• Anonym (...-.)

    Ni arbetsgivare: Borde han berättat att vi ska ha barn tidigare?

    Min man och jag ska ha barn i slutet av juni och han blev väldigt nyligen erbjudne ett bra jobb. 6 månaders provanställning sedan tillsvidare anställning. Grejen är den att han inte berättat någon om barnet än och på jobbintervjun pratade dom itne om såna saker, mer om själva jobbet. Han ska berätta på måndag och då kommer han inte ens ha jobbat en vecka.

    Han kommer ju inte  ta ut någon pappaledighet och barnets nedkomst kommer infalla ungefär när de måste ta ut sin ledighet( de måste ta ut 3 veckor under juli) så det kommer inte påverka jobbet så mycket. Självklart kommer han vara hemma de två veckor som man får när barnets föds.

    Jag är dock väldigt orolig ändå... Jag vet att de kan säga upp honom av vilket skäl de vill när det är provanställning. Jag vet även att han är väldigt bra på sitt jobb och socialt kompetent. Som jag ser det skulle det ända skälet att avsluta hans anställning vara just att vi ska ha barn.

    Hur stor risk är det tror ni? Om han sköter sitt jobb väl.

  • Svar på tråden Ni arbetsgivare: Borde han berättat att vi ska ha barn tidigare?
  • Anonym (Berätta om han vill)

    Han har ingen plikt att berätta det över huvud taget om han inte tänkt vara föräldraledig, då behöver han säga till med framförhållning. Människor skaffar barn. Gör de ett bra jobb så är det inte ett problem.

  • Griseknoen35

    Tycker han bör avvakta längre. Även om han gör ett bra arbete finns risken. Arbetsgivare har ofta många duktiga att välja och det är inte allt för ovanligt att en som får eller ska ha barn inte får fortsätta efter provanställningen fast ag brukar såklart uppge en annan anledning. Han borde avvakta iallafallnågon månad innan han nämner att han ev kommer vara hemma två veckor. Förmodligen är det inga problem, är enklare för män. Om någon månad har han dessutom kommit in i arbetet och arbetsplatsens personal börjar känna honom och arbetsgivaren känner honom bättre.

  • Seven Costanza

    Tycker absolut inte att han behöver nämna något om det nu. Varför skulle han? Kolla upp ifall man behöver förvarna innan man tar ut de tio dagarna (är inte så säker på det) och i så fall väntar han tills dess. Behöver han vikarie för att vara hemma de tio dagarna? Om inte behöver han ju inte vara ute i så god tid.

  • Anonym (han svarade)

    Finns igen anledning att berätta något om det. Så slipper han frågor också. Barn-snack på jobbet är skittrist speciellt om någon just har fått barn.

  • Anonym (Arbetsgivare)

    Frågan är väll också hur det verkad ifall han en dag bara meddelar att han är på förlossningen, eller om han måste följa på läkarbesök tidigare? Barnet kommer ju inom provanställningen hur man än gör så det är bara konstigt att undvika ta upp det. Vänta en vecka eller två till men dra inte ut på det.

    Jag hade tyckt att hemlighetsmakeri hade talat emot den anställde mer än ett barn gör. Alla arbetsgivare ser inte föräldrar som ett problem, i många brancher är mognaden/ansvaret det symboliserar något bra.

  • Anonym (lol)

    Tror de bara e till hans nackdel å inte säga något. sen helt ärligt vad säger att barnet just kommer när det skall?

  • Anonym (...-.)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2015-03-28 18:33:35 följande:

    Frågan är väll också hur det verkad ifall han en dag bara meddelar att han är på förlossningen, eller om han måste följa på läkarbesök tidigare? Barnet kommer ju inom provanställningen hur man än gör så det är bara konstigt att undvika ta upp det. Vänta en vecka eller två till men dra inte ut på det.

    Jag hade tyckt att hemlighetsmakeri hade talat emot den anställde mer än ett barn gör. Alla arbetsgivare ser inte föräldrar som ett problem, i många brancher är mognaden/ansvaret det symboliserar något bra.


    Anonym (lol) skrev 2015-03-28 18:49:30 följande:

    Tror de bara e till hans nackdel å inte säga något. sen helt ärligt vad säger att barnet just kommer när det skall?



    Exakt. Jag tycker absolut han måste berätta, tycker itne han ska dra ut på det, han ville bara inte berätta första dagarna. Föräldradagarna kommer infalla med den perioden de måste vara lediga, ialf nått. 

    Att dölja det ännu längre tycker jag vore väldigt fult, han kommer berätta på måndag tror jag, om ett bra tillfälle dyker upp. 
  • Anonym (Chef)

    Det är självklart bättre att berätta så fort som möjligt för att ge arbetsgivaren en möjlighet att planera sommaren.
    En provanställd som ger en kort varsel innan han ska va ledig riskerar jobbet.

  • Anonym (...-.)
    Griseknoen35 skrev 2015-03-28 16:27:43 följande:

    Tycker han bör avvakta längre. Även om han gör ett bra arbete finns risken. Arbetsgivare har ofta många duktiga att välja och det är inte allt för ovanligt att en som får eller ska ha barn inte får fortsätta efter provanställningen fast ag brukar såklart uppge en annan anledning. Han borde avvakta iallafallnågon månad innan han nämner att han ev kommer vara hemma två veckor. Förmodligen är det inga problem, är enklare för män. Om någon månad har han dessutom kommit in i arbetet och arbetsplatsens personal börjar känna honom och arbetsgivaren känner honom bättre.


    Du menar att han ska avvakta lite så han får visa vad han går för? Jag tycker han max ska vänta en vecka till, han ska nog berätta på måndag dock. 
  • Anonym (...-.)
    Anonym (Chef) skrev 2015-03-28 19:00:53 följande:

    Det är självklart bättre att berätta så fort som möjligt för att ge arbetsgivaren en möjlighet att planera sommaren.
    En provanställd som ger en kort varsel innan han ska va ledig riskerar jobbet.


    Dom kommer inte behöva hitta en ersättare för honom då det infaller med den perioden de måste vara lediga som tur är. Han kan också jobba över innan om det skulle behövas. Men självklart borde han berätta då det är det enda vettiga. Jobbet är verkligen viktigt för både han och mig.
  • Griseknoen35
    Anonym (...-.) skrev 2015-03-28 19:01:04 följande:
    Du menar att han ska avvakta lite så han får visa vad han går för? Jag tycker han max ska vänta en vecka till, han ska nog berätta på måndag dock. 
    Ja han borde avvakta så han kan visa vad han går för. Han är precis anställd och att vänta en månad kan bara vara till hans fördel. Om en månad är det fortfarande i god tid innan och inget fel.
  • Anonym (Chef)
    Anonym (...-.) skrev 2015-03-28 18:53:38 följande:
    Anonym (lol) skrev 2015-03-28 18:49:30 följande:

    Tror de bara e till hans nackdel å inte säga något. sen helt ärligt vad säger att barnet just kommer när det skall?



    Exakt. Jag tycker absolut han måste berätta, tycker itne han ska dra ut på det, han ville bara inte berätta första dagarna. Föräldradagarna kommer infalla med den perioden de måste vara lediga, ialf nått. 

    Att dölja det ännu längre tycker jag vore väldigt fult, han kommer berätta på måndag tror jag, om ett bra tillfälle dyker upp. 
    Bra tänkt!
    Även om barnet kommer tidigt eller sent så vet ju arbetsgivaren att det är på gång. Bättre att vara ärlig.
  • Anonym (...-.)
    Griseknoen35 skrev 2015-03-28 19:05:27 följande:
    Ja han borde avvakta så han kan visa vad han går för. Han är precis anställd och att vänta en månad kan bara vara till hans fördel. Om en månad är det fortfarande i god tid innan och inget fel.
    Jag ser din poäng men en månad kommer han/vi definitivt inte vänta med att berätta. Om jag vore arbetsgivaren skulle jag tycka att det var lite dåligt att han dolt det så länge om vi skulle vänta en månad till.

    Kan tillägga att de har haft svårt att hitta någon som passade till tjänsten, han var den enda så det är inte ett sånt jobba han kan ersättas hur som helst. Det är ju också en fördel. Jag är dock sjukt nervös ändå, det är verkligen hans drömjobb.
Svar på tråden Ni arbetsgivare: Borde han berättat att vi ska ha barn tidigare?