• Anonym (Desperat)

    Hur ska jag orka med tiden utan mina barn?

    Min sambo har plötsligt bestämt sig för att han vill separera. Hela min värld har rasat samman. Allt jag levt för och brytt mig om, ska slitas sönder. 
    Efter åtskilliga försök att få honom att stanna kvar, har jag varit tvungen att förstå att han inte tänker stanna. 
    Till mitt nästa "problem", hur ska jag orka leva den tid mina barn inte är med mig?
    Jag är med dom konstant. Det är precis dags för mig att börja jobba efter föräldraledigheten, och jag hade hoppats kunna börja lite smått. Men nu tvingas jag jobba så mycket det bara går. 
    Hur gör man för att överleva när ens liv slås i spillror? Jag vet varken hur jag ska orka ta hand om barenen eller hur jag ska orka vara ifrån dom.

  • Svar på tråden Hur ska jag orka med tiden utan mina barn?
  • Anonym (Det går)

    Jag vet vad du känner och vet att det just nu känns omöjligt. När jag separerade så trodde jag inte att jag skulle klara av att andas utan mitt barn. O jag ska inte ljuga för dig, den första tiden är skitjobbig! Men det går och det blir lättare med tiden. Försök att umgås med dina barn varje stund du får och försök att inte vara ifrån dom för många dagar i början. Det kommer lösa sig jag lovar!

  • Tow2Mater

    Ar det sambons tur att vara fl-leding nu då, eller?

    Vill sambon ha dem 50/50, eller hur har ni tänkt lägga upp det? Vara ifrån dem medans du jobbar skulle du ju vara iallafall oavsett. Man sysslsätter sig med annat, t ex jobbuppgifter, så går det bra for de flesta.

  • Grus grus

    Det blir bättre, men det tar ett tag. Första året är jobbigast vad gäller hur man gör vid midsommar, julafton osv. Men år 2 funkar det lite bättre och år 3 har man plötsligt skapat nya traditioner som känns riktigt bra. Men däremot sa alla att man skulle börja längta efter de barnfria dagarna. Att man saknar barnen i början, men sen känns det lättare och lättare, för att till slut bli något man ser fram emot. Det är nu 7 år sedan vi delade på oss, men jag ser mig fortfarande som barnlös och inte barnfri när dottern är hos sin pappa. Även om det känns lättare än vad det gjorde de första åren, är det fortfarande så att jag helst skulle vilja ha min unge hos mig hela tiden.

    Många kramar och försök se framåt!


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Anonym (Am)
    Tacksamt skrev 2015-03-06 20:12:48 följande:

    Vilket problem,har du inga intressen du kan utöva?


    Du har inte barn antar jag. Man kan väl inte jämföra barn med ett fritidsintresse eller något man kan ersätta med dito?! Helt sjuk liknelse
  • Jonasson
    Grus grus skrev 2015-03-06 20:10:42 följande:

    Det blir bättre, men det tar ett tag. Första året är jobbigast vad gäller hur man gör vid midsommar, julafton osv. Men år 2 funkar det lite bättre och år 3 har man plötsligt skapat nya traditioner som känns riktigt bra. Men däremot sa alla att man skulle börja längta efter de barnfria dagarna. Att man saknar barnen i början, men sen känns det lättare och lättare, för att till slut bli något man ser fram emot. Det är nu 7 år sedan vi delade på oss, men jag ser mig fortfarande som barnlös och inte barnfri när dottern är hos sin pappa. Även om det känns lättare än vad det gjorde de första åren, är det fortfarande så att jag helst skulle vilja ha min unge hos mig hela tiden.

    Många kramar och försök se framåt!


    Jag har haft mitt barn på halvtid i 1½ år och ser mig också som barnlös och inte barnfri. Kommer nog aldrig komma till det läget att jag anser mig fri när jag är utan mitt barn. Livet är komplett när jag har barn och resten av tiden är bara något jag härdar ut tyvärr...
  • Nathalie1992
    Anonym (Desperat) skrev 2015-03-06 19:54:00 följande:

    Min sambo har plötsligt bestämt sig för att han vill separera. Hela min värld har rasat samman. Allt jag levt för och brytt mig om, ska slitas sönder. 
    Efter åtskilliga försök att få honom att stanna kvar, har jag varit tvungen att förstå att han inte tänker stanna. 
    Till mitt nästa "problem", hur ska jag orka leva den tid mina barn inte är med mig?
    Jag är med dom konstant. Det är precis dags för mig att börja jobba efter föräldraledigheten, och jag hade hoppats kunna börja lite smått. Men nu tvingas jag jobba så mycket det bara går. 
    Hur gör man för att överleva när ens liv slås i spillror? Jag vet varken hur jag ska orka ta hand om barenen eller hur jag ska orka vara ifrån dom.


    Jag är oxå i samma situation...har en dotter på 9 månader och jag och pappan ska separera...känner samma 'ångest' som dig...har varit med henne från att hon föddes, och pappan vill ha henne 3 dagar hos sig och sen 3 dagar hos mig osv...(vi flyttar isär sista april) får panik av tanken att vara utan henne...har varit ifrån henne några timmar då och då, och då har jag blivit jätterastlös och saknar henne otroligt! Då handlade det om några timmar bara, och nu 3 hela dagar! Ser inte fram emot det alls!!! :(

    Hur har ni bestämt att göra med uppdelning av dagar då barnen ska vara hos dig/honom?
  • TigerLilySwe

    9 månader?! Det kan väl omöjligt vara vettigt, hälsosamt eller schysst att flytta runt på så små barn, herre jösses. Små människor behöver stabilitet, förutsägbarhet, igenkänning och trygghet. Min erfarenhet är tvärtom den att de behöver vara rätt så några år för att klara av att valsa fram och tillbaka.

  • Anonym (Desperat)
    Tow2Mater skrev 2015-03-06 20:05:50 följande:

    Ar det sambons tur att vara fl-leding nu då, eller?

    Vill sambon ha dem 50/50, eller hur har ni tänkt lägga upp det? Vara ifrån dem medans du jobbar skulle du ju vara iallafall oavsett. Man sysslsätter sig med annat, t ex jobbuppgifter, så går det bra for de flesta.


    Sambon har sina dagar kvar, men kommer jobba. Jag är vikarie och kommer få ta de dagar jag får. Självklart kommer jag försöka styra det så gott det går.
    Grus grus skrev 2015-03-06 20:10:42 följande:

    Det blir bättre, men det tar ett tag. Första året är jobbigast vad gäller hur man gör vid midsommar, julafton osv. Men år 2 funkar det lite bättre och år 3 har man plötsligt skapat nya traditioner som känns riktigt bra. Men däremot sa alla att man skulle börja längta efter de barnfria dagarna. Att man saknar barnen i början, men sen känns det lättare och lättare, för att till slut bli något man ser fram emot. Det är nu 7 år sedan vi delade på oss, men jag ser mig fortfarande som barnlös och inte barnfri när dottern är hos sin pappa. Även om det känns lättare än vad det gjorde de första åren, är det fortfarande så att jag helst skulle vilja ha min unge hos mig hela tiden.

    Många kramar och försök se framåt!


    Jag kommer nog heller aldrig se mig som barnfri.
Svar på tråden Hur ska jag orka med tiden utan mina barn?