• Anonym (Anmäld!)

    Får soc. fråga mitt barn om vad jag rstar på?

    Jag har en son som går i sexan och som börjar hamna snett. Han har gjort en del dumma saker och det har resulterat i en socanmälan. De har precis startat en utredning och min son hade igår ett enskilt möte med socialsekreteraren. Under samtalet frågade hon om hans föräldrar röstar på sverigedemokraterna! Det känns inte ok. Har de rätt att försöka luska ut, via

    Mitt barn, vilka politiska åsikter vi har? Vill gärna ha svar innan jag pratar med hennes chef.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-01 08:05
    Vi har pratat med socsekreteraren som själv förstod att hon gjort fel. Hon bad om ursäkt och sa att hon inte antecknat svaret. Vi lovade att gå till hennes chef om liknande upprepades.

  • Svar på tråden Får soc. fråga mitt barn om vad jag rstar på?
  • Anonym (J)

    Om han gjort dumma saker som har med rasism/främlingsfientlighet att göra kanske hon misstänkte att han fått de åsikterna hemifrån?

  • Anonym (Anmäld!)

    Han uttryckte sig rasistiskt under mötet. Därav frågan. Men jag undrar om det är lagligt att fråga ett barn om våra politiska åsikter. Hade hon frågat mig eller min man så hade hon gärna fått veta att vi röstar på miljöpartiet.

  • Anonym (J)
    Anonym (Anmäld!) skrev 2015-03-27 08:20:47 följande:

    Han uttryckte sig rasistiskt under mötet. Därav frågan. Men jag undrar om det är lagligt att fråga ett barn om våra politiska åsikter. Hade hon frågat mig eller min man så hade hon gärna fått veta att vi röstar på miljöpartiet.


    Varför lägger du så stor vikt vid detta? Din son strular i unga år, ni är anmälda till soc och ditt barn uttrycker sig rasistiskt och det är detta med frågan som bekymrar dig mest? Att anmäla kommer definitivt inte att gagna er i den fortsatta utredningen.
  • sextiotalist
    Anonym (J) skrev 2015-03-27 08:15:45 följande:

    Om han gjort dumma saker som har med rasism/främlingsfientlighet att göra kanske hon misstänkte att han fått de åsikterna hemifrån?


    Det spelar ingen roll

    Fråga får man göra, man får fråga om allt, men det är klart en olämplig fråga

    Men det finns ett enkelt svar du kan säga till myndigheterna, om jag röstar/inte röstar och på vad jag röstar är en sak som ingen har med att göra och det är även skyddat i lagen
  • Anonym (swerabia)

    Finns ingen hejd på häxjakten, jag tröstar mig med att den är snart slut, bara att härda ut.


     

  • Anonym (Anmäld!)

    Jag tycker att det är viktigt då vår son inte ens vet vad vi röstar på! Hon ställde dessutom en ledande fråga ( Är dina föräldrar sverigedemokrater? ) Jag vill inte att min politiska åsikt registreras hos soc, och jag vill INTE bli stämplad som sverigedemokrat! Utredningen har inget med rasism att göra.

  • Anonym (Nej)

    Jag kan inte tänka mig att det är lagligt för en myndighet at ställa en sådan fråga! Jag skulle anmäla det om jag vore som du. Demokratin baseras på fria, hemliga val och det är viktigt att det får vara så.

    För övrigt är ju kopplingen mellan SD och rasism inte så stark. Det finns andra partier idag som de verkliga rasisterna / nazisterna väljer.

  • MsM84

    Olämpligt är det nog, men samtidigt smart. Uttalar sonen sig rasistiskt är det rätt smart att vilja veta om beteendet kommer hemifrån eller om man kommer ha föräldrarnas hjälp att stoppa det. 

  • Anonym (AA)
    Anonym (Anmäld!) skrev 2015-03-27 08:13:37 följande:

    Jag har en son som går i sexan och som börjar hamna snett. Han har gjort en del dumma saker och det har resulterat i en socanmälan. De har precis startat en utredning och min son hade igår ett enskilt möte med socialsekreteraren. Under samtalet frågade hon om hans föräldrar röstar på sverigedemokraterna! Det känns inte ok. Har de rätt att försöka luska ut, via

    Mitt barn, vilka politiska åsikter vi har? Vill gärna ha svar innan jag pratar med hennes chef.


    Det får dom verkligen inte göra! Det har dom inte med att göra, OCH om så är fallet att du har röstat på SD då? Vi lever i en demokrati där det är meningen att man just skall rösta! Vad skulle soc kunna dra för slutsatser av det? Du ska tala med hennes chef omgående, jag skulle göra en anmälan också!
  • Motorcykel

    Anonym (Anmäld!) skrev 2015-03-27 08:13:37 följande:

    Jag har en son som går i sexan och som börjar hamna snett. Han har gjort en del dumma saker och det har resulterat i en socanmälan. De har precis startat en utredning och min son hade igår ett enskilt möte med socialsekreteraren. Under samtalet frågade hon om hans föräldrar röstar på sverigedemokraterna! Det känns inte ok. Har de rätt att försöka luska ut, via

    Mitt barn, vilka politiska åsikter vi har? Vill gärna ha svar innan jag pratar med hennes chef.


    Detta låter inte riktigt alls, vad man röstar på skall man inte behöva uppge till någon om man inte själv vill.
    Förvisso får man väl fråga andra men det är inget som man kan kräva att få veta.

    Nu vet ju inte jag hela förloppet men detta bör absolut ifrågasättas. Jag känner många som röstar på SD som är bra föräldrar. Jag hoppas verkligen inte att soc börjar döma föräldrar efter hur dem röstar och definitivt inte genom folks barn!


Svar på tråden Får soc. fråga mitt barn om vad jag rstar på?