• trGul

    Kan man koka soppa med spik?

    Hörde någon säga till mig; nu för du koka soppa med spik!, när jag hade dåligt med pengar en månad.
    Tar inte vätskan smak av metallen? Han sa att järnet bidrog med smak, kan det verkligen stämma?Förvånad

  • Svar på tråden Kan man koka soppa med spik?
  • dalkullan95
    trGul skrev 2015-03-30 00:04:15 följande:

    Hörde någon säga till mig; nu för du koka soppa med spik!, när jag hade dåligt med pengar en månad.
    Tar inte vätskan smak av metallen? Han sa att järnet bidrog med smak, kan det verkligen stämma?Förvånad


    Är du seriös nu?
  • Aniiee

    Koka soppa PÅ en spik, heter det. Och det är en metafor för att inte ha någon mat att "koka soppa" (laga mat) på.

    Huruvida uttrycket kommer sig av att folk (torpare och småbönder mest) förr i tiden faktiskt lade ner spikar i soppan i dåliga tider är lite omdebatterat, men förmodligen har det aldrig skett på riktigt, utan är en vandringssägen.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee
    Birgitta02 skrev 2015-03-30 11:26:05 följande:

    Det är en gammal folksaga. Du kan läsa här hur uttrycket kom sig:

    sv.wikipedia.org/wiki/Koka_soppa_p%C3%A5_en_spik


    Det där känner jag igen Solig
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Kan man koka soppa med spik?