• Frejoh

    Huddinge/Stuvsta

    Hej! Vi ska flytta till Stockholm eller i alla fall till i närheten av Stockholm ifrån en liten stad i Småland. Vi känner alltså inte till Stockholm med omnejd sådär jättebra men vi vill bo i ett hus med max 20-25 min in till city och har fastnat för Huddinge pga nära till city men samtidigt OK huspriser och nära natur. Vi har dock som sagt ingen bra koll på Stockholm så tänkte fråga om några här känner till Huddinge bättre. Vi har tittat närmare på några hus i Stuvsta som verkar vara ett område i just Huddinge, så hur är det? Bra för barnfamiljer? Bra skolor? Bra folk?

    Annars får ni gärna tipsa om andra bra villaområden med närhet till Stockholm city.

  • Svar på tråden Huddinge/Stuvsta
  • Aniiee

    Jag bor i Stuvsta (som, ja, ligger i huddinge) , och har haft mitt svenska hem i stuvsta i hela mitt liv.

    Ok huspriser vetetusan, tycker man att 5-8 miljoner är ok för ett 20 år gammalt älvsbyhus på 100 kvadrat så, visst. 

    Men det är naturnära, gångavstånd till Älvsjöskogen och cykelavstånd till Långsjön, har bra kommunikationer, skolorna är bra, det är lågtrafikerat så ungarna kan lätt gå till skolorna själva redan i 6-års om man vill det, ibland anordnas vandrande skolbuss.. Den del av stuvsta där jag/vi bor är det fin grannsamverkan på olika sätt. Risk att bli utskälld av områdets hundar, dock =P

    Stuvsta Torg är egentligen bara en liten länga med affärer, de flesta har legat på samma plats i 40-50-60 år, bland annat en ica, en djuraffär, godis/filmbutik och ett gammalt konditori. Man kan gå eller ta bussen från torget till stora Coop Extra, förbi en mattvaruhandel, Woodys bygg och Huddinge Handelsträdgård.

    Åker man bussen 10 minuter åt ena hållet så hamnar man i huddinge centrum, som är ett gammalt utomhuscentrum enligt engelsk småstadsmodell, med gott om affärer i både kläder, elektronik, heminredning, leksaker, flera delikatessaffärer, två större och en mindre mataffär, 5 (!) bankkontor, med mera.

    Åker man en halvtimme med bussen åt andra hållet hamnar man i Kungens Kurva med sina jättevaruhus, IKEA, Heron City med biograf, restauranger och andra nöjen, och en bit till så är du i Skärholmen.

    På både sommaren och vintern kan man ganska enkelt ta sig till Flottsbro friluftsområde, det finns massor med sjöar där man får både fiska och/eller bada, delar av sörmlandsleden går genom huddinge....

    Ja, vad ska jag säga.... älskar det här stället.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Frejoh

    Låter ju bra! Tack Glad

    Huspriserna är ju självklart otroliga om man jämför med t.ex. den lilla orten vi bor i, i Småland. Det finns ju dock inte mycket man kan göra, det är bara att acceptera dagens marknad i Stockholm.

    Det jag menar med att huspriserna verkar vara ok i Huddinge och Stuvsta är ju om man jämför med andra villaområden vi tittat på kring Stockholm, t.ex. Lidingö, Bromma, Danderyd och Älvsjö där det är ännu högre! 

    Är det någonsin stökigt i Huddinge och Stuvsta om kvällar och nätter? Barnen blir ju äldre och jag tänker om man behöver oroa sig ifall de rör sig vid stationerna/centrum när det är mörkt?

Svar på tråden Huddinge/Stuvsta