• tilde72

    Dottern får inte vara med

    Min dotter på 5 år har sett mycket fram emot att gå påskkärring med sin syssling som de även gjort tidigare år.

    Jag frågade sysslingen 5 år om att de två kunde gå ihop i år igen och hon berättade att hon hade bestämt med en kompis från förskolan att gå.
    Jag föreslog att de kan gå ihop alla tre och svaret blev att hon skulle då fråga sin kompis...

    Någon vecka gick och jag pratade med sysslingens mamma om påskkärringsförberedelsen. Hon nämner att hon tror att hennes dotter ska gå med någon på dagiset varvid jag slänger ut frågan att det går utmärkt att gå tre, eller hur?
    Kändes som jag inte fick något vidare gensvar utan ett tvekande ja. Jag nämnde att vi skulle höras av.

    Idag träffade jag åter sysslingen och dottern sa direkt glatt när de träffades att på torsdag går vi påskkärring tillsammans! Varvid hon igen säger att hon ska gå med kompis och nu flera st från förskolan.
    Såg på min dotter att hon blev så ledsen för att hon kände där och då att sysslingen inte vill ha med henne på påskkärringsrundan.
    Mitt hjärta höll på att gå sönder och jag kände mig helt oförberedd på den här situationen.

    Jag vill inte att min dotter bara ska gå iväg och må dåligt när något sådant här händer. Jag vill att hon ska våga visa upp sin känsla och säga: "Jag blir jätteledsen när du gör sådär mot mig". Kanske leder det till att de inte bryr sig, kanske leder det till att de går påskkärringar tillsammans allihop, men det viktiga är att hon varit sann mot sig själv.
    Jag tänker att om jag går in (nu när hon är liten) och säger: "Min dotter blir jätteledsen när hon inte får vara med,  kan ni inte gå  allihop istället?"
    Så visar jag henne en väg till att kunna stå upp för sig själv.

    Barn ska absolut lära sig att hantera situationer, känslor av alla slag (vilket viss forskning visar på att föräldrar varit för duktiga på att "ta bort" jobbiga situationer vilket gör att barnen i vuxen ålder har svårt att tackla små motgångar). Men vi vuxna har en viktig roll, speciellt i de tidiga åldrarna att förmedla medmänsklighet och omtanke om varandra.

    Jag är känslig för allt vad som gäller sådant här då jag själv varit drabbad och vill på inga grunder att min dotter ska råka ut för liknande.
    Vet att det inte kan undvikas alltid men behöver få hjälp med hur jag hanterar liknande situationer och hur skulle ni föräldrar gjort?

  • Svar på tråden Dottern får inte vara med
  • sextiotalist

    Umgås de i vanliga fall?
    Ibland tror jag vi föräldrar vill att barnen ska vara mer vänner än vad de egentligen är

  • DickRex

    Jag vet ingenting, men viktigast i alla situationer är ju kommunikation (och inte harmoni). Du beskriver ju inget om hur situationen mellan barnen ser ut, så rent hypotetiskt kan det ju vara så att din dotter inte får vara med för att hon är bossig, töntig, retsticka, argsint eller har någon annan socialt svåraccepterad egenskap.

    ...och min erfarenhet är faktiskt att just det är den vanligaste orsaken till att vissa barn inte "får vara med" eller blir "mobbade". Orsaken är inte att de är rödhåriga, har glasögon eller fel kläder (och att det samtidigt finns en mobbare som nyttjar situationen), utan att de faktiskt beter sig lite illa eller fel på något vis. Vi har alltid uppmanat vår son att ge alla en chans och att inte stänga ute någon. Men ibland så har han inte velat, och då har han fått förklara varför. På rak arm tror jag bara att detta har hänt tre gånger, och i alla fall har jag förstått honom. 

    Så prata med sysslingens mamma och säg som det är, att du inte förstår vad som händer, och att du skulle vara väldigt tacksam för lite information om vad hon tror ligger bakom att din dotter utesluts. 


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • tilde72
    sextiotalist skrev 2015-03-31 08:08:33 följande:

    Umgås de i vanliga fall?
    Ibland tror jag vi föräldrar vill att barnen ska vara mer vänner än vad de egentligen är


    Ja, vi umgås mycket ihop och tjejerna går på aktiviteter ihop varje vecka.
  • Anonym (nja)

    Jag tycker att DU hanterade situationen helt fel. Sysslingen måste ju självklart få göra saker utan din dotter. Nu hade hon bestämt med barn från dagis att dom skulle gå tillsammans. Vilket både hon och mamman sa när du frågade. Men du accepterade inte det utan fortsatte pusha och "kräver" att dom kan gå allihopa. Du kunde för flera veckor sen förberett din dotter på att syssling en hade andra planer och hon/ni får hitta på nått annat.

  • Madmoiselle

    Varför ska du tvinga syslingen till något som hon helt uppenbarligen inte vill? Skulle du pusha lika hårt om en vuxen person du brukade umgås med sa tyvärr, just den dagen går det inte? Det måste väl finnas någon annan din dotter kan gå med.

  • tilde72
    Madmoiselle skrev 2015-03-31 10:19:06 följande:

    Varför ska du tvinga syslingen till något som hon helt uppenbarligen inte vill? Skulle du pusha lika hårt om en vuxen person du brukade umgås med sa tyvärr, just den dagen går det inte? Det måste väl finnas någon annan din dotter kan gå med.


    De hade bestämt sedan långt tillbaks att gå ihopGlad
  • sextiotalist
    tilde72 skrev 2015-03-31 10:25:58 följande:
    De hade bestämt sedan långt tillbaks att gå ihopGlad
    De är 5 år och nej, det kan man inte gå efter. En 5-åring kan tycka en sak en dag, och en annan sak en annan dag.
    Ena dagen kan de ha en bästis, för att den andra dagen ha en annan.
  • Anonym (nja)
    tilde72 skrev 2015-03-31 10:25:58 följande:

    De hade bestämt sedan långt tillbaks att gå ihop


    Sen när då?

    Att dom vid förra årets påsk sa "detta gör vi nästa år igen" kan man inte gå efter.
  • tilde72
    Anonym (nja) skrev 2015-03-31 10:31:53 följande:
    Sen när då?

    Att dom vid förra årets påsk sa "detta gör vi nästa år igen" kan man inte gå efter.
    Nej, det har jag förstånd att förstå.
  • Anonym (nja)
    tilde72 skrev 2015-03-31 10:39:38 följande:

    Nej, det har jag förstånd att förstå.


    Men inte att svara på frågan.
Svar på tråden Dottern får inte vara med