• Anonym (usch)

    pilonidalcysta. någon med erfarenhet eller med kunskap som kan hjälpa ?

    Hjälp ! va till läkaren för att jag inte stod ut längre. Har en pilonidalcysta. Läkaren skickade remiss till kirurgen som ska avgöra om det blir operation eller inte. Men detta kan ta upp till 3 månader !!

    Min är svullen och gör mycket ont. Det är trejde gången den svullnar upp . Men tidigare har den "spruckit" och vätskat och då har det onda försvunnit. Men idag var smärtan outhärdlig så jag gick dit. Har läst mycket om de men vill gärna höra från någon som varit med om det själv eller kanske någon som jobbar som läkare eller sköterska som har erfarenhet av läkningen omläggningen smärtan eller om det är vanligt att det återkommer . Snälla ni som vet nått. Berätta. nått är bättre än inget. Jag mår verkligen dåligt över det här och är mycket nervös!

  • Svar på tråden pilonidalcysta. någon med erfarenhet eller med kunskap som kan hjälpa ?
  • Anonym (mor)

    Min son fick operara bort sin efter att den visat sig redan andra gången. Läkarna ville dock helst avvakta tills den inte var infekterad/aktiv innan operation. Så när den var lugn fick han den bortskuren. Det tog bort en rejäl bit hud och ganska djupt för att få bort alla små 'kanaler' i huden, och sydde ihop. Läkningen gick väldigt bra. Om de opererar när den är irriterad så kan de ej sy ihop och den måste läka innifrån, vilken kan ta väldigt lång tid.

  • Anonym (Behappy)

    Jag drabbades av detta för några år sedan och fick göra en operation. Dom sydde igen såret och det var ganska djupt. När dom klippte stygnen var det inte läkt så fick gå på omläggningar tills det läkt från botten. Dock stannade läkningen nästintill till efter några månader så till slut fick jag en pump som gjorde att det läktes så gott som helt. Nyligen kom liknande problem tillbaka. Så har gjort en ny operation. Väntar på att få ta bort stygnen. Men det är stor skillnad på dom två operationerna. Förra gången låg jag still i flera dagar och hade fruktansvärd smärta. Nu var jag igång direkt efter operationen så tänk positivt så kommer allt gå bra. Hoppas jag inte skrämt upp dig men det kommer ordna sig!

  • elmadumle

    Dottern tog bort en för ett par år sedan, det blev att djupt och långt sår. Det jag reagerar på att de sydde ihop såret på er? här skulle det läka inifrån och ut så det var dagliga spolningar med koksaltlösning och omläggning med Aquacel och Mepilex border tills det läkt helt.

  • Anonym (Behappy)

    Det finns lite olika operationsalternativ. Tidigare har man lämnat detta öppet men nu syr man igen det istället då det ska vara snabbare läkning. :)

  • elmadumle
    Anonym (Behappy) skrev 2015-04-19 14:31:46 följande:

    Det finns lite olika operationsalternativ. Tidigare har man lämnat detta öppet men nu syr man igen det istället då det ska vara snabbare läkning. :)


    Det verkar vara olika från olika sjukhus.
  • Anonym (usch)

    Tack för att ni delar med er och berättar. Min har nu "tömts" naturligt så det gör ibte ont. men väntar fortfarande på tid till kirurgen. Värst av allt är väl att det blir mitt i sommaren :/ och om läke tiden är så himla lång :( vi ska även ut och resa till hösten, var tanken iaf. usch, blir illa till mods bara jag tänker på det.

  • Anonym (Behappy)

    Opererade mig för nästan 1 och 1 halv vecka sedan och har knappt haft ont alls denna gången. Kirurgen tittade på det igår och det ska nästan ha läkt så stygnen skulle få sitta kvar i några dagar till. Läkningstiden beror lite på om dom väljer att lämna det öppet eller om dom syr igen. Även om det tog lång tid för själva läkningen förra gången så kunde jag leva som vanligt efter någon månad efter operationen bara att jag fick gå på omläggningar. Du ska inte oroa dig!

  • Knowhowyoufeel

    Hade också en pilanodalcysta. De tömde den, med sax (as ont) och sen fick jag gå till vårdcentralen och lägga om först 3 ggr i veckan sen 2, det har dock pågått i snart 7 månader. Som tur är så känner jag inte av det så mycket, förutom att jag inte kan ha jeans och duscha normalt. Och tamponaden (typ tops) som dem håller såret öppet med gör inte så ont när dem sätter dit den.

    Vet inte hur långt du är i processen men jag hoppas att allt löser sig snabbt, önskar inte detta på någon! Det är absolut det jobbigaste jag varit med om. Hoppet finns kvar, släpp aldrig det vad ni än gör! Det är inget vi kommer leva med föralltid!

    Styrkekramar!

  • Anonym (usch)

    Alltså jag är så nervös. Har inte fått någon tid till kirurgen än men det vorde komma snart. Känns som om jag väntat en evighet. Min sommar kommer va helt förstörd.

Svar på tråden pilonidalcysta. någon med erfarenhet eller med kunskap som kan hjälpa ?