• mkl1982

    spökvecka

    Hej. Finns dom såkallade spökveckorna när man är gravid? Har ni upplevt det och i vilken vecka?

  • Svar på tråden spökvecka
  • aleakim

    Runt vecka 11 första gången, denna gång har jag mått dåligt hela tiden. Är i vecka 20 nu.

    Är inte helt ovanligt men alla upplever det inte.


    W och liten i magen :)
  • emeliienicole
    aleakim skrev 2015-03-12 18:50:28 följande:

    Runt vecka 11 första gången, denna gång har jag mått dåligt hela tiden. Är i vecka 20 nu.

    Är inte helt ovanligt men alla upplever det inte.


    Vad är spökvecka? Gud vad nyfiken jag blev! haha.. :)
  • Annelie 76

    Spökveckor är den tid under andra trimestern då besvären från första försvunnit och de som kommer i slutet inte börjat än, man knappt fått nån mage samt man inte känt rörelser än. Dvs den tiden man är gravid men inte känner sig gravid. För mig har det varit från ca v13 då illamåendet slutat till vecka 19 när jag börjat känna sparkar. Som tur är har man ju RUL och ibland även KUB som bekräftar att nån lever där inne.

  • emeliienicole

    Oj, jaha! Har aldrig hört talas om spökvecka...men jag spydde fram till vecka 12 och sen kände jag ingenting förrän i v. 23 då jag började känna lite sparkar..trodde inte alls på att jag var gravid, trots att jag hade ultraljudsbilder från v. 18...en konstig tanke ändå..haha! :)

  • cicci70
    mkl1982 skrev 2015-03-12 18:38:26 följande:

    Hej. Finns dom såkallade spökveckorna när man är gravid? Har ni upplevt det och i vilken vecka?


    Jag fick min spökvecka så tidigt som v.9 alla symptom bara försvann, kände mig tom och så ogravid, krävde ett nytt UL då jag haft 2 missfall och 2 utomkved tidigare, fick ett i v.10 och hjärtat slog som bara den på mitt lilla gryn, efter halva v.10 kom allt tillbaka, med besked o mår fortfarande ni i v12 riktigt illa på kvällarna.....

    Mitt råd till alla är att kontakta gyn eller MVC och berätta er oro, stå på er och kräv UL eller blodprover beroende på hur långt gångna ni är, att inte veta i ett sånt här läge kan driva dom flesta till vansinne :-/
  • Lillalivetimagen

    Spökveckorna brukar vara runt vecka 12 fram till rutinultraljudet. De flesta symtom försvinner och man känner sig normal och ogravid innan man på UL får bekräftat att bebis finns där :)

  • nåldyna

    Jag slutade må illa och ha ont i brösten i typ vecka 13, nu är jag i vecka 17 och inbillar mig att jag har känt något i magen de senaste dagarna. Känns som att något "pillar" på mig långt ner i magen. Dock är jag inte helt säker på om det är bebisen men känslan har inte efterföljts av något knorr i magen. Har fått riktigt ont i ryggen de senaste tre veckorna, men inget jag direkt kopplar till att jag är gravid men förmodligen beror det på det. .

  • mkl1982

    Skönt och höra att fler också haft symtomerna. Jag mådde illa på kvällarna och var extremt trött ända till vecka 10. Nu har illamåendet lagt sig. Tröttheten finns kvar men inte lika jobbigt som tidigare. Plus att det känns att man inte har samma ork som förr. Känner även av yrsel. Har gått in i vecka 12 idag och magen börjar synas Sen är man ju så känslig i humöret. Kan börja gråta för ingenting och bli irriterad, haha! Ska till barnmorskan imorgon.

    Men som sagt alla graviditeter är ju så inviduella.

  • mkl1982

    Har även känt av att jag blir varmare. Jag har alltid varit en fryslort men nu är fötter och händer varm. Sen växtvärk till och från. Men livmodern växer ju så i början.

    Längtar till ultraljudet ????

  • Mijjan

    Jag är där nu! Är i v 17. Känner mig helt ogravid för det mesta och kämpar just nu bara med pollen :( Jag har iofs haft en lindrig graviditet hela tiden men de sista 3-4 veckorna har jag mått toppen (innan allergin. Nu kan jag knappt andas...). Känner mig piggare, behöver inte kissa på nätterna längre.. Enda gången jag faktiskt känner mig gravid är när jag vaknar på morgonen, innan morgontoaletten och jag känner hur jag har en liten "boll" till livmoder. Sen efter morgontoaletten smiter den in under fettvalkarna igen och min dag fortlöper som vanligt. Dock börjar vissa kläder bli lite tajta nu runt magen. Provade mammabyxor idag och NJA där är jag inte riktigt än. Kändes väldigt obekvämt. Magen fyller inte ut dom än antar jag :)

  • mammalovis

    Den här gången undrar jag om det blir några spökveckor, då magen lätt står i fyra hörn efter kvällsmaten även om jag äter en halv portion mot tidigare. Däremot har jag klarat mornarna bättre utan en massa kväljningar, men den yngstas bajsblöja idag klargjorde att allt inte är över än, tack och lov gick det med nöd och näppe. Jag är evigt tacksam att jag inte arbetar på förskola just nu, då jag är mycket känsligare för lukter den här gången. Jag är i vecka 12 nu och har kub på fredag, så det känns skönt att få en bekräftelse på att jag verkligen är gravid med ett levande foster.

  • emeliienicole
    Mijjan skrev 2015-04-12 13:18:52 följande:

    Jag är där nu! Är i v 17. Känner mig helt ogravid för det mesta och kämpar just nu bara med pollen :( Jag har iofs haft en lindrig graviditet hela tiden men de sista 3-4 veckorna har jag mått toppen (innan allergin. Nu kan jag knappt andas...). Känner mig piggare, behöver inte kissa på nätterna längre.. Enda gången jag faktiskt känner mig gravid är när jag vaknar på morgonen, innan morgontoaletten och jag känner hur jag har en liten "boll" till livmoder. Sen efter morgontoaletten smiter den in under fettvalkarna igen och min dag fortlöper som vanligt. Dock börjar vissa kläder bli lite tajta nu runt magen. Provade mammabyxor idag och NJA där är jag inte riktigt än. Kändes väldigt obekvämt. Magen fyller inte ut dom än antar jag :)


    Jag slutade spy i v. 14 ungefär och kände mig inte alls gravid förrän jag var i v. 27 igen då min mage verkligen blev rund (kunde innan dölja den helt och folk visste inte ens om att jag var gravid), plus att jag inte kände några symptom heller..förutom det där med nästäppa!! Det kan nog vara pollen men det är också vanligt att man blir täppt i näsan under första delen av graviditeten. Nu är jag i v.37 och har inte varit täppt i näsan på flera veckor och jag har ändå en extremt jobbig pollenallergi :)
Svar på tråden spökvecka