Inlägg från: ölburk2 |Visa alla inlägg
  • ölburk2

    Margot Wallströms diplomatiska fiasko

    Mentat skrev 2015-03-16 15:29:28 följande:

    Wallström har tyvärr gjort bort sig och vi får väl hoppas att konsekvenserna för svenska jobb och svensk export kan begränsas. Många hyllar Wallström för att hon "vågar stå upp mot diktaturen" men det är en helt annan sak. Det finns nog ingen över huvud taget i fria länder som gillar Saudiarabiens könsapartheid eller deras sharialagar som det är en förolämpning mot den upplysta medeltiden att ge den beteckningen.

    Man kan uttrycka sin kritik och sitt ogillande på olika sätt och Wallström har gått på som en elefant i en porslinsbutik. Det här bör inte vara någon höger-vänsterfråga, jag kan t.ex. inte tänka mig att Jan Eliasson (s) skulle ha hanterat frågan lika taffligt.


    Hon har inte gjort bort sig, det är nåt påhitt som skapats i Sverige men som inte kan hittas nånstans utomlands, utom av Saudi då.

    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/katrinemarcal/article20470055.ab

    Bli nu inte så upprörd var det här kommer ifrån eller vem som skrivit, andas lungt å inse att det är sanningen.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Mentat skrev 2015-03-17 17:36:54 följande:
    Aftonbladet försöker, likt många andra, förvandla det till en höger-vänsterfråga. Det menar jag att det inte är, enligt ovan. Om man bara reagerar rent känslomässigt är det förstås jättebra att man protesterar mot Saudiarabiens i många avseenden fullkomligt vedervärdiga lagar.

    De som förlorar jobben i Sverige och de gamla och sjuka som får mindre resurser pga minslade skatteintäkter har nog lättare att hålla sig för skratt och den aspekten måste man som minister också ta hänsyn till. Det är helt enkelt en fråga om hur man hanterar det diplomatiska spelet och Wallström har gjort bort sig ordentligt här,

    Som sagt, Jan Eliasson hade hanterat det här mycket bättre.
    Det finns inga som förlorar några jobb, det är det ingen som längre tror, inte nu när folk vet att exporten till Saudi utgör 11 promille av Sveriges totalaexport.

    Det som M å några företag drog igång å förde ett helsikes liv om, har fallit platt stendött till marken.
    Det blev ingen negativ reaktion från omvärlden, tvärtom så har det tagits emot possitivt av många helt oväntade aktörer, bl.a Bloomberg, å det var en verklig högoddsare, nåt som troligen fick både M å företagarna att sätta morgonkaffet i vrångstrupen.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Mentat skrev 2015-03-17 19:30:08 följande:
    Ack, så bekvämt att tro att det inte kostar något! Självklart får Wallström beröm från andra håll: Hon har just sagt vad de själva gärna skulle säga och det är vi och inte de som riskerar jobb och exportinkomster!

    Saudiarabien fungerar inte som ett demokratiskt land. Om kungafamiljen vill att landet inte skall göra affärer med svenska företag så ser de helt enkelt till att stoppa handeln med oss, det är inte som i ett fritt land där företagen själva väljer vilka de gör affärer med.

    Klantigt är ordet för Wallströms agerande. Känslomässigt möjligen. Diplomatiskt och statsmannamässigt, absolut inte. Wallström har inte varit vuxen rollen som diplomat helt enkelt. Vi får väl hoppas att hon åtminstone har lärt sig något av debaclet och åtminstone försöker agera med något som liknar litet fingertoppskänsla i framtiden så att hon inte skadar landet mer.

    Löfven hade väl inget annat val än att ge henne utrikesministerposten, det förstår jag också. Däremot hade Eliasson bevisligen varit ett bättre val, rent sakligt.
    Vad ska vi förlora? Nåt som inte finns?

    De som kommer att få lära sig nåt, det är de företag som M lurade med sig, dom kommer att få sig en rejäl uppsträckning "off record" så du kan vara säker på att dom lär sig skillnaden mellan svensk utrikespolitik å deras affärer.
    Det lär dröja innan vi ser svenska företag bära sig så illa åt igen, å ta parti för en diktatur, så vidrig att den kritiseras å fördöms dagligen.

    Länder som Saudi ska hållas kort, det ger långt större exportintäkter i längden, än de struntsummor som är fallet med Saudi.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2

    Ok, så ni rullar fortfarande runt i samma spår

    Själv tror jag som sagt inte ett på att det har ett dugg med vad som stod i M.W tal som aldrig framförst.
    Det hade Saudi kunnat protestera mot på diplomatisk nivå, å vi hade aldrig behövt få veta nåt.
    Jog tror inte heller det på att en obefintlig vapenexport har med saken att göra.., protestera mot nåt som inte finns, är knappast nån bra idé.
    Exporten generellt då.., ja den är iaf nåt konkret att hävda, dock utgör den en så liten del att den kan det bortses ifrån.
    Inte ens om vi slår ihop hela den svenska exporten till arabländerna blir den ett hot mot svensk ekonomi å jobb.

    Så vad kan det då vara nånstans skon klämmer?

    Vi kan ju leka lite detektiver å se var vi hamnar då, använda oss av brottutredarnas tre punkter, de som tagits fram av bl.a Leif G.W Persson, å som alltid använts för att ringa in en förövare. 
    1. Gilla läget
    2. Krångla inte till det mer än nödvändigt.
    3. Hata slumpen.

    1. Läget. Ja det är som det är å inte nåt att orda om.

    2. Nä jag ska inte krångla till det, så jag utesluter M.W å den obefintliga vapenexporten, å den minimala övriga exporten. Att få ut nåt vettigt av det är att krångla till det mer än nödvändigt, vilket torde vara uppenbart för alla vid det här laget.

    3. Hata slumpen.., här finns verkligen anledning att hata slupen, det finns alldeles för många beröringspunkter mellan ett fåtal aktörer för att det ska vara slumpen.

    För att det inte ska bli för långt, så får ni själva knåpa ihop det mer ingående, men det tror jag ni klarar utan problem.

    Vad har vi då?
    Vi har M, vapenexport, vapentillverkare, NATO (USA) å Sudiarabien.

    M vill ha en utredning om NATO, den kommer givietvis att bl.a visa på svenska vapentillverkares fördelar om vi ingår i NATO, det kan ingen förneka.
    Det är jackpot för dessa företag om vi ansluter oss till NATO, då inte de svenska vapenexportlagarna blir nåt större hinder, vi kommer ju i princip då att sälja till oss själva.

    M vill att vi ska ansluta oss till NATO, vilket även USA är för, å har jobbat hårt för.
    USA är stor exportör av vapen till Saudi.

    Saudi vill köpa svensk vapenteknologi å vapen.
    Svenska vapentillverkare å deras underleverantörer vill sälja till Saudi.

    Vad ger nu det här? Rätt uppenbart va? Jag skulle kunna sluta här, för ni har redan sett vad jag åxå sett, antar jag.

    Men jag förtydligar lite, mest för sakens skull.

    Om Sverige går med i NATO, så blir det jackpot för svensk vapentillverkning, som jag skrev i början.
    Det betyder åxå att USA får tillgång till precis allt dessa företag tillverkar, vilket betyder att med lite trixande, så får även Saudi tillgång tilll det dom vill köpa från Sverige.

    Slutsats. Det handlar om svensk vapentillverkning å de inblandade företagens möjligheter att få sälja, inget annat.

    Det här kan givetvis ses som konspiratoriskt, men fakta kvarstår.., om det gäller att "hata slumpen", då är det här en nog så bra slutsats, som nåt annat.
    Att M.W blev inblandad, får nog mest ses som en lycklig omständighet.
    Å när det är vapen inblandade, då finns inget som är heligt, det har vi sett förr.

    Ser ni nåt uppenbart fel i min teori, så låt oss få ta del av den, tillsammans med en hållbar å begriplig förklaring förstås, så lämna gnällandet utanför.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Mentat skrev 2015-03-18 13:26:12 följande:
    Tvärtom vore det nog en katastrof för svensk vapenindustri ginge vi med i NATO. Det är såsom neutrala som vi har behövt ha förmågan att tillverka egna vapen och även exportera dem i takt med att de svenska försvarsanslagen har skurits ner.

    Såsom NATO-medlemmar skulle det vara en klar fördel att ha samma vapensystem som övriga medlemmar för att förenkla underhåll och logistik.
    Det är en katastrof för Sverige om vi går med i NATO, vi är tillräckligt insyltade med skiten som USA håller på med, å det ska vi förstås göra nåt åt.
    En bra början är att riva upp avtalet mellan CIA/USA å FRA.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Mentat skrev 2015-03-18 15:55:07 följande:
    Nu var det tydligen dags att byta ämne. Förståeligt för all del när argumentationen föll ihop.
    Kan bara hålla med, så välj du en annan tråd att skriva i.

    Ska du inte kommentera Förenade Arabemiratens hemlkallande av sin ambassadör å försöka göra det till nåt stort, trots att det Saudi gör, gör alltid F.A.

    Jag tycker du ska vända blicker till vad som sägs utomlands, gärna vad som sägs i arabländerna, ja t.o.m dom är mer possitiva än vad vissa svenskar är.
    Förvånande? Inte alls, det är så det brukar se ut, Saudi:s högsta ledare är inte på något vis representativa för Arabförbundet eller för det arabiska folket, men dom har pengar å total makt över dessa länder.

    Kan f.ö nämna att det sändes en dokumentär (Witness) i går på Al Jazeera, det världsberömda arabiska tv-bolaget, där huvudpersonen är bosatt i Sverige.
    Där nämdes det att Sveriga är ett land som värnar de mänskliga rättigheterna å kvinnors rättigheter, men att omvärlden mest tittar på.

    En slump? Knappast, det var en nog så tydlig markering mot Saudi å att arabvärlden inte står enade bakom deras agerande mot Sverige.
    Det var deras sätt att protestera, utan att behöva gå direkt via nyhetsrapporteringen, då ett sån´t agerande direkt hade lett till ett vredsutbrott från Saudi, å förstås även F.A.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Mentat skrev 2015-03-19 15:30:04 följande:

    Al-Jazeera har uppenbarligen betydligt bättre kunskaper om diplomati än vad Wallström har.

    Svenska affärsmän får numera inte visum till Saudiarabien: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6120967

    Givetvis skadar det här Sverige. Allt för att Wallström inte är vuxen uppdraget som utrikesminister.


    Diplomati? Nu har du väl ändå fått saker om bakfoten.

    Det visar bara hur rätt M.W/Sverige har, å hur rädda Saudi är för att det ska sprida sig.
    Det visar även vilken kraft Sverige forfarande har att påverka, det finns ju inget nytt i vad M.W sagt som inte redan andra länder har hävdat.

    Det värsta som nu kan hända, är att Sverige viker ner sig för skitlandet Saudi, speciellt nu när vi fått bevis för hur dom helt dominerar alla arabländerna.

    Å här är landet du kramar så frenetiskt, klippt från DI, sidan som numera enbart kommenteras av dikturkramare.
    -------------------------------------------------------      
    Saudiarabien

    Saudiarabien brukar beskrivas som världens mest konservativa land. Det styrs av kungen och all makt ligger hos kungafamiljen, huset Saud. Landet har en rådgivande församling, shuran, som består av 150 ledamöter som tillsatts av kungen. Shuran har ingen egen makt att fatta beslut, men kan ge kungen råd.


    Politiska partier är förbjudna och val finns bara på lokalnivå. Rättsväsendet följer strikt islamisk lag.


    Kvinnors rättigheter är starkt begränsade. Bland annat får kvinnor inte köra bil, något som flera gånger gett upphov till protester. 2011 fick kvinnor rösträtt inför de val som planeras till i år.


    I tidskriften The Economists demokratiindex, senast publicerat 2010, hamnar Saudiarabien på plats 163 â?? bara fyra pinnhål över Nordkorea som är allra längst ned.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Mentat skrev 2015-03-19 16:45:37 följande:

    Jag kan inte tänka mig annat än att du missförstår mig med flit eftersom jag inte tror att du är trögtänkt: Ingen har något till övers för Saudiarabiens könsapartheid och att kalla deras sharialagar för medeltida är att förolämpa en, relativt dem, ljus och upplyst tidsålder.

    Det är inte det saken gäller. Ur artikeln hos SR som jag länkade till framgår att "Samtidigt sluter nu 57 stater upp bakom Saudiarabien i kritiken mot utrikesminister Margot Wallström. Det innebär att nästan hela den muslimska världen är kritisk mot Wallströms uttalanden."

    Det är Wallströms hantering av relationerna till utlandet som är uselt skött. Det är allt mer uppenbart att det har åsamkat Sverige en större skada än man först kunde befara, det är uppenbart för alla utom Bagdad Bob vid det här laget.


    Men försök förstå, det är Saudi som styr, det är dom som dikterar villkoren, så du kan glömma den där Saudi propagandan, den är en fasad.
    Se dig om i arabvärlden, det finns troligen inte nånstans i hela världen där det råder mer oenighet, här "slåss" ta-mig-fan alla mot alla.

    Se bortom den svenska ankdammen, det finns ingen samlad kritik riktad mot M.W/Sverige från omvärlden, det är enbart Saudis röst du hör, vilket är typiskt när kritik riktas mot Saudi.
    Därför är det här heller ingen stor grej utomlands, dom ser på, noterar, rycker axlarna å sägar mest, "here we go again".

    Det vi ser i Sverige är nåt helt annat, å ser du efter vilka det är som hetsar, kräver avgång, å fan vet vad, så finner du enbart högerfolk å riktigt vidriga dikaturkramare.

    Just nu pågår ett drev från Saudi, uppbackat i Sverige av högern å några av exportföretagen, men dom verkar just nu lite obehaliga till mods, kanske dom börjar förstå vilken skit dom ställt till med.
    Bara 13 av 28 inbjudna näringslivsföreträdare verkar komma till mötet med näringsminstern å M.W, vissa av dom skickar heller inte de inbjudna utan nån annan.., så var det med den sammanhållningen.
    Att skylla på att inbjudan kom sent är i överkant patetiskt.., dom som gjort det här till en fråga om överlevnad för företagen..

    Det ska bli intressant å se var det här tar vägen, men det värsta som kan hända är att Sverige lägger sig platt, då ligger vi riktigt risigt till, då det är många i vår omvärld, som håller tummarna för att Sverige ska stå på sig..
     
    Jag tror det kommer att finnas två versioner, den officiella, som lär bestå av nån krystad överenskommelse om missförstånd å bla bla bla, men nu är allt utrett å vi är vänner igen.
    Den andra versionen kommer det att dröja innan den börjar sipprar fram, men kommer troligen att innehålla nån form av uppgörelse gällande handeln.

    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Mentat skrev 2015-03-19 18:36:41 följande:

    Tråden handlar alltså om Wallströms icke-existerande diplomatiska förmåga. Jag förstår att du ständigt vill byta ämne men ibland är det faktiskt bättre att bara vara tyst.

    Som jag har visat innan är detta inte en fråga om höger eller vänster. Inte heller lär företagen vara intresserade av försämrade relationer vilka redan är ett faktum, enligt länken till SR som jag gav.

    Wallström har gjort bort sig. Det borde inte vara så svårt att inse och medge. Frågan nu är väl mest om hon skall kunna reparera skadorna eller inte. För att göra det måste hon, och/eller Löfven, först ha en vilja till det.


    Ja håller inte med, det handlar inte om M.W eller nåt tal som aldrig hållits.
    Om vi håller oss till M.W å det aldrig hållna talet, så handlar det om rädsla, rädsla att kritik mot hur kvinnor behandls å hur de mänskliga rättigheterna kränks i Saudi, ska sprida sig, å speciellt rädsla över att det ska bli EU:s officiella hållning.
    Händer det, då får Saudi verkligt stora prpblem å hamnar i en näst omöjlig sits, att kunna försvara sig i dom frågorna.

    Men nu börjar det bli riktigt intressant, Saudi har bemötts med en nästan total tystnad av nyhetsmedia av omvärlden, så nu verkar dom rent desperata för att få nån form av gehör eller iaf reaktion från media i väst.
    Dom har förklarat krig mot M.W, varför kan man ju fråga sig, men hon är ju kvinna, å en kvinna som kritiserar Saudi, måste vara det värsta som finns för ett land som behandlar kvinnor, sämre än vad vi behandlar djur i Sverige.
    Å om en kvinna skulle få med sig EU, då lär väl Saudi å dess nya ledare bli helt galen.

    Nu har jag inte hunnit lyssnat av vad som sägs i alla de engelska nyhetskanale som finns att se via sat-tv, men jag kommer att följa det noga idag å under helgen.
    Jag önskar jag kunnat begripa vad som sägs på de arabiska kanalerna, dom är många, men jag fattar varken skrift eller tal, så det är helt omöjligt för mig.
    Hittills har jag inte sett/hört nåt ö.h.t på de engelskspråkiga kanalerna, vilket efter senaste utspelet med proteser från 54 (antal?) länder, måste sägas vara väldigt ovanligt.
    Att det inte sagts nåt tidigare är som det brukar, men nu har det här blåsts upp till nåt mer än det vanliga, så jag är förvånade att Saudi fortfarande möts med tystnad.
    Jag har inte kollat vad tidningar säger runt om i Världen, jag hinner inte det, men får nog ändå försöka skumma av del, nåt måste ju sägas nånstans, alltså inte med en notis i förbifarten, utan nåt med mer substans.

    Ska åxå försöka kolla upp lite mer om Saudi:s nye hövding, han sägs ju vara värsta höken å rent fanatisk vad gäller att följa de uråldriga sharialagarna.., å är det så här Saudi kommer att regera på kritik i framtiden, då får Saudi jobba hårt.

    Å hur kommer han att förhålla sig till terrorism, kan vi vänta nåt som helst stöd för att bekämpa terrorismen från det hållet?
    Sen har vi Israel å deras nyvalda regerings uttalande, att aldrig tillåta att ett Palestina bildas.
    Så där kan vi räkna med en upptrappning av våldet.., hur kommer Saudi att agera då?
    USA, hur kommer dom att hantera Saudi, nu när dom har en egen större konflikt mellan demokrater å republikaner som rör Iran:s kärnprogram, republikanerna har ju lovat att riva upp alla ev avtal med Iran om dom vinner nästa val.
    Det kan bli en konflikt mellan USA å Saudi om ett avtal upprättas mellan USA å Iran, då Saudi å Iran inte är direkt bästa vänner för tillfället.

    Det finns mer, så det är onekligen en intressant framtid som väntar, vad gäller Saudi å deras ageranden mot omvärlden.
    Att det kommer mera, det är jag övertygad om, å jag kommer nu inte att bli förvånad över nåt, inte nu när vi sett vad Saudis nye ledare kan ta sig för.

    En ensam kvinna skrämmer skiten ur ett mäktigt lands ledare, med ett tal som aldrig hållits, det är fan i mig mäktigt.  


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    CarinaL26 skrev 2015-03-20 12:11:03 följande:

    Mina politiska sympatier ligger hos Alliansen men här håller jag på Margot! Fler länder i väst borde ta efter och tala klarspråk här. Kan bara hoppas att fler EU länder hakar på i den välmotiverade kritiken mot SA.


    Själv har jag ingen poltitisk tillhörighet, den brukar andra ge mig, allt från höger till vänster.

    Det är heder åt dig att våga se till mer än obefintlig export å tal som aldrig hållits, att se till vad det eg handlar om, att värna de mänskliga rättigheterna, å det inser du aldrig kan/får handla om politisk tillhörighet.
    All, heder till dig.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden Margot Wallströms diplomatiska fiasko