• fanny87

    Varför tar kvinnor fortfarande mannens efternamn?

    Jag har funderat på detta under många år (sedan storasyrran gifte sig).
    Vad är anledningen att kvinnor fortfarande tar mannens efternamn när de gifter sig???? (äktenskap kan man ju diskutera också) 

    Men just detta med namnet är ju en så tydlig kvarleva från en tid då jämställdhet inte existerade och kvinnor endast var en ägodel och styrd av en man. 


    Varför kan inte båda ta varandras namn om man nu vill att alla i familjen heter samma ....? 

  • Svar på tråden Varför tar kvinnor fortfarande mannens efternamn?
  • Griseknoen35

    Varför tar många män kvinnans namn? Dit alternativ som du föreslår kan du kolla upp på Skatteverket så får du se varför typ ingen gör så...

  • Themis

    Källa på det tack?

    I min omgivning förekommer allt från att båda behåller sina egna efternamn även som gifta, till att man tar mannens namn, kvinnans namn eller att hela familjen byter på en gång till ett släktnamn eller nybildat namn eftersom det finns bonusbarn men dessa vill identifiera sig som en enda familj.


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • fjanten

    Vi är inte gifta än, men jag tar hellre hans eftersom mitt är tråkigt, vanligt och hans är väldigt ovanligt och passar mitt förnamn bättre, men det är också enda anledningen.

  • Grus grus

    Jag tog min mans namn av den enkla anledningen att det är ett finare namn än mitt, enligt mig.


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • replica

    Det är tradition i hans familj att sönerna heter Per X Persson sedan många generationer bakåt.. Då vi har följt den traditionen när vi har namngett vår son så tänker jag byta efternamn till deras den dagen vi gifter oss.


    "Practise makes perfect"
  • Anna Hbg

    Min sambo tar mitt efternamn när vi gifter oss eftersom det är betydligt ovanligare än hans.

    Han ville inte heta dubbelnamn och han ville att vi alla skulle heta samma när vi gift oss så då fick det bli så.

  • Donum

    Vi har behållit våra respektive efternamn. Jag la till hans efternamn som mellannamn dock. Barnen har bara mitt efternamn som efternamn.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Pescetarian

    I min släkt gör vi så än idag då det hjälpt oss oerhört mycket, att tidigare generationer gjort så förr, i vårt släktforskningsprojekt. Därför fortsätter vi att göra så, samt även att föra de olika ortnamnen vidare.

    I Sverige är det enda kulturarv man har, den egna släkten och dess historia. Något äkta svenskt kulturarv finns ju knappt.

    Exakt vad är "svensk kultur", egentligen?

  • nozpa

    Min man tog mitt efternamn. Min mamma tog pappas som andranamn men behöll sitt eget.
    Jag och mitt syskon fick pappas efternamn.

    Jag o maken tog det efternamn som vi tyckte var finast. Var ett självklart val.

  • Minza83

    Jag ogillade mitt efternamn! Så för mig var det en självklarhet att ta hans istället ;)

    Att vi gifte oss handlade mer om juridik då vi precis fått barn och äger hus ihop osv. En trygghet. Självklart älskar vi varandra , men ett giftermål var inget som behövdes för att bevisa den kärleken! ;)

Svar på tråden Varför tar kvinnor fortfarande mannens efternamn?