• anonymtjej1

    Hjälp en bortskämd mamma som slösar upp pengarna!!

    Jag får ut av mammapenningen ca 3000-4000kr och jag spenderar upp pengarna på typ 2 veckor, först på sånt vi verkligen behöver men sen resten är på skit som tex godis, armband, onödiga kläder både till dottern och mig osv. Jag kan fan inte hantera pengar.

    Min sambo jobbar och får in ca 25000-30000kr efter skatt och vi bor i en bostadsrätt med hyra på 3600kr och vi har alltid levt i lite lyx och även fast jag inte är direkt mode medveten eller så , så har jag alltid fått allting av honom, tex skor och godia o skräpmat o fullt med pengar. Min familj är annars såna som har soc och är arbetslösa. Jag själv har varken utbildning eller jobb så jag har aldrig tjänat något. Dock håller jag på o fixar körkort o så. Men till saken hör att jag behöver verkligen tips och råd om hur jag slutar slösa de 3000-4000kr jag får ut?

    Jag får för mig hela tiden att om jag köper de där tex halsbandet eller det där "Pudret" så kommer jag må bra och inte vilja köpa mer osv....men nu har det gått överstyr och det märker min sambo med så just nu får jag ingenting av honom och jag betalar inget till hemmet men han förväntar sig av mig att jag har pengar på kontot när månaden är slut åtminstone men nej jag har 0 kr. Hjälp mig!!!

    Just nu vill jag verkligen ha en ny skötväska, trots jag nyss köpt en och har en sen innan men dom duger inte längre .

    Hjälp med tips o råd tack?!

    Hälsningar från en typ bortskämd ung mamma

  • Svar på tråden Hjälp en bortskämd mamma som slösar upp pengarna!!
  • XEmmabus

    Jag hoppas verkligen att din man har dragit i handbromsen i tid, så ni inte börjat dra på er onödiga lån. Det som är bra är ändå att du är medveten om att du slösar på onödiga saker. Det låter som din man sköter ekonomin och det kanske blir lättare för dig att förstå dig på om du får vara med att planera er ekonomi och vara insatt.

    Behöver du inte betala några fasta räkningar? I så fall kan du väl dela upp de 4 000 kr med tusen kronor i varje "burk" för att de ska räcka till alla veckorna i månaden. Håller med dig att det kan vara gött att slösa lite och köpa något onödigt ibland, men bestäm dig för ett slösabelopp varje vecka/månad som fungerar för ekonomin. Även om det bara är någon hundralapp .

    Och nej, du behöver inte någon ny skötväska även om du vill ha en ny. Faktum är att man inte behöver en enda, det duger gott med en vanlig väska.. Men det vet du ju redan.. ;)

  • Ekkervi

    Låter som du behöver terapi om du behöver saker för att du tror att du ska må bra. Nog svårt att komma ur beteendet annars. Nån form av KBT tror jag skulle vara nyttigt i ditt fall men det får ju en läkare bedöma. Verkar som du hela tiden är på jakt efter något som du aldrig kan uppnå med prylar. Ta en titt på hur du mår och vilken syn du har på dig själv. Älskar du dig själv för den du är?

    Sen rent praktiskt med pengarna kan du spara alla kvitton och föra kassabok, då ska du ta kvitton på allt du köper även en chokladbit nere i kiosken t.ex.  och bokföra i en bok eller excel eller liknande program om du hellre vill använda dator. Så småningom ta tag i ditt liv, utbilda dig och skaffa dig ett jobb.

  • sportpappa

    Hur gör du för att spendera pengarna? Är det i butiker på stan eller på nätet? Ett sätt att förhindra onödig shopping är att inte ha möjlighet till att shoppa. Gå inte i närheten av butiker. Ändra dina vanor från att gå på stan och titta i butiker till att istället promenera i skogen eller parken.

  • Anonym (daf)

    Sluta vara så jävla dålig helt enkelt.

    Annars fixa med banken så pengarna sätts in på din mans konto istället.

  • Anonym (Enkelt)

    Enkelt. Sluta spring på stan hela tiden. Promenera i skogen istället.

  • Anonym (Enkelt)

    Enkelt. Sluta spring på stan hela tiden. Promenera i skogen istället.

  • Anonym (shopaholic light)

    Jag har lite av samma beroendeproblem som du, bara mer pengar så därför märks det inte så tydligt.

    Det som hjälper mig är:

    -Sätt av pengar till sparande, automatöverför till sparkonto direkt när de kommer in, och ta ett sånt konto som man bara får ta ut två gånger gratis på om året. Glöm sen att de pengarna finns tills du verkligen behöver dem- och då menar jag att bilen är sönder, nån behöver dyr medicin eller så, inte "jag vill ha en ny väska".

    -Avregistrera dig från alla sajter som skickar ut reklammail med erbjudanden hit och dit, det är bara att slösa tid och pengar att bli lockad av sånt hela tiden.

    -Åk inte till shoppingcentrum eller spring i affärer mer än max en gång var 3e, 4e vecka, och då ska du veta exakt vad du ska handla och kolla på just det. Inte kolla skor om du skulle köpa en vårjacka, inte prova åtta par jeans om du egentligen bara behövde en sport-BH osv osv.

    - Sätt krav på dig själv att du i alla fall säljer av gamla saker först om du vill ha en ny. Ingen behöver t.ex. tre skötväskor, orkar du inte fixa en annons och sälja prylen du inte vill ha så får du ingen ny.

    -Tänk i "pay per use" (kostnad per användning). Hur ofta per år skulle du använda den där klänningen, mackgrillen, halsbandet, espressomaskinen eller vad det nu är? Ärligt? Ibland ser man saker som ser jättecoola ut i affären men man inser också att man inte kommer att stå och vispa hemlagad citronmousse varje dag även om man köper en Kitchenaid. Och barn växer ur kläder hela tiden, det säljs "begagnade" barnkläder med prislapparna kvar ibland eftersom folk förköper sig på fel storlekar.

    Men den viktigaste punkten är faktiskt: Skaffa en egen inkomst. Det är inte hållbart i längden att leva som du gör, du blir väldigt sårbar och utlämnad i livet då.

    Och det finns ingen garanti för att din sambo orkar bära dig ekonomiskt genom hela ert liv. Nästan vilken annan kvinna han än väljer just nu så skulle han kunna lattja runt för 10 000 extra i månaden och det kommer han att börja fundera på förr eller senare.

    Ett körkort är en bra början, är du pigg och alert så försök få ett jobb på det, medan du fixar till betygen och tar dig vidare. Den enda man säkert kan räkna med i livet är faktiskt sig själv, och du kommer att bli mycket starkare den dag du tar rodret själv och styr lite istället för att flyta runt i kölvattnet på din man.

  • anonymtjej1

    Tack för era tips o råd. Det där med att lägga pengarna i kuvert lät riktigt bra.

    Min sambo sköter ekonomin men jag är insatt i det hela så jag vet vad han gör o betalar för sina pengar osv . Vi har inga lån men för 1 år sen tog jag 2 smslån när sambon o jag hade paus, jävligt dumt gjort men tur så är dom betalda o både min sambo o jag är noga med att inte ta lån till onödigt, utan endast till ett hus i framtiden. Min sambo pensionsparar ca 3000kr o massa annat så han är allmänt bra på de här med ekonomi .

    Jag har bara ett mobilabonnemang jag betalar ca 500kr i månaden sen inga fler räkningar. Meningen men "mina" pengar var att jag skulle betala dottern o mina kläder/diverse och allt som rör henne o sen börja spara pengar men det har gått överstyr o jag handlar mer än vi behöver o sparar ingenting...

    Det är väldigt sällan jag shoppar på stan. Utan det är på internet jag sitter o klickar hem. Dels för att man kan ju ta faktura som gör att jag kan få de nu o betala åtminstone 1-2 veckor efter Köpet. Däremot så har jag inga problem med att betala det för jag är väldigt duktigt med att kolla så jag har råd och betalar allting direkt. Men det är ju att jag hellre hade velat typ spenderat dom på vettigare saker o även ha pengar över till sparande och inte att de försvinner efter 1 vecka typ.

    Min sambo är skit arg på mig varje gång han måste sätta in pengar till mig för att tex handla till dottern o jag inte kan betala de själv :S . Men jag ska testa era tips råd

  • anonymtjej1

    Åh tack för alla tips o råd!! Jag är som sagt just nu mammaledig o kommer vara det tills dottern är 2 år (just nu är hon 11 månader). Men efter det hade jag tänkt plugga till undersköterska o jobba som det så jobba/plugga tänker jag iaf göra, vill inte att sambon betalar mer Egentligen.

  • anonymtjej1

    När dottern föddes så hade vi knappt köpt något till henne förutom lite kläder för att vi fick allting begangnat av sambons bror vilket var skit bra men sen började jag få mammapenning och jag börjadd få "dåligt samvete" för dottern bara fick begangnat nästan o då börja jag helt plötsligt köpa tex ny babysitter, barnvagn, babygym osv osv . Jag mådde väldigt dåligt där en period för jag satt hela dagarna o kollade ut tex bra babysitters o tänkte hela tiden på allt jag ville ha fast jag fick vänta i omgångar ju för fick bara ut 4000kr ju. Sambon var galen på mig. Kan fortfarande få för mig sånt men försöker hejda mig.

  • Anonym (C)

    Var är din stolthet? Självrespekt och egenvärde? Vill du vara i rollen som passiv och försörjd eller vill du bli vuxen och börja ta ansvar?

  • Anonym (Been there)

    Vill du verkligen gå till botten med ditt beteende så kan du göra följande. Du bestämmer dig för att inte handla något alls. När suget efter att handla kommer, så ska du känna efter riktigt noggrant och skriva ner vad du känner. Eftersom du dövar negativa känslor med shopping så måste du sluta med shopping för att ta reda på vad det är för negativa känslor du har. Sedan måste du lära dig att hantera dessa känslor på ett lämpligare och mer funktionellt sätt än att shoppa. Gå gärna i terapi. Denna metod fungerar på alla sorters beroenden. Man måste bara våga känna de där känslorna man försökt döva. Se det som en upptäcksresa i ditt eget inre!

Svar på tråden Hjälp en bortskämd mamma som slösar upp pengarna!!