• Anonym (Okunnig)

    Sjukskriven och arbetslös. Hur funkar det?

    Jag har varit helt sjukskriven sen i höstas. Nu ska jag gå tillbaka till jobbet på deltid. Problemet är att min tjänst inte finns kvar längre. Jag var anställd som sjukvikarie när jag sjukskrevs och personen som jag var vikarie för är tillbaka. 

    Så hur fungerar det när man är sjukskriven på halvtid och arbetslös på halvtid? Hur fungerar det med a-kassa. Jag har aldrig ansökt om a-kassa tidigare. 

    Jag är sjukskriven för depression, GAD och utmattningssyndrom. Sjukdomar som påverkar min arbetsförmåga rejält. Jag är undersköterska och vet att om jag vill så får jag ett jobb direkt, men jag är relativt säker på att jag inte kommer klara av att jobba på rullande schema och att anställas som vikarie på halvtid och endast dagtid som uska kan man ju bara drömma om. Så vad kommer hända med mig? Kommer arbetsförmedlingen/a-kassan kräva att jag söker jobb som jag visserligen kan få men inte kommer klara av och då kommer troligtvis behövas sjukskrivas igen på heltid.

  • Svar på tråden Sjukskriven och arbetslös. Hur funkar det?
  • Lindsey Egot the only one

    Arbetsförmedlingen kommer göra en bedömning om du är tillräckligt frisk för att kunna söka jobb. Är du inte det är det deras skyldighet att rehabilitera dig tillbaka till arbete. Då får du aktivitetsstöd och de går på dina a-kassedagar.

  • Anonym (Lena)

    Man kan vara sjukskriven från att vara arbetssökande, så du kan vara sjukskriven 50% från att söka jobb och jobba 50% som vikarie.

  • Ms H

    Du får a-kassa för den tid du är arbetsför och sjukpenning för den tid du är sjukskriven, förutsatt att du är berättigad a-kassa (är med i a-kassa och uppfyller kraven).

Svar på tråden Sjukskriven och arbetslös. Hur funkar det?