• Anonym (Besviken)

    Två missfall på tre månader

    I början på januari fick jag mitt första missfall (tidigt vecka 5) jag fick mens igen ca 5 veckor senare och nu fick jag mitt andra missfall för ett par dagar sen (även de i v 5) någon som fått två missfall tätt och det sedan gått bra? Har ett barn på 1,5 år.

  • Svar på tråden Två missfall på tre månader
  • Anonym (Japp)

    Ja jag fick 2 missfall på raken. Vid tredje graviditeten fick jag både progesteron och trombyl och då fick det bra. Vad som orsakade missfallen vet man inte, fann en liten hjärtformning på livmodern men den borde inte påverka enligt läkaren. Ibland blir det missfall tyvärr... Men eftersom du har ett barn innan så vet du ju att det går iaf. Hoppas du slipper uppleva fler missfall, de är hemska. Och som du säkert redan googlat fram, två missfall är vanligt och inget behöver vara fel!

  • Anonym (Ida)

    Jag hade 3 tidiga missfall på ett halvår. Fick sedan trombyl och progesteron och har nu en son på 16 månader!!! Inga fel hittades på undersökningen. Blir bara så i bland.

  • Anonym (Japp)

    mobil.dn.se/nyheter/vetenskap/superfertilitet-bakom-manga-missfall/

    Det här tycker jag är rätt intressant och kan se en logik i. Finns ju väldigt många som kämpar för att överhuvudtaget bli gravida. Om du, liksom jag lyckas bli gravid flera gånger utan mens emellan så kanske våra kroppar har lätt att bli gravid men de är inte så noga med att hitta det "starka och friska" utan tar det första bästa... Och så upptäcker kroppen långt senare att embryot inte är bra nog och stöter bort det. Intressant forskning och det tröstade mig lite under mina missfall.

  • Anonym (Besviken)

    Tack för era svar! Skönt att det gick bra tillslut borde jag söka hjälp nu efter två missfall eller vänta? Tänker också att jag vet att jag iallafall kan behålla en graviditet. Men det är så tufft att hoppas och önska och bli besviken.

  • Anonym (också mf)

    Fick också 2 missfall tätt innan jag blev gravid med sonen, som nyss fyllt 4 år. Nu försöker vi få en till och jag har hållit koll på äl och lutealfas och kommit fram till att jag har kort lutealfas, vilket kan medföra att progesteronet inte hinner komma upp i de nivåer som behövs för att embryot ska stanna = missfall. Så extra progesteron kan absolut hjälpa. Jag köpte en salva, Progesterall, och denna har hjälpt mig att få längre lutealfas. Dock har jag inte lyckats bli gravid än, men det kan ju ta ett tag ändå ;) (har försökt sen dec bara).

  • Anonym (Besviken)

    Tack för ditt svar :) enligt äl test har jag ca 13 dagar mellan ( inte mindre än 12 iaf) så borde inte vara de som är mitt problem. Hur många har du?

  • FruA78

    Jag har också haft 2 missfall på rad inom 4 månader ( MA vecka 10, ofostrig graviditet vecka 8). Dock tog det 11 månader att bli gravid vid första MF och sedan tog det sig på första riktiga försöket efter missfall 1. Så nu vet jag inte alls hur fertil jag är. Livrädd att det ska ta ett år till att bli gravid och få missfall igen. Först då blir det utredning och ev behandling. Skönt att höra att det har gått bra för er andra. Är det någon det gått bra för utan behandling?

  • Kan du vissla Johanna?

    Jag hade ett missfall i mars -14, v6. Sen ett till i på nyårsdagen i år, också vecka 6. Båda gångerna konstaterades det på VUL att det bara var en tom hinnsäck, alltså inget embryo ens. I mitten av januari blev jag gravid igen utan mens efter missfallet. Är nu snart i vecka12 och har sett en sprattlande liten figur på VUL.

    Lycka till!

  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Japp) skrev 2015-03-21 14:06:56 följande:

    mobil.dn.se/nyheter/vetenskap/superfertilitet-bakom-manga-missfall/

    Det här tycker jag är rätt intressant och kan se en logik i. Finns ju väldigt många som kämpar för att överhuvudtaget bli gravida. Om du, liksom jag lyckas bli gravid flera gånger utan mens emellan så kanske våra kroppar har lätt att bli gravid men de är inte så noga med att hitta det "starka och friska" utan tar det första bästa... Och så upptäcker kroppen långt senare att embryot inte är bra nog och stöter bort det. Intressant forskning och det tröstade mig lite under mina missfall.


    Det känns absolut lite tröstande, antagligen har jag väldigt lätt för att bli gravid. Sonen kom till direkt, första missfallet på första försöket andra var de en mens emellan. Jag hoppas bara de går vägen nästa gång. Gick det bra för dig tillslut?
  • Anonym (Besviken)
    Kan du vissla Johanna? skrev 2015-03-21 15:13:43 följande:

    Jag hade ett missfall i mars -14, v6. Sen ett till i på nyårsdagen i år, också vecka 6. Båda gångerna konstaterades det på VUL att det bara var en tom hinnsäck, alltså inget embryo ens. I mitten av januari blev jag gravid igen utan mens efter missfallet. Är nu snart i vecka12 och har sett en sprattlande liten figur på VUL.

    Lycka till!


    Stort grattis! :) Skönt att hörs ett tredje gången gillt.
Svar på tråden Två missfall på tre månader