • Griseknoen35
    Anonym (Låt henne slippa då.) skrev 2015-03-06 16:26:04 följande:

    Eh vad du ska göra? Han kommer efter tre ÅR och tror att hon ska jubla, vill hon inte följa med pappan till lekland enkelt ens TRÄFFA honom ska hon såklart slippa det.


    Fast så funkar det inte heller, det är dumt att neka pappan umgänge när det kan slå tillbaka på ts om pappa stämmer henne på umgänge. Det som ska göras är att ta umgänget i barnets takt så att barnet lär känna sin pappa. Umgängena borde ske tätt, flera gånger i veckan. I början i en miljö barnet är tryggt och sedan trappa upp det tills barnet känner sig trygg med pappa. Ts, ni borde börja gå på sammarbetssamtal och dör göra upp om ett umgängesschema.
  • Anonym (Skaffa lunarcop!)
    Anonym (Låt henne slippa då.) skrev 2015-03-06 16:26:04 följande:

    Eh vad du ska göra? Han kommer efter tre ÅR och tror att hon ska jubla, vill hon inte följa med pappan till lekland enkelt ens TRÄFFA honom ska hon såklart slippa det.


    Varför så sur/otrevlig?
  • Anonym (Äckel karl.)
    Griseknoen35 skrev 2015-03-06 16:32:07 följande:
    Fast så funkar det inte heller, det är dumt att neka pappan umgänge när det kan slå tillbaka på ts om pappa stämmer henne på umgänge. Det som ska göras är att ta umgänget i barnets takt så att barnet lär känna sin pappa. Umgängena borde ske tätt, flera gånger i veckan. I början i en miljö barnet är tryggt och sedan trappa upp det tills barnet känner sig trygg med pappa. Ts, ni borde börja gå på sammarbetssamtal och dör göra upp om ett umgängesschema.
    Och att dra ifrån sitt barn i TRE ÅR är okej då? Han får väl för fan skylla sig själv. Han har försummat sitt barn och tycker hon ska kasta sig i hans famn när det passar HONOM att komma tillbaka. Han har dessutom misshandlat sitt barn. Men du tycker såklart detta är helt ok?! Ts KRÄV ensam vårdnad. Han är oberäknelig och ska inte ha någon rätt alls.
  • Griseknoen35
    Anonym (Äckel karl.) skrev 2015-03-06 16:37:57 följande:
    Och att dra ifrån sitt barn i TRE ÅR är okej då? Han får väl för fan skylla sig själv. Han har försummat sitt barn och tycker hon ska kasta sig i hans famn när det passar HONOM att komma tillbaka. Han har dessutom misshandlat sitt barn. Men du tycker såklart detta är helt ok?! Ts KRÄV ensam vårdnad. Han är oberäknelig och ska inte ha någon rätt alls.
    Jag sa inte att det inte var svinig av pappan men i Sverige väger umgängesrätten väldigt tungt och det ska extremt mycket till för att förlora den och han va hård mot barnet för tre år sedan vilket kan ha ändrats nu och sedan har vi enbart ts version av den sk misshandeln, anmäldes den och vad hände med anmälan? Blev det en socutredning-vad sa den? Tyvärr kan en förälder bara skita i barnet vh sedan komma sen och kräva umgänge. Även om ts har eller får ensam vårdnad så finns umgängesrätten kvar så vårdnad och umgänge får du ta och skilja på. Är ts så orolig för misshandel borde hon kontakta soc och höra sig för samt borde föräldrarna tillsammans gå på sammarbetssamtal och dem borde även komma överens om hur umgänget ska se ut. Stämmer han så får han umgänge och då har inte ts samma koll eller kontroll som nu och det finns risk att det dessutom blir en snabb upptrappning på umgänget som barnet inte mår bra av. Rätten skulle inte lyssna på hennes misshandelsanklagelser som ägde rum för tre år sedan. Det ts kan göra nu är att försöka göra det så bra och tryggt för barnet. Hon kan sabotera mer för sig själv om hon ska försöka förutse en kommande misshandel som kanske inte ens kommer äga rum.
  • Anonym (Rätt?)
    Anonym (Låt henne slippa då.) skrev 2015-03-06 16:26:04 följande:

    Eh vad du ska göra? Han kommer efter tre ÅR och tror att hon ska jubla, vill hon inte följa med pappan till lekland enkelt ens TRÄFFA honom ska hon såklart slippa det.


    Jag anser å ena sidan att barnet ska ha rätt till umgänge med båda sina föräldrar - att detta är något man ska uppmuntra till. Fast å andra sidan så ser jag på min dotter och tänker "vänta lite nu, detta ska ju vara för NN's bästa!, och här ligger hon och gråter och kissar på sig för att pappan kommer. Så ska det väl inte vara. Det är ju knappast för mitt barns bästa. Så kan väl inte lagen vara utformad heller!?".
    Griseknoen35 skrev 2015-03-06 16:32:07 följande:

    Fast så funkar det inte heller, det är dumt att neka pappan umgänge när det kan slå tillbaka på ts om pappa stämmer henne på umgänge. Det som ska göras är att ta umgänget i barnets takt så att barnet lär känna sin pappa. Umgängena borde ske tätt, flera gånger i veckan. I början i en miljö barnet är tryggt och sedan trappa upp det tills barnet känner sig trygg med pappa. Ts, ni borde börja gå på sammarbetssamtal och dör göra upp om ett umgängesschema.


    Det är ju täta umgängen, flera ggr i veckan, som vi försökt med. Men pappan har väl sagt till dottern att hon ska få följa med hem till honom - att _han_ vill att hon ska med hem till honom. Då har hon slagit bakut och nu vägrar hon till och med att prata med honom i telefon.

    Jag har inte hjärta nog att tvinga henne till något hon absolut inte vill, när jag ser hur ledsen hon blir. Det kan ju bara inte vara rätt!?
  • Anonym (Rätt?)
    Griseknoen35 skrev 2015-03-06 16:53:29 följande:

    Jag sa inte att det inte var svinig av pappan men i Sverige väger umgängesrätten väldigt tungt och det ska extremt mycket till för att förlora den och han va hård mot barnet för tre år sedan vilket kan ha ändrats nu och sedan har vi enbart ts version av den sk misshandeln, anmäldes den och vad hände med anmälan? Blev det en socutredning-vad sa den? Tyvärr kan en förälder bara skita i barnet vh sedan komma sen och kräva umgänge. Även om ts har eller får ensam vårdnad så finns umgängesrätten kvar så vårdnad och umgänge får du ta och skilja på. Är ts så orolig för misshandel borde hon kontakta soc och höra sig för samt borde föräldrarna tillsammans gå på sammarbetssamtal och dem borde även komma överens om hur umgänget ska se ut. Stämmer han så får han umgänge och då har inte ts samma koll eller kontroll som nu och det finns risk att det dessutom blir en snabb upptrappning på umgänget som barnet inte mår bra av. Rätten skulle inte lyssna på hennes misshandelsanklagelser som ägde rum för tre år sedan. Det ts kan göra nu är att försöka göra det så bra och tryggt för barnet. Hon kan sabotera mer för sig själv om hon ska försöka förutse en kommande misshandel som kanske inte ens kommer äga rum.


    Vi har aldrig haft någon typ av myndighetskontakt.

    Jag har ensam vårdnad och haft det sedan start.

    Jag har aldrig nekat pappan umgänge. Inte ens nu när han dök upp för någon månad sedan.

    Men jag är införstådd med att umgänget är till för barnet i första hand. Men i det här faller får barnet panik, skriker, gråter och kissar till och med på sig. Hur kan umgänget då vara för just det här barnets bästa? - Hon vill ju inte. Hon vägrar och hotar med att springa iväg och gömma sig undan sin pappa.
  • Anonym (-)

    Ts det förstår du väl själv att om pappan har misshandlat ert barn så ska han inte träffa ert barnt ensam utan det ska vara under uppsikt av någon från sociala eller likandne, om de ens tycker det är en bra idé, det är nämmligens barnets rättigheter det handlar om inte pappans.

    Nu tar du och kontaktar sociala och hör hur du ska gå tillväga, ditt barn ska ju inte kissa på sig av rädlsa och oro, du brister ju totalt i din föräldraroll genom att itne agera!

  • Anonym (-)
    Anonym (Rätt?) skrev 2015-03-06 16:59:40 följande:
    Vi har aldrig haft någon typ av myndighetskontakt.
    Då ser du till att ordna det nu!!

    Du är ju delaktig i att ditt barn mår dåligt om du inte gör något.
  • Anonym (Wildrat)

    Men du kan inte ensam bestämma om det är rätt eller inte. Det är här familjerätten kommer in och ev socialtjänst. Ni behöver samtal och komma överens om och skriva umgängesschema. Förslagsvis med övervakat umgänge i början (det är här socialtjänsten kommer in) så nån utomstående får se hur dottern reagerar. Att försöka sköta det här på egen hand kan göra mer skada för dig. Du vill ju inte bli anklagad för umgängessabotage.

Svar på tråden Pappan övergav barnet och dyker nu upp och kräver umgänge - tre år senare!