• Anonym (Orolig)

    Kommer mitt barn att må dåligt av att få egen säng? Förbud att sova i vår säng, ny partner... Dåligt samvete

    Hej alla föräldrar..

    Jag och min sambo har flyttat in i vårt gemensamma hem nu och min sambo är inte mitt barns förälder. Det mitt barn är van vid är att få sova med mig. Vi har alltid sovit tillsammans. Idag är barnet 5,5 år gammalt.

    Nu blir det "förbud" att sova i vår säng, min partner vill ha det så och egentligen jag också. Jag förstår motiveringen till det och jag respekterar det.

    Min fråga är, kommer mitt barn att må dåligt av det? Det är väl en naturlig sak egentligen att barn får egen säng? Jag vet också att i början kommer det nog vara protester och gråt men om jag ligger hos mitt barn varje kväll tills h*n somnat och om h*an vaknar om nätterna så följer jag med in i barnrummet tills h*an somnat om.

    Behöver jag ha dåligt samvete?

  • Svar på tråden Kommer mitt barn att må dåligt av att få egen säng? Förbud att sova i vår säng, ny partner... Dåligt samvete
  • Kereza
    LaLola skrev 2015-03-28 13:48:17 följande:
    Ja och ingen verkar ju kunna berätta varför de skulle bli otrygga och osjälvständiga om de sover med en förälder....men jag hoppas att nån ska förklara hur det hänger ihop.
    Det tyckte jag att jag redan tagit en vinkel på; för att de inte lär sig vara själva, för att de inte känner trygghet på egen hand, i sigsjälva, utan växer in i "mamma finns där, mamma är nära, jag är mammas allt och mamma är mitt allt" - risken är alltså att de inte lär sig separera sin egen identitet från mamma tidigt nog, och blir blyga, hämmade och obekväma när mamma Inte är där, och formas utav det i skola och fritid. 

    Fast det här baserar jag mest på en kompis som fortfarande åker och sover med mamma när hon har det jobbigt (hon är 31 i år) som faktiskt aldrig vågat ta risker och aldrig vågat fatta beslut UTAN att först fråga mamma. För att mamma är hennes fasta punkt i livet - snarare än att ha den fasta punkten i sigsjälv, vilket väl hon också faktiskt önskar att hon hade. EN gång har jag sett henne fatta livsbeslut utan mamma att hålla i handen. TVÅ gånger under de 19 år vi känt varandra har hon gått direkt emot mammas vilja. För att just mamma är den största trygghet och säkerhet hon känner till. Hon litar mer på mamma än på sigsjälv. Det är, i min mening, rätt tragiskt - hur fan blir det när tanten dör? Ska hon DÅ lära sig fatta egna beslut och hitta trygghet i sigsjälv? 

    Å andra sidan är hon den enda vuxna människa jag känner som samsovit så länge, så det är ju ingen överväldigande exempel-grupp, men så blev det där.
  • Anonym (Taskmört!)

    Jag anser att det är ruggigt elakt att först dra in en ny karl i huset, för att sedan byta ut barnet mot honom helt och fullt vid nattetid.

  • LaLola
    Kereza skrev 2015-03-28 18:59:36 följande:
    Det tyckte jag att jag redan tagit en vinkel på; för att de inte lär sig vara själva, för att de inte känner trygghet på egen hand, i sigsjälva, utan växer in i "mamma finns där, mamma är nära, jag är mammas allt och mamma är mitt allt" - risken är alltså att de inte lär sig separera sin egen identitet från mamma tidigt nog, och blir blyga, hämmade och obekväma när mamma Inte är där, och formas utav det i skola och fritid. 

    Fast det här baserar jag mest på en kompis som fortfarande åker och sover med mamma när hon har det jobbigt (hon är 31 i år) som faktiskt aldrig vågat ta risker och aldrig vågat fatta beslut UTAN att först fråga mamma. För att mamma är hennes fasta punkt i livet - snarare än att ha den fasta punkten i sigsjälv, vilket väl hon också faktiskt önskar att hon hade. EN gång har jag sett henne fatta livsbeslut utan mamma att hålla i handen. TVÅ gånger under de 19 år vi känt varandra har hon gått direkt emot mammas vilja. För att just mamma är den största trygghet och säkerhet hon känner till. Hon litar mer på mamma än på sigsjälv. Det är, i min mening, rätt tragiskt - hur fan blir det när tanten dör? Ska hon DÅ lära sig fatta egna beslut och hitta trygghet i sigsjälv? 

    Å andra sidan är hon den enda vuxna människa jag känner som samsovit så länge, så det är ju ingen överväldigande exempel-grupp, men så blev det där.
    Jag har himla svårt att se hur det skulle bli så enbart av att samsova.
  • Anonym (skoj)

    5,5 år är ju en ålder då man kanske vill känna sig lite stor, så varför inte göra en jättegrej av att ni möblerar/bygger vi om i barnets rum, kanske ny egen vald "stor" säng? Gör det till en viktig sak att ha blivit tillräckligt stor att få sova själv...

  • puss
    Anonym (skoj) skrev 2015-03-28 19:12:23 följande:

    5,5 år är ju en ålder då man kanske vill känna sig lite stor, så varför inte göra en jättegrej av att ni möblerar/bygger vi om i barnets rum, kanske ny egen vald "stor" säng? Gör det till en viktig sak att ha blivit tillräckligt stor att få sova själv...


    Hur gammal är sambon tro?
  • Penida
    Kereza skrev 2015-03-28 18:59:36 följande:
    Det tyckte jag att jag redan tagit en vinkel på; för att de inte lär sig vara själva, för att de inte känner trygghet på egen hand, i sigsjälva, utan växer in i "mamma finns där, mamma är nära, jag är mammas allt och mamma är mitt allt" - risken är alltså att de inte lär sig separera sin egen identitet från mamma tidigt nog, och blir blyga, hämmade och obekväma när mamma Inte är där, och formas utav det i skola och fritid. 

    Fast det här baserar jag mest på en kompis som fortfarande åker och sover med mamma när hon har det jobbigt (hon är 31 i år) som faktiskt aldrig vågat ta risker och aldrig vågat fatta beslut UTAN att först fråga mamma. För att mamma är hennes fasta punkt i livet - snarare än att ha den fasta punkten i sigsjälv, vilket väl hon också faktiskt önskar att hon hade. EN gång har jag sett henne fatta livsbeslut utan mamma att hålla i handen. TVÅ gånger under de 19 år vi känt varandra har hon gått direkt emot mammas vilja. För att just mamma är den största trygghet och säkerhet hon känner till. Hon litar mer på mamma än på sigsjälv. Det är, i min mening, rätt tragiskt - hur fan blir det när tanten dör? Ska hon DÅ lära sig fatta egna beslut och hitta trygghet i sigsjälv? 

    Å andra sidan är hon den enda vuxna människa jag känner som samsovit så länge, så det är ju ingen överväldigande exempel-grupp, men så blev det där.
    Äh, du kan inte beskylla samsovningen för det där. Hon skulle lika gärna kunnat ha sovit i egen säng hela uppväxten och fungera på samma sätt. Det är snarare mest troligt så att hennes moders bemötande och egna behov har skapat denna situation, den kan en förälder skapa oavsett om ungen sover nära, i soffan eller i eget rum.
    Avskyr CIO-metoder
  • Envira

    svar JA det kommer få ditt barn att må dåligt. Jag kommer ihåg än idag hur jävla hemskt det var när man fick ligga och gråta för att man ville sova hos pappa men jag fick inte. 

  • Lindsey Egot the only one
    Ess skrev 2015-03-28 17:34:44 följande:
    Jag tycker också det verkar lite udda, men dom kanske har det så i sin familj.
    Hon kallar pappan till sina 6? barn för random snubbe.
    Hans släkt benämner henne som hans tillfälliga flickvän.
    Jo visst men vet vi här hur ofta snubben träffat ungen innan han flyttade in? Det är stor skillnad att träffa en människa varje dag i hela sitt liv eller en människa som man träffat några gånger under ett år och som helt plötsligt ska flytta in och som samtidigt bestämmer var jag (barnet) ska sova. Tyvärr bådar det för makt kamp.

    Kompisen son sov i hennes säng fast hennes nye hade flyttat in till dom. Helt naturligt då pojken är ett barn. När han hade vant sig vid att det låg någon mer i sängen så föll det sig naturligt att han en dag på inrådan av mamman gick ner och testade sin egen säng. Han sov hela natten och fick en belöning han inte visste om kvällen innan.

    Sedan dess har han sovit i sin säng men skulle han vakna är han alltid välkommen till mamma. Just det att han inte ens får komma om han vaknar på natten reagerar jag på.
Svar på tråden Kommer mitt barn att må dåligt av att få egen säng? Förbud att sova i vår säng, ny partner... Dåligt samvete