• emelieeklange

    Rimligt schema?! Hjälp!

    Hej! 
    Jag är socionom och jobbar på ett boende, i mitt schema ingår både nätter och helger. 

    Det är sovande jour på nätterna så mellan 24.00-6.00 får jag ingen lön utan en jourersättning (32kr/h på vardagar, 65kr/h på helger). 

    Antal vakna och jobbade timmar motsvarar ca en 87% tjänst men jag spenderar ca 213 h á en 4 veckorsperiod på jobbet. Så här ser mitt schema ut:

    Jämna veckor:


    Måndag 13.45 - Tisdag 14.00


    Onsdag:Personalmöte 13.45-15.45


    Fredag 13.45 - Lördag 14.00


    Söndag 13.45 - Måndag 9.30


    Udda veckor:


    Måndag: slutar 9.30


    Tisdag: 13.45-21.15


    Onsdag 13.45 - Torsdag 12.00


    Fredag: 13.45-21.15


     



    Notera att jag jobbar varannan helg och om någon särskild helg inte passar så måste jag då byta till mig en annan helg och kommer då tvingas jobba två helger i sträck och alla pass däremellan vilket skulle innebär att jag skulle behöva vara på/åka till jobbet 12 dagar i sträck. 

    Det jag nu undrar om är det bara är jag som tycker att detta schema är orimligt, eller om schema som detta bara är att vänta sig när man jobbar på boenden?

  • Svar på tråden Rimligt schema?! Hjälp!
  • Aniiee

    Jag är inte superinsatt, men spontant vill jag säga: Sorry, det är så det ser ut att jobba i vården.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Tow2Mater

    Två timmars personalmöte per vecka?? Wow. Jobbar inte inom vården, men jag är van vid typ en halvtimme i månaden för detta ändamål.

  • emelieeklange

    Det klassas inte som att jag jobbar inom vården, jag jobbar på ett boende för ensamkommande flyktingbarn, men det spelar ju kanske ingen roll för diskussionen om schemat

  • Griseknoen35

    Ser ut som ett vanligt schema. Arbetar man dessutom varannan helg och byter med någon så är det väl inge konstigt att du då också går miste om just den lediga helgen? Du tog ju den lediga helgen på din jobbjakt istället. Säger som ovan fast lite annorlunda: Välkommen till arbetslivet!

  • bohan85

    det jag reagerar på är att du aldrig är ledig en fredag kväll? Inom vården där jag jobbar räknas fredag kväll in som ett helgpass.

  • Mantrasina

    På boenden, både inom vården och inom andra verksamheter, har jag lärt mig att det ofta ser ut så där.  Tyvärr. Och att du om du byter helg får jobba flera helger i rad är ju inget konstigt, så blir det, men däremot låter det lite väl magstarkt att det blir tolv pass på raken!

  • emelieeklange

    Tack för era svar. Min chef önskade få in våra åsikter om schemat nu i veckan och jag har meddelat att jag önskar ta bort ett helgpass i månaden för att få en "fri helg". Tyvärr har jag ingen chef som önskar försöka tillmötesgå sina anställdas önskemål, istället sa hon att hon kommer ta bort mig från andra pass som jag gärna har kvar. Så nu står jag här med ett ännu sämre schema, allt för att jag bara önskade kunna få vara ledig en helg då och då....

    nu babblar jag och jag ber om ursäkt men jag är så jäkligt förbannad.  

Svar på tråden Rimligt schema?! Hjälp!