• Anonym (måste plugga)

    Läsa in gymnasiet på äldre dagar

    Kanske någon vill dela med sig om hur de läste in sin gymnasiekompetens på ett så effeltivt sätt som möjligt?!

    Visade sig att det är ett måste för mig och jag är 40 hur tusan ska jag hinna läsa vidare och sen hinna jobba?

    Jag vet man får skylla sig själv men nu är det pepp och framåtanda som gäller.

    Just nu är jag inriktad på att läsa in 2500p på distans och ev. några prövningar.

  • Svar på tråden Läsa in gymnasiet på äldre dagar
  • Mrs D

    Jag gjorde det genom folkhögskolan. Tyckte det var jätte bra.

    Vet att under tiden jag gjorde det fanns ett lärcentrum i stan som gjorde gymnasiekurser på distans, kanske finns i din stad?

  • Anonym (måste plugga)

    Tror det ska finnas nåt sånt men osäker på hur tillgängliga de är. Ska ta reda på det i veckan.

    Hur kom det sig att du valde folkhögskola? Det enda jag vet om folkhögskola är att man hamnar i en annan urvalsgrupp om man söker till högskola sen.

  • Drottningen70

    Med tanke på att du kommer att behöva jobba tills du är ungefär 75 så hinner du nog både det ens och det andra.

  • Anonym (måste plugga)

    75, har inte räknat med det.

  • Drottningen70
    Anonym (måste plugga) skrev 2015-03-28 23:04:49 följande:

    75, har inte räknat med det.


    Börja räkna med det då...
  • Pastella

    Jag läste distans på NTI, det var mycket lättare än jag hade trott. Jag var gravid och hade en 1åring men det gick bra ändå.

  • Anonym (jo)

    Ett basår på komvux ger väl gymnasie kompetens eller är jag ute och cyklar nu?

  • Anonym (läser)

    Jag läser just nu upp matte på distans efter det kommer jag läsa lite andra kurser också. Jag jobbar 100% och läser 50 %. Tror man kan läsa mindre om man vill. Ta kontakt med syon i din kommun så hjälper de dig.

  • Anonym (Sofie)

    KomVux. Lärarledd undervisning.

    Hermods. Distansstudier.

    Folkhögskola. Lärarledd undervisning.

    Hur du än läser upp kommer du i en annan urvalsgrupp än de som läst gymnasiet efter att de slutade 9an.

    Folkhögskola har dock även ett annat betygssystem.

    Prövning via komvux/hermods kostar. (Ca 500kr/kurs) Och du kommer behöva köpa litteratur själv. Tänk på det.

    Om du läser 100% på distans är en 100p-kurs lagd på 5v. 50p-kurs på 2,5v. I den tiden räknar man att sista v ska gå åt enbart till att boka/vänta på redovisning och alla uppdrag vara färdiga.

    Folkhögskola går nog på 2år minst om du läser heltid. För att nå 2500p.

    FH och komvux har lov. Men Under sommaren/julen kan man läsa på distans om man vill.

    Läser du på distans blir du oftast inte antagen till nästa kurs om du inte klarat föregående. Du kan då söka 200p, alltså två ämnen, på en 10v-period.

    Detta är mina erfarenheter. Har testat alla 3. Både komvux och Distans funkade för mig. Dock inte FH. Blev klar när jag var 24.

  • Anonym (Sofie)

    Tror förövrigt inte att FH går att kombinera med distans på loven. De jobbar på ett annat sätt. Och har betyg 1-4 (har jag för mig) där bla progression betygsätts och aktivt deltagande.

Svar på tråden Läsa in gymnasiet på äldre dagar