• Staman

    Kostar att åka Ambulans

    Gick som nyhet igår men är tydligen gammalt och drabbar de fattiga mest. Kanske är de som vill åka sjukvagn som taxi.

    "Det ska kosta då det är som en rullande akutmottagning som kostar."

    Ambulans ska vara akut och kan vara värt miljoner.

    Har missbruket ökat?

  • Svar på tråden Kostar att åka Ambulans
  • Ambulansliv

    Antalet utlarmningar ökar m ca 10% per år...på vissa ställen kostar taxi o ambulans lika mycket...vad är bekvämast att välja?

  • Staman
    Ambulansliv skrev 2015-03-07 02:05:49 följande:

    Antalet utlarmningar ökar m ca 10% per år...på vissa ställen kostar taxi o ambulans lika mycket...vad är bekvämast att välja?


    Befolkningen ökar också. Akut bör vara gratis, resten ska betala dyrt.
  • Ambulansliv
    Staman skrev 2015-03-07 02:32:34 följande:

    Befolkningen ökar också. Akut bör vara gratis, resten ska betala dyrt.


    Inte m 10 %.....
  • asta66
    Staman skrev 2015-03-07 02:32:34 följande:
    Befolkningen ökar också. Akut bör vara gratis, resten ska betala dyrt.
    Visst. Men den politiker som beslutar det får nog sluta illa kvickt.
  • InTheSummertime

    Jag låg avsvimmad och blev instoppad i en ambulans. Hade inget att säga in saken. Fick sedan en räkning. Hade inte råd att betala. Tack för den!

  • asta66
    InTheSummertime skrev 2015-03-07 09:05:57 följande:

    Jag låg avsvimmad och blev instoppad i en ambulans. Hade inget att säga in saken. Fick sedan en räkning. Hade inte råd att betala. Tack för den!


    Du behövde en ambulans. Och då ska man inte betala.
  • sportpappa

    Det är inga stora summor det kostar utan ligger på samma nivå som ett besök på en mottagning. Anledningen till avgiften är för att ambulansen jämställs med ett besök på en mottagning.
    Allt ingår i högkostnadsskyddet så ingen betalar mer än 1100 kr per 12 månadersperiod.

  • InTheSummertime
    asta66 skrev 2015-03-07 09:12:34 följande:

    Du behövde en ambulans. Och då ska man inte betala.


    Fast jag fick betala. Var tvungen att pantsätta ett arvesmycke för att kunna betala.
  • asta66
    InTheSummertime skrev 2015-03-07 09:21:27 följande:
    Fast jag fick betala. Var tvungen att pantsätta ett arvesmycke för att kunna betala.
    Det är ju upp till varje landsting. Men jag tycker att det är fel. Är du frisk nu?
  • InTheSummertime
    asta66 skrev 2015-03-07 09:23:10 följande:

    Det är ju upp till varje landsting. Men jag tycker att det är fel. Är du frisk nu?


    Ja, det är jag. Detta var i min ungdom. Jag hade druckit lite för mycket och svimmat av. Jag hade ett helt gäng med kompisar med. Några var spiknyktra så det var knappast någon fara för mitt liv.
Svar på tråden Kostar att åka Ambulans