• Daimstruten

    7-åring med extremt torra händer

    Sen ungefär en vecka så har min 7-åriga son fått extremt torra händer. Han får sprickor och det enda jag kan smörja honom med är idominsalva. Har testat decubal och hth handkräm men det börjar svida massor och han har fått skölja bort det.

    Jag vet inte vad som kan orsaka det. Min gissning är att eftersom det blivit varmare så kanske han är en del utan handskar på skolan.

    Nån som känner igen det hela? Borde man kolla det på vårdcentralen? Kan man göra nåt annat än kladda in honom med idomin?

  • Svar på tråden 7-åring med extremt torra händer
  • Birgitta02

    HTH ska du inte använda eftersom det är en substans i det som svider i sprickor och sår. Svider också när det är extremt torrt. Smörj med Helosans gröna fotsalva (Coop Forum och större välsorterade butiker har den) till natten och ha bomullsvantar på under natten. Den läker. Men prata med apoteket också. De kanske har bättre idéer.

  • anonym lilla jag

    Vi har samma problem med våra flickor, 3 och 7 år gamla. Just nu är deras händer katastrof. Det jag tycker funkar bäst är Skyddande handsalva från ACO, smörjer in deras händer med den minst varje kväll nu.

    Ämnet i HTH som svider är karbamid. Miniderm är samma sak, svider om huden är alltför torr. Men båda de cremerna är väldigt effektiva annars, funkar ju dock inte om det gör ont!

  • Daimstruten
    Birgitta02 skrev 2015-03-22 21:41:11 följande:

    HTH ska du inte använda eftersom det är en substans i det som svider i sprickor och sår. Svider också när det är extremt torrt. Smörj med Helosans gröna fotsalva (Coop Forum och större välsorterade butiker har den) till natten och ha bomullsvantar på under natten. Den läker. Men prata med apoteket också. De kanske har bättre idéer.


    Vet du möjligtvis vad det är för skillnad mellan Helosans gröna fotsalva och idominsalva som jag använder?
  • Birgitta02
    Daimstruten skrev 2015-03-23 16:46:43 följande:
    Vet du möjligtvis vad det är för skillnad mellan Helosans gröna fotsalva och idominsalva som jag använder?
    Jag tycker själv inte idominsalvan är fet nog. Jag använder Helosans på mina fötter, idominsalvan funkar bara inte där. Lägger sig mest på ytan tycker jag. Men man kanske kan läs på fass.se och se vilka ingredienser som används. För mig funkar inte idomin i alla fall, medan Helosan gör det.
  • Daimstruten
    Birgitta02 skrev 2015-03-23 16:54:24 följande:
    Jag tycker själv inte idominsalvan är fet nog. Jag använder Helosans på mina fötter, idominsalvan funkar bara inte där. Lägger sig mest på ytan tycker jag. Men man kanske kan läs på fass.se och se vilka ingredienser som används. För mig funkar inte idomin i alla fall, medan Helosan gör det.
    Tackar för tipset
  • vi och pyret

    Kan tipsa om bodyshops hemp- handkräm. Helt suverän på sprickor och torra händer. Den luktar lite speciellt kanske barn tycker men den är så bra. Man brukar kunna prova i butiken och ibland få med sig ett litet prov hem.

    Har haft den själv och köpte sen till min bror som har problem med händerna och han var jättenöjd med den.

  • Yonndax

    Brukar använda hampasalva från body shop. Fungerar väldigt bra på mig när jag är torr och det kliar eller svider. Den tar en stund innan den går in i huden så att ha på typ tunna bomullshandskar kan vara en bra idé. Men ring vårdcentralen och hör så att det inte är nått annat som ligger bakom. Om man har använt slava och smort in sig med det i 1 vecka borde det iaf vara bättre om än inte helt bra.

  • Aniiee
    Daimstruten skrev 2015-03-23 20:05:17 följande:

    Har nu testat Helosan och oturligt nog började även den svida efter en liten stund.


    Det enda som hjälper både på mig, min bror och lillungen när vi är torra så det svider även av salva är honung. Så smörj med honung, ju renare/råare desto bättre, och har ni allergier så ta skogs- eller akaciahonung (eller undvik i alla fall blomsterhonung. Klöverhonnug funkar.) Flytande honung från mataffären funkar, i alla fall de kravmärkta, typ Kung Markatta, Eguale och Tarpa. Eller köp kallslungad honung från en biodlare om du har någon i närheten.

    Honung en stund, 10 min, skölj med ljummet vatten, smörj sedan med olja (oliv- kokos- kallpressad raps). Skölj inte av olja, torka bara med papper efter fem minuter eller så.

    Helosan eller idominsalva igen om några dagar när händerna läkt igen.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden 7-åring med extremt torra händer