• ännuensomundrar

    Timvikarie förskola uppsägning och villkor?

    Det här har hänt en släkting till mig: Hen arbetar som timvikarie på en förskola och blev tillfrågad av en förälder om att vara barnvakt åt deras barn på fritiden, barnet är placerat på samma förskola. Enligt förskolechefen som har fått kännedom om detta från en annan personal så får min släkting inte jobba som barnvakt åt detta barn på fritiden pga. konkurens mot förskolan och att det är en "påbörjad uppsägning" från förskolan att ens tacka ja till en sådan förfrågan. Detta trots att hen inte har något avtal med föräldern att jobba och att barnvakt på fritiden-jobbet rann ut i sanden. Enligt chefen kommer hen troligtvis att bli omplacerad till en annan förskola pga. detta. Hen har inte tidigare fått information om att man inte får jobba som barnvakt medans hon jobbar som timvikarie på förskolan vid behov. 

    Fråga 1. Har arbetsgivaren rätt att förbjuda en timvikarie att ta barnvaktsjobb på fritiden? 

    Hen har även fått ett muntligt besked av förskolan om att jobba några veckor som resurs åt ett enskilt barn, men det finns inget startdatum, slutdatum eller hur många timmar det rör sig om varje dag. Arbetsgivaren ändrar sitt muntliga avtal till vad som passar arbetsgivaren dagligen, dvs. de håller inte vad de lovar.

    Fråga 2: Har arbetsgivaren rätt att kräva av en timvikarie att vara gratis jour/standby för bara en förskola under flera veckors tid utan schema, dvs de bokar och avbokar hen med kort varsel så att hen inte kan planera något annat jobb på annan förskola, eller andra aktiviteter som läkarbesök?

    Fråga 3: Kan arbetsgivaren avboka en timvikarie med kort varsel eller korta ner arbetstiden för en viss dag om hen redan blivit bokad av arbetsgivaren och dessutom fått specifika tider?

    Fråga 4: Kan en timvikarie säga upp sig omgående eller finns det en uppsägningstid?

    Tacksam för svar!


    förskola, uppsägning, timvikarie, villkor, juridik, avtal, arbetsgivare