• Tribute

    Kan sparkar göra ont?

    Bara en snabb fråga till er som varit gravida. Är i vecka 19 med första barnet och känner då och då att det rör sig i magen. Jag har dock börjat få rätt ont i magen då och då, det liksom "skär till". Jag har konstaterad foglossning men det här sitter främst nere till vänster i mjuka delen av magen. Det känns inte som det från fogarna.

    Jag har uterus didelphys, det vill säga dubbla livmödrar (de är halva storleken av en vanlig och har varsin äggledare), och rörelserna samt värken sitter till vänster. Får därför för mig att det lilla rackaren ligger i vänster livmoder. Problemet vid UD är att det kan bli platsbrist eftersom det bara är halva storleken motför en vanlig livmoder.

    Kan smärtan som kommer väldigt övergående bero på att fostret rör sig och har det lite "trångt"? Har ni andra upplevt upprepad men snabbt övergående smärta i magen? Just nu molvärker det hela tidet och då och då så ilar det till med rejäl smärta som nästan får benet på vänster sida att vika sig. Det har varit så här av och till senaste veckan. Känner rörelser som inte gör ont då och då. Det går över efter en stund.

  • Svar på tråden Kan sparkar göra ont?
  • Tribute

    Då och då så går "ilningarna" ner i underlivet. Är det rörelser, sammandragningar eller något jag borde oroa mig för? Vill inte ringa sjukvården eftersom jag är rädd att bli utmålad som neurotisk och skapa "pojken-som-ropade-varg-effekten".

    Dessutom har det varit så här åtminstone denna vecka och gått över på en stund varje gång. Däremellan har jag känt vad som kanske är "normala rörelser", att det rör sig i magen utan smärta.

  • Minxy

    Är det inte ligamenten då? Själv upphängningsanordningen som livmodern sitter i, dom töjs rejält under graviditeten och det kan göra riktigt ont. För mig kommer det mest om jag sätter mig upp hastigt/reser mig hastigt, böjer mig, vrider mig osv.

  • Tribute
    Minxy skrev 2015-03-29 19:04:36 följande:

    Är det inte ligamenten då? Själv upphängningsanordningen som livmodern sitter i, dom töjs rejält under graviditeten och det kan göra riktigt ont. För mig kommer det mest om jag sätter mig upp hastigt/reser mig hastigt, böjer mig, vrider mig osv.


    Tack för svaret. Ja, kanske. Det sker dock oavsett om jag rör mig eller ej. Brukar lägga mig ner då det börjar men det fortsätter även fast jag ligger still. Kanske påverkas ligamenten av fostrets rörelser eller av rörelser i mina organ (tarmar exempelvis)? Anledningen till att jag funderar just på fosterrörelser är att de började märkas ungefär samtidigt som detta dök upp och eftersom det kommer även då jag står/sitter/ligger stilla.
  • Minxy

    Hmm...ja, svårt att säge :/

    Men ta kontakt med din BM och fråga henne? BM är ju faktiskt där just för att besvara de frågor man har (bland annat), så maila eller ring till din BM och fråga vad hon tror

  • Themis

    Min BM förklarade allt med "ligamentsmärtor". Jag vaknade flera gånger för att jag vände mig i sömnen på natten och det högg som en kniv i magen men allt gick bra så det kan vara helt normalt.

    Fast din situation är ju ganska speciell så hellre rådfråga en gång för mycket då än en gång för lite tycker jag. Du ska känna dig trygg själv också, det är viktigt.


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Tigmatropos

    Jag har en missbildad livmoder, dock ej tudelad/två som du har. Men jag har samma besvär som dig fastän det kom senare i graviditeten. Ja, det beror på att det är lite trångt och bebisen knölar runt. Får du mycket sammandragningar behöver du gå hemma och vila, då risken för dig är att bebisen föds för tidigt pga platsbrist. Det är även risk att det blir en sätesbebis.

  • MandyLane

    Låter som ligamenten som spökar. Gör jätteont men brukar släppa snabbt. Vad jag förstår så kan de komma av både att mamman och eller bebis rör sig.

Svar på tråden Kan sparkar göra ont?