• Sasssaa

    virusblåsor hos två åring

    I fredags var vi till läkaren med våran två åring då vi upptäckt att hen hade blåsor i svalget och hade svårt för att äta. Det visade sig att det var virusblåsor. Under helgen har hen haft hög feber samt att blåsorna har blivit många fler och tandköttet är jätte svullet i hela munnen, på vissa ställen vid tänderna ser det ut som att tandköttet håller på att ruttna.. Det luktar urk..

    Idag har hen nästintill varit feberfri, blåsorna kvarstår och munnen för såklart väldigt ont vilket innebär att hen inte kan äta, under dagen idag har hen ätit två vällingflaskor, slickat på en glass, druckit två klunkar saft.. Det är allt vi fått i hen. Helgen har hen inte heller ätit speciellt bra, vilket är helt förståeligt, det måste göra fruktansvärt ont i den stackars munnen:(

    Vi har erbjudit allt vi kan tänka oss vara bra och enkelt att äta då man har ont i munnen, men allt ratas. Allt från nyponsoppa till mosad potatis med massa smör, dricka/vatten/saft/glass går inte heller.. Hen har inte fått i sig något sedan i eftermiddags och nu börjar jag bli orolig att hen inte fått i sig tillräckligt med vätska..

    Ska kontakta hälsocentralen imorgon men tills dess undrar jag om någon här har tips på vad vi kan hitta på för att få i vårt barn vätska åtminstonde?

    Är det någon spm har erfarenhet av virusblåsor och vet hur länge de håller i sig?

  • Svar på tråden virusblåsor hos två åring
  • niinnii87

    Vet inte om jag riktigt kan kalla de tur men min lillkille fick de när han va ca 14 månader men då nästan bara på händerna å fötterna. Nån enstaka i munnen bara så det påverkade inte hans aptit så mkt. Matvrak som han va på den tiden.. Men försök ge honom vad som egentligen.. Minsta lilla han kan få i sig är ju bra.. Framförallt vätska.

    Antar att ditt barn inte dricker välling?

    Annars funkade "kall" välling bäst för min. Å rumsvarm nyponsoppa.

    Å sambons brorson blev som din.. Dom fick nästan inte i honom nånting alls. Ytterst lite välling bara. Tror det kan hålla i sig i 1-2 veckor, är nog väldigt olika från barn till barn.

    Hoppas det blir bättre snart!

  • Sasssaa
    Annelie 76 skrev 2015-03-24 05:49:58 följande:

    Testa att ge smärtstillande medicin så kanske det går bättre. Flytande Ipren är bra.


    Vi växlar mellan Ipren och alvedon, välling funkar sisdådär att ge, på morgonen går det hyfsat med välling men sen under dagen funkar inte ens välling.. Hälsocentralen säger bara att det är att vänta tills det ger sig typ.. Men det är verkligen hemskt för mitt lilla barn, som förälder är man verkligen hjälplös!
Svar på tråden virusblåsor hos två åring