• Anonym (Lisa)

    Kan biologiska kvinnor ha penetrerande samlag med varandra?

    Kan biologiska kvinnor ha penetrerande samlag med varandra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-31 06:08
    Denna omröstnings tillkomst är ett resultat av en diskussion i en tidigare tråd: "Tjej mellan 15 och 25". Diskutera gärna vidare här!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-31 19:02
    Observera att i fingrar, händer eller andra kroppsdelar INTE räknas som dildo. En kan aldrig vara för tydlig ;)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan biologiska kvinnor ha penetrerande samlag med varandra?
  • Anonym (Ja)

    Eh ja, att stoppa in fingrar/händer är att penetrera.

  • Mascaraklumpar
    Anonym (Ja) skrev 2015-03-31 10:58:17 följande:

    Eh ja, att stoppa in fingrar/händer är att penetrera.


    Definitionen av samlag är väl könsumgänge, d.v.s könen vidrör varandra på något sätt? Ett penetrerande samlag borde således innebära att ett av könen penetrerar det andra, så jag skulle inte säga att det räknas med fingrar och händer.

    Däremot svarar jag också ja på frågan, eftersom en biologisk kvinna kan ha en penis eller ett penisliknande kön.
  • Anonym (Lisa)
    Mascaraklumpar skrev 2015-03-31 13:11:26 följande:
    Definitionen av samlag är väl könsumgänge, d.v.s könen vidrör varandra på något sätt? Ett penetrerande samlag borde således innebära att ett av könen penetrerar det andra, så jag skulle inte säga att det räknas med fingrar och händer.

    Däremot svarar jag också ja på frågan, eftersom en biologisk kvinna kan ha en penis eller ett penisliknande kön.
    Enligt SAOL är samlag = sexuellt umgänge. Punkt. Inget nämns om att könsorgan ska penetreras eller vidröras. Det är är SAOL:s definition men givetvis är var och en fri att ha sin egen definition. För mig är det alldeles självklart att kvinnor kan ha penetrerande samlag med varandra utan en penis inblandad. Om de använder fingrar, händer, dildo eller annat är egalt i sammanhanget.

    Jag håller med om att benämningen "biologisk kvinna" är ett oklart begrepp, "fittbärare" hade kanske varit mer adekvat.
  • Gathenhielm

    Det här känns som en väldigt petig semantisk fråga. Men självklart är svaret ja.


    Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (Lisa)
    Gathenhielm skrev 2015-03-31 15:31:23 följande:

    Det här känns som en väldigt petig semantisk fråga. Men självklart är svaret ja.


    Visst är det semantik men det är också en sexualpolitisk fråga då kvinnors sexualitet, lesbiskst sex och sex som inte innefattar en penis ofta förminskas, osynliggörs, nedvärderas och inte i samma grad räknas som "riktigt sex".
  • Anonym (Lisa)
    Mascaraklumpar skrev 2015-03-31 13:11:26 följande:
    Definitionen av samlag är väl könsumgänge, d.v.s könen vidrör varandra på något sätt? Ett penetrerande samlag borde således innebära att ett av könen penetrerar det andra, så jag skulle inte säga att det räknas med fingrar och händer.

    Däremot svarar jag också ja på frågan, eftersom en biologisk kvinna kan ha en penis eller ett penisliknande kön.
    Könsumgänge är för mig = sexuellt umgänge = samlag. För detta krävs inte att könen vidrör eller penetrerar varandra.
  • Gathenhielm
    Anonym (Lisa) skrev 2015-03-31 15:38:06 följande:
    Visst är det semantik men det är också en sexualpolitisk fråga då kvinnors sexualitet, lesbiskst sex och sex som inte innefattar en penis ofta förminskas, osynliggörs, nedvärderas och inte i samma grad räknas som "riktigt sex".
    Så vad då? Det är väl upp till var och en att avgöra vad som är och inte är sex? 
    Reasons... we all have them, at times.
  • Aikido
    Anonym (Lisa) skrev 2015-03-31 15:28:31 följande:
    Jag håller med om att benämningen "biologisk kvinna" är ett oklart begrepp, "fittbärare" hade kanske varit mer adekvat.
    Varför tänker jag på invigningsceremonin till olympiska spelen nu?
  • Anders 386

    Självklart är svaret nej. För att kunna ha samlag måste det finnas en kuk med i bilden. Utan kuk kan man ha sex o könsumgänge, men man kan inte ha samlag (eller knulla, som är samma sak).
    Samlag är när man kör in kuken i fittan. Svårare än så är det inte. Inte sjutton har jag samlag med min fru när jag kör med en dildo i henne.
    (SAOL har troligen gått på den rent juridiska definitionen, men den är skapad utifrån lagens krav och inte hur folk i allmänhet använder ordet.)

  • Anonym (Lisa)
    Anders 386 skrev 2015-03-31 15:45:00 följande:

    Självklart är svaret nej. För att kunna ha samlag måste det finnas en kuk med i bilden. Utan kuk kan man ha sex o könsumgänge, men man kan inte ha samlag (eller knulla, som är samma sak).
    Samlag är när man kör in kuken i fittan. Svårare än så är det inte. Inte sjutton har jag samlag med min fru när jag kör med en dildo i henne.
    (SAOL har troligen gått på den rent juridiska definitionen, men den är skapad utifrån lagens krav och inte hur folk i allmänhet använder ordet.)


    Det kan vi tycka olika om. Jag har samlag, eller knullar, med min tjej flera gånger i veckan. Ibland med dildo, ibland utan.

    Svenska Akademiens avsikt med SAOL är att "avspegla det svenska språket så som det används i verkligheten". Då ett ord har olika betydelser/definitioner tas dessa upp men självklart är SAOL aldrig komplett då språket hela tiden utvecklas.
Svar på tråden Kan biologiska kvinnor ha penetrerande samlag med varandra?