• Fagerlund

    Kan en feminist vara gift?

    Äktenskapet är en patriarkal maktstruktur instiftad av borgare och prästerskap för att upprätthålla en traditionell konservativ samhällsstruktur. Även om ett äktenskap mellan en man och en kvinna i princip kan vara jämställt, så är själva existensen av det monogama äktenskapet en rent patriarkal maktstruktur, och alla kvinnor som frivilligt underkastar sig detta förråder därmed feminismen.


    Men detta i åtanke - kan en feminist vara gift?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en feminist vara gift?
  • Gert

    Visst, om det är en flata.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Fagerlund
    puss skrev 2015-03-28 16:12:10 följande:
    "Ledande"?? Alltså...
    Kan du ge andra exempel på ledande feminister?
  • Kereza

    Nu anser jag verkligen inte att Arsinoe är rätt person att tala för alla feminister, om ens några, utom den extrema gren som anser att det är Fult att födas som man och att man, bara genom att ha en penis, är Skyldig resten av världen något. Den typ av människa som tycker att vi ska elda upp spädbarn för vad deras föder gjort, som anser att framtida generationer ska straffas för sina släktingars synder och misstag...jag gillar inte Arsinoe.

    Giftermålet var annars ett steg framåt under den tid då kvinnor verkligen ansågs vara föremål; plötsligt kunde de ärva, de kunde ha en egen status. OM karln dog, alltså - men tills dess kunde de även ha turen att ha en bra make, vilket bidrog till en samhällsstatus som inte var tillgänglig för dem innan. Äktenskapet innebar lite att en kvinna var en person - en (ofta) förtryckt och kontrollerad person, men en person.

    I feminismens vagga var alltså äktenskapet en ganska bra grej (men, naturligtvis, med nackdelar, som allt annat)

    Idag, däremot, ser jag inget som helst könsrolls-trams med det. Arsinoe har problem, i min mening, hon verkar djupt olycklig och dessutom helt oklar med vem eller vad hon ska lägga skulden på det för, och har valt feminismen som någon sorts ventil för sitt hat. Hon är inte en bra förespråkare för genomsnittsfeministen, och begriper du inte det av digsjälv så är jag rädd att du kan ha missuppfattat feminism litegrann...

  • puss
    Fagerlund skrev 2015-03-28 16:26:11 följande:
    Kan du ge andra exempel på ledande feminister?
    Nej. Feminism är en åsikt, inte en tävling.
  • Kereza

    ...å andra sidan, fattar du hur gott folk som Arsinoe och Lady Dahmer lever på att folk upprörs av dem? Det ligger stora pengar i att ha hundratusentals läsare varenda vecka och det spelar ingen roll om läsaren är arg, glad eller ledsen; reklamintäkterna kommer ändå.

  • Fagerlund
    puss skrev 2015-03-28 16:28:46 följande:
    Nej. Feminism är en åsikt, inte en tävling.

    Här håller jag med - feminism är en känsla av manshat, förklätt till politik.


     

  • puss
    Fagerlund skrev 2015-03-28 16:38:21 följande:

    Här håller jag med - feminism är en känsla av manshat, förklätt till politik.


     


    Det sa jag inte.
Svar på tråden Kan en feminist vara gift?