• Anonym (Hej)

    Hyressättning, hyra ut ett rum till inneboende

    Hej! Jag har en lägenhet på 63 kvadratmeter som består av två sovrum. Nu har jag tänkt att hyra ut det ena rummet, som är 7 kvadratmeter. Mitt sovrum är 12 kvm.

    Jag betalar 4850 kronor för denna lägenhet, exlusive internet. Jag har inte tecknat ett bredbandsabonnemang ännu men jag ska göra det nästa månad. Beroende på vilket abonnemang jag väljer kostar internet 200-300 per månad. Med hyra och internet blir kostnaden alltså 5050-5150 kronor per månad. 

    Om jag hyr ut i andrahand tänker jag mig att toalettpapper bör vara inräknat i hyran. Andra turas om att köpa varannan gång, men jag tror att det skapar onödigt kaos då man måste hålla reda på vems tur det är att köpa och man kanske glömmer bort och då har man helt slut på toalettpapper hemma. Jag undrar även om städartiklar, handtvål och tandkräm bör vara inräknat i hyran? Den inneboende behöver inte ta med sig eget porslin, osv. Däremot betalar den själv för schampo, duschcreme, tandborste, tandkräm, etc. Jag vet ännu inte om jag kommer hyra ut rummet som möblerat eller omöblerat (det beror ju också på vad den inneboende vill). Om rymmet hyrs ut möblerat kommer säng och skrivbord finnas. Garderob finns i rummet.

    Om jag ska hyra ut rummet, vad är då en lämplig hyra?

  • Svar på tråden Hyressättning, hyra ut ett rum till inneboende
  • Anonym (Beror på)

    Är det i Flen kan du ta halva hyran. Är det i Stockholms innerstad kan du ta typ hur mycket du vill. I Uppsala är det inte ovanligt att den som är inneboende får betala hela hyran, om inte mer.

  • Sweet Sofia

    2000-2500 är väl en rimlig summa om toapapper, handtvål, städartiklar, internet och el ska ingå.

  • Sweet Sofia

    Tänk på att om hyresgästen anser att du tar för mycket kan denne anmäla till hyresgästföreningen och du kan råka på att få betala tillbaka och ev skadestånd.

  • Pescetarian
    Sweet Sofia skrev 2015-03-30 13:31:42 följande:

    Tänk på att om hyresgästen anser att du tar för mycket kan denne anmäla till hyresgästföreningen och du kan råka på att få betala tillbaka och ev skadestånd.


    Fast om den inneboende skriver under kontraktet, så har ju denne godkänt hyran.
  • Sweet Sofia
    Pescetarian skrev 2015-03-30 13:36:50 följande:

    Fast om den inneboende skriver under kontraktet, så har ju denne godkänt hyran.


    Spelar ingen roll. Om hyresgästen anmäler och hyresgästföreningen går på hyresgästens linje och anser att hyr är orimligt hög så kan hyresvärden få betala tillbaka.
  • Anonym (Hej)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-30 13:31:42 följande:

    Tänk på att om hyresgästen anser att du tar för mycket kan denne anmäla till hyresgästföreningen och du kan råka på att få betala tillbaka och ev skadestånd.


    Suck... Varför tror du jag ber om råd från andra? 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Beror på) skrev 2015-03-30 13:28:52 följande:

    Är det i Flen kan du ta halva hyran. Är det i Stockholms innerstad kan du ta typ hur mycket du vill. I Uppsala är det inte ovanligt att den som är inneboende får betala hela hyran, om inte mer.


    Bor varken i Flen, Stockholm eller Uppsala. Däremot i en annan studentstad. 
    Dels skulle jag inte ha samvete att ta hela hyran och dels är det även olagligt. 
  • Anonym (Hej)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-30 13:30:23 följande:

    2000-2500 är väl en rimlig summa om toapapper, handtvål, städartiklar, internet och el ska ingå.


    2000 låter alldeles för lite!
  • Anonym (hälften)

    men om du räknar ihop hyra+ en bal toa papper + internet och dela skiten med 2 så ta det..alltså hälften
    så svårt är det...du vinner ju då hälften av pengarna som du kan spara undan!

  • Sweet Sofia
    Anonym (hälften) skrev 2015-03-30 14:12:34 följande:

    men om du räknar ihop hyra+ en bal toa papper + internet och dela skiten med 2 så ta det..alltså hälften

    så svårt är det...du vinner ju då hälften av pengarna som du kan spara undan!


    Ts kan inte ta hälften eftersom hyr ut ett rum på 7 kvm...
Svar på tråden Hyressättning, hyra ut ett rum till inneboende