• kotten86

    Inte råd att fixa mina hål i tänderna

    Sitter i världens sämsta sits ever:/.


    Har inte råd med tandläkare, och det visade sig att jag behöver göra detta:


    Har hål i en tand som går rakt ner i kindbenet, (kindtanden visdomstanden)
    , ett hål brevid den tanden.


    Uppe på samma sida har jag hål som ligger under min tandbro, på andra sidan ligger 3 hål till på överkäken under tandbron .


    Nu har jag slutatat att äta fast föda för jag klarar inte av att tugga pga smärtan. Lider av rejäl huvudvärk och besvär ifrån bihålorna.


    Enligt min tandläkare kommer det gå på runt 100 000kr. Då tandbron måste tas av och göras om eftersom man måste laga hålen som är under.


     


    Orkar inte mer:(


    Får inte göra avbetalningar då jag har betalninganmärkningar, jobbar bara extra så får in max 2000kr varje månad(som går tilll min nuvarandra tandbro som jag fortfarande inte har betalat av), får ingen hjälp av soc.


    Och ingen av mina föräldrar eller syskon vill hjälpa mig heller. Nu har jag dessutom sjukskrivit mig då jag inte orkar ta mig ur sängen pga smärtorna.

  • Svar på tråden Inte råd att fixa mina hål i tänderna
  • Anonym (?!)

    Kan du inte dra ut tanden? Den det är värst med. Och menar du på allvar att det skulle kosta HUNDRA tusen att fixa detta?! Har svårt att tro det faktiskt, har du inte skött fina tänder innan?!

  • Utropstecknet

    Jag vet att man tidigare kunde vända sig till Tandläkarhögskolorna och där få behandling till mindre än halva priset av ordinarie pris, det kanske är en möjlighet du skulle kunna undersöka?

  • dinnea

    Åk till kosovo.

    Min sambos syster va med i en krock och slog ut alla tänder i hela munnen. Hon åkte till kosova och fixade tänderna och nu har hon världens finaste leende, riktigt holywoodleende.

    Resan dit kostade runt 2000 och själva tandfixningen 6000. Mycket billigare och dom är riktigt duktiga. Min sambo ska också åka dit snart och fixa sina tänder.

    Han har lite liknande problem som du om man räknar bort tandbron :)

  • Anonym (...)

    verkar orimligt att det skulle kosta så mkt?? Efter en viss summa så reduceras ju priset, tror även man kan få hjälp av soc eller försäkringskassan...? Eller räknas tandbrygga som "estetisk tandvård"? så kanske det är det. du måste ju fixa detta, dra ut alla skadade tänder innan det blir värre? och fixa nya när du har pengar, jag vet inte, men det kommer ju inte gå över utan riskerar att bli värre ju längre du väntar med att göra ngt.

  • Anonym (protesen)

    När det börjar värka utav helvete så handlar det inte om att du HAR råd utan om att du TAR dig det. Det kan innebära sms-lån, sälja bostaden/bilen och eller lösöre. Att ha ont när man tuggar på tanden kan man leva med rätt länge men när det börjar värka 24/7 så blir det annat. Då rycker bryggan åt fanders och man börjar kolla priser på proteser.

  • Anonym (jsl)

    Har du inte råd så får du helt enkelt leva med det.. Tyvärr så är det så..

  • Anonym (m)
    kotten86 skrev 2015-03-28 10:27:31 följande:

    Sitter i världens sämsta sits ever:/.


    Har inte råd med tandläkare, och det visade sig att jag behöver göra detta:


    Har hål i en tand som går rakt ner i kindbenet, (kindtanden visdomstanden)
    , ett hål brevid den tanden.


    Uppe på samma sida har jag hål som ligger under min tandbro, på andra sidan ligger 3 hål till på överkäken under tandbron .


    Nu har jag slutatat att äta fast föda för jag klarar inte av att tugga pga smärtan. Lider av rejäl huvudvärk och besvär ifrån bihålorna.


    Enligt min tandläkare kommer det gå på runt 100 000kr. Då tandbron måste tas av och göras om eftersom man måste laga hålen som är under.


     


    Orkar inte mer:(


    Får inte göra avbetalningar då jag har betalninganmärkningar, jobbar bara extra så får in max 2000kr varje månad(som går tilll min nuvarandra tandbro som jag fortfarande inte har betalat av), får ingen hjälp av soc.


    Och ingen av mina föräldrar eller syskon vill hjälpa mig heller. Nu har jag dessutom sjukskrivit mig då jag inte orkar ta mig ur sängen pga smärtorna.


    Jag tvivlar på att du skulle behöva betala 100 000 kr. Försäkringskassan betalar upp till 85% av kostnaden på åtgärder över 15'000 kr. Beräknat på det skulle tandläkaren fixa saker för upp till en halv miljon i munnen på dig. Inte troligt, eller så blåljuger tandläkaren. 
  • Anonym (.jaha)
    Anonym (m) skrev 2015-03-28 11:23:11 följande:
    Jag tvivlar på att du skulle behöva betala 100 000 kr. Försäkringskassan betalar upp till 85% av kostnaden på åtgärder över 15'000 kr. Beräknat på det skulle tandläkaren fixa saker för upp till en halv miljon i munnen på dig. Inte troligt, eller så blåljuger tandläkaren. 
    Nu är jag osäker på vad en bro är, gissar att det är det andra kallar för brygga?
    Detta täcks inte av försäkringskassan utan sånt får man betala själv.
  • Anonym (tandvårdskunnig)

    Akut tandvård kan du alltid för hjälp med utan att ha pengar i plånboken. Ta via 1177 reda vilken tandläkarmottagning som har jour så hjälper dom dej med värken. Dom har inte rätt att neka dej även om du inte kan betala kontant. Du kan få med dej en räknkning. Har du redan betalningsanmärkningar så kanske det kvittar om du får en till sen om man nu ska se lite krasst på det.

    Lever du på socialbidrag nu? I så fall har du antagligen rätt till nödvändig tandvård. Varför har soc nekat dej?

    I vår kommun gör man så här. Man går till soc och får ett blankett för kostnadsförslag. En tandläkare gör en undersökning och soc godkänner förslaget. I nädvändig tandvård ingår oftast inte fastsittande protetik, men du kan få hjälp med att bli smärtfri och ev få en löstagbar konstruktion så du kan tugga och äta.

  • Anonym (protesen)
    Anonym (.jaha) skrev 2015-03-28 11:37:16 följande:
    Nu är jag osäker på vad en bro är, gissar att det är det andra kallar för brygga?
    Detta täcks inte av försäkringskassan utan sånt får man betala själv.
    Är du säker på det? I så fall är det ngt nytt? Kanske man måst strama åt nu när vi erbjuder fri tandvård till EU-migranter och illegala? Jag har delproteser och de är ju inte lika lyxiga som bryggor iofs men de ingår (ingick?) i subvention.
Svar på tråden Inte råd att fixa mina hål i tänderna