• Everbest

    autism & förälder

    Hej på er alla!

    Jag öppnar denna tråd pga min son och sonhustru väntar sitt första barn och som engagerad förälder till min son med funktionshindret Adhd/asperger/autism tänkte jag höra om någon har erfarenhet om och vad för hjälp samhället ställer upp med.

    Jag kan säga att jag vet en hel del, han har LSS stöd och egentligen hade jag hoppats på att PYK hade hunnit uppåt i landet. men inte ens en simulatorbaby gick att få tag i då vi i början hade behövt detta för att besluta om det ena eller andra.

    De skulle alltså behöva föräldrastöd i hemmet och vissa kommuner är emot att jag som förälder går in och hjälper. Jag har utbildning med föräldrastöd och jobbar dagligen med barn 1-4 år. Så jag har pedagogisk utbildning.

    Men då samhället inte har de stöd man efterfrågar, vad sker då. Och nej, det bästa är inte att barnet ska tas i från dem.

    Min sonhustru har en lättare Ad/hd diagnos och tillhör inte någon personkrets inom LSS.

    Jag hoppas på råd och hoppas någon som läser kanske har egna erfarenheter. Tycker också det är konstigt att så länge barnen 0-12 år behöver hjälp går det att ordna, men som vuxen med dolt funktionshinder är det jättesvårt att få hjälp om man vill skaffa familj.


    Varför tar inte autism föreningarna tag i dessa frågor, landstinget eller kommunen?? Går de omkring med skyddsglasögon å hoppas att ingen med funktionshinder vill bilda familjer?

  • Svar på tråden autism & förälder
  • Regnbanan

    Men om de inte ens fått barnet, hur kan du veta att de behöver hjälp? Alla med de diagnoserna behöver inte hjälp för att vara förälder.

  • Anonym (Autism)

    Jag har autism och min man har ADHD. Vi har ingen hjälp och behöver ingen hjälp. Bara för att man har diagnosen så är det inte säkert man behöver hjälp. 

    Vänta tills bebisen är född, finns det behov av hjälp så kommer de få det. 

  • Anonym (ehm)
    Regnbanan skrev 2015-03-27 09:33:34 följande:

    Men om de inte ens fått barnet, hur kan du veta att de behöver hjälp? Alla med de diagnoserna behöver inte hjälp för att vara förälder.


    De tror väl att de inte behöver hjälp, men med tanke på hur barn till föräldrar med de diagnoserna mår och är så
  • Anonym (What)

    Förutom att de har diagnoserna på papper, vad tyder på att de inte är kapabla att ta hand om ett barn? Vad du sett. I synnerligen sonhustrun med den lättare adhd:n? (som så många har)

  • Anonym (ehm)
    Anonym (What) skrev 2015-03-27 22:24:52 följande:

    Förutom att de har diagnoserna på papper, vad tyder på att de inte är kapabla att ta hand om ett barn? Vad du sett. I synnerligen sonhustrun med den lättare adhd:n? (som så många har)


    Jag har sett barnen.
  • Anonym (What)
    Anonym (ehm) skrev 2015-03-27 22:40:29 följande:
    Jag har sett barnen.
    Menar du allvar?
  • Anonym (What)
    Anonym (What) skrev 2015-03-27 22:24:52 följande:

    Förutom att de har diagnoserna på papper, vad tyder på att de inte är kapabla att ta hand om ett barn? Vad du sett. I synnerligen sonhustrun med den lättare adhd:n? (som så många har)


    Förtydligar för att undvika svar likt det förra.


    Alla har inte lika stora svårigheter och samma svårigheter. Vilka svårigheter har din son och sonhustru? Jag förstår att de stämmer in på sina diagnoskriterier och undrar alltså vilka det är som är så svåra att de omöjligt kan ta hand om ett barn. Är det planering som är värst? Missförstånd och ilska? Hur hanterar de motgångar, stress, sömnbrist, höga ljud? Ekonomi, hushållssysslor? Har de fungerande strategier?

  • Everbest

    Idag behöver dom en hel del hjälp, så ja...de behöver hjälp, annars hade jag inte skrivit =)
    Själklart så kommer vi att ge/ansöka om hjälp utifrån deras behov då barnet är fött.
    Tyvärr finns det idag ingen hjälp för hemmiljön där vi bor, därför startade jag tråden, ifall någon hade erfarenhet i ämnet och hur man kan hjälpa utan att stjälpa.

Svar på tråden autism & förälder