• fan och hans moster

    Ni som inte ammade, era slemhinnor efter förlossningen?

    När blev era slemhinnor bra efter förlossningen? Speciellt ni som inte ammade, eller bara ammade kort tid? Och om ni dessutom fick kejsarsnitt så skulle det vara bra om ni svarade... 

    Jag fick akut kejsarsnitt, fem månader sedan. Ammade i knappa två månader. Jag upplever att mina slemhinnor ännu inte är bra, de känns känsliga och ibland ömma. Som om de var lätt upprivna ibland när det är som värst. 

    Var till barnmorskan igår för att ta cellprov och bad henne kolla på mina slemhinnor samtidigt. Hon sa att allt såg jättebra ut, inget hon kunde se med blotta ögat som vore konstigt eller så. Men ändå är jag känslig. Vet inte om jag har torra slemhinnor, hon såg ju inget men ska man se det om det vore så ens? Hon hittade någon öm punkt på mig också, men jag vet att jag är känslig på andra ställen också, rent slemhinnemässigt. Den ömma punkten var på en av "väggarna", inte i "golv" eller "tak". (jag har haft vestibulit tidigare, men detta känns som om grunden ligger i att slemhinnorna inte är återhämtade).

    Mens har jag fått sedan tre månader tillbaka. Denna känsla är som värst dagarna efter mens också. Sex kan jag ha under ägglossning men annars så har jag knappt nån lust. 

    Någon barnmorska som skulle vilja svara också? Och ni med egna erfarenheter. 

  • Svar på tråden Ni som inte ammade, era slemhinnor efter förlossningen?
  • Annelie 76

    Det tar ju ett tag för kroppens hormoner att ställa in sig på ogravid även utan amning. Jag tycker min kropp är annorlunda också tex hade jag en menscykel på 21-25 dagar innan första barnet men fick en på 28 dagar efter.

    Men en sak att kolla är om du har bakteriell vaginos. Inte helt ovanligt efter att miljön i slidan varit mindre sur. Gå till gynekolog för det, bm är värdelösa på att ställa diagnos och kan inte heller skriva ut medicin. Jag får sköra slemhinnor av bv.

  • fan och hans moster
    Annelie 76 skrev 2015-03-27 10:15:45 följande:

    Det tar ju ett tag för kroppens hormoner att ställa in sig på ogravid även utan amning. Jag tycker min kropp är annorlunda också tex hade jag en menscykel på 21-25 dagar innan första barnet men fick en på 28 dagar efter.

    Men en sak att kolla är om du har bakteriell vaginos. Inte helt ovanligt efter att miljön i slidan varit mindre sur. Gå till gynekolog för det, bm är värdelösa på att ställa diagnos och kan inte heller skriva ut medicin. Jag får sköra slemhinnor av bv.


     Kan man ha BV om ph-värdet är ok?
  • MARlA

    Min pojk är 15 månader, jag slutade amma Augusti -14 och jag har fortfarande känsliga slemhinnor. När jag var hos Bm i Januari -15 tyckte hon det var helt normalt eftersom det var så nyligen jag slutat amma..

  • fan och hans moster
    MARlA skrev 2015-03-27 21:35:39 följande:

    Min pojk är 15 månader, jag slutade amma Augusti -14 och jag har fortfarande känsliga slemhinnor. När jag var hos Bm i Januari -15 tyckte hon det var helt normalt eftersom det var så nyligen jag slutat amma..


    Oj ok. Du fick inte några tips på vad man kan göra? Ovesterin är ju bra för att bygga upp slemhinnan igen, har börjat använda det nu. Såg din BM det eller var det något du själv fick påtala? Min BM tyckte ju som sagt att allt såg bra ut...
Svar på tråden Ni som inte ammade, era slemhinnor efter förlossningen?