• ännuensomundrar

    Timvikarie förskola uppsägning och villkor?

    Det här har hänt en släkting till mig: Hen arbetar som timvikarie på en förskola och blev tillfrågad av en förälder om att vara barnvakt åt deras barn på fritiden, barnet är placerat på samma förskola. Enligt förskolechefen som har fått kännedom om detta från en annan personal så får min släkting inte jobba som barnvakt åt detta barn på fritiden pga. konkurens mot förskolan och att det är en "påbörjad uppsägning" från förskolan att ens tacka ja till en sådan förfrågan. Detta trots att hen inte har något avtal med föräldern att jobba och att barnvakt på fritiden-jobbet rann ut i sanden. Enligt chefen kommer hen troligtvis att bli omplacerad till en annan förskola pga. detta. Hen har inte tidigare fått information om att man inte får jobba som barnvakt medans hon jobbar som timvikarie på förskolan vid behov. 

    Fråga 1. Har arbetsgivaren rätt att förbjuda en timvikarie att ta barnvaktsjobb på fritiden? 

    Hen har även fått ett muntligt besked av förskolan om att jobba några veckor som resurs åt ett enskilt barn, men det finns inget startdatum, slutdatum eller hur många timmar det rör sig om varje dag. Arbetsgivaren ändrar sitt muntliga avtal till vad som passar arbetsgivaren dagligen, dvs. de håller inte vad de lovar.

    Fråga 2: Har arbetsgivaren rätt att kräva av en timvikarie att vara gratis jour/standby för bara en förskola under flera veckors tid utan schema, dvs de bokar och avbokar hen med kort varsel så att hen inte kan planera något annat jobb på annan förskola, eller andra aktiviteter som läkarbesök?

    Fråga 3: Kan arbetsgivaren avboka en timvikarie med kort varsel eller korta ner arbetstiden för en viss dag om hen redan blivit bokad av arbetsgivaren och dessutom fått specifika tider?

    Fråga 4: Kan en timvikarie säga upp sig omgående eller finns det en uppsägningstid?

    Tacksam för svar!


    förskola, uppsägning, timvikarie, villkor, juridik, avtal, arbetsgivare
  • Svar på tråden Timvikarie förskola uppsägning och villkor?
  • Lindsey Egot the only one

    Är man timvikarie startar anställningen vid varje inringt pass och slutar när arbetspasset slutar. Ringer de in personen för en vecka börjar det vid passets första dag och slutar passets sista dag

  • Lena

    Det låter som arbetsgivaren gör många fel. Jag skulle råda till kontakt med facket

  • jur13

    Hej,

    Så här är min uppfattning om saken som student som just nu läser arbetsrätt men inte ännu är klar med kursen.

    1. Arbetsgivaren har ingen rätt att lägga sig i vad arbetstagaren gör utanför arbetet hos honom/henne. I de fall det finns en konkurrensklausul får arbetstagaren emellertid inte ägna sig åt konkurrerande verksamhet. Att vara barnvakt åt ett barn anser jag inte kunna strida mot en konkurrensklausul. Jag vågar dock inte utesluta att en stridighet kan föreligga. Fråga facket vad de anser.


    Muntligt avtal är bindande. Såsom ni beskriver informationen om resurs-arbetet är denna emellertid för opreciserad för att kunna utgöra ett anbud som jag ser det. Ett anbud är bindande om det är tillräckligt preciserad för att omedelbart kunna ligga till grund för en accept. Vidare måste arbetsgivaren har visst utrymme att diskutera och förbereda arbetstagaren på eventuellt förestående uppdrag utan att "råka" bli bunden. Kruxet med muntliga avtal är emellertid inte vem som har rätt, utan vem som får rätt. Bevissvårigheterna är uppenbara, se till att få avtal om arbete nedtecknade och underskrivna. Då står det klart för båda parter när bundenhet har uppkommit och bevis om saken finns i de fall tvist sedermera uppstår.

    2. Arbetstagaren har rätt att ange när denne är tillgänglig för arbete. Har arbetstagaren meddelat att denne är tillgänglig för arbete en viss tid får denne dock inte ångra sig, utan är bunden av detta genom att avtal föreligger. Att boka en arbetstagare med kort varsel utan att arbetstagaren har angett att denne är tillgänglig för arbete under denna tid torde inte vara OK. Kan vara bra att kolla med facket vad som står i kollektivavtalet.

    3. Arbetsgivaren kan i princip meddela att arbetstagaren inte ska komma till jobbet, trots att man har avtalat om detta. Arbetsgivarn är emellertid bunden av avtalet om arbetstimmarna och får likväl betala för timmarna, även om arbetstagaren var hemma. Avtal är bindande, hänvisa till avtalslagen.

    4. Här får man titta på vad som står i anställningsavtalet. Vikariat gäller för viss tid, till och med visst datum. Som huvudregel kan arbetstagaren inte frånträda anställningen förens perioden har löpt ut. Om arbetsgivaren "i väsentlig mån har åsidosatt sina ålägganden" (se Lag om anställningsskydd) mot arbetstagaren får den sista emellertid frånträda anställningen omedelbart. Arbetsgivaren är å sin sida förhindrad att säga upp arbetstagaren före avtalet har löpt ut. Det ska till grunder för avsked om så ska bli fallet. Avtalsrättsliga grunder för att häva avtalet kan undantagsvis komma ifråga, främst 36 § avtalslagen samt förutsättningsläran.

    ** Kolla upp de här sakerna med facket. Titta vad som står i det individuella avtalet. Se till att få avtal om arbete på pränt. **

Svar på tråden Timvikarie förskola uppsägning och villkor?