• Lottalök

    Dagmamma

    Hej

    Behöver lite råd.

    Jag har en flicka på 7 och en pojke på 1 1/2. Min pojk går hos dagmamma och min dotter har fritids där. Då jag idag arbetar natt så är inte barnen där så mycke. Min dotter har fritids 2 ggr. På 3 v och då mellan 14-17. Min pojke är där 4 dagar 9-14 och två dagar 9-17 på 3 veckor. Nu är det så att jag står inför jobb byte. Jag kommer börja jobba dagtid vilket gör att det kommer bli andra tider. Jag kommer jobba två skift villet gör att vi behöver byta tider. Vi behöver lämna tidigare på morgonen bla.

    Det jag behöver hjälp med i detta är att dagmamman vill inte att man lämnar före 9 på morgonen inte heller vill hon att de e kvar så mycket längre än till 14. Vilket gör att hon egentligen bara borde ha 15 timmars barn. Hon har gett oss plats till våra barn vi betala fullt pris. Det jag då undrar är att kan hon neka detta? Kan hon säga nej till att vi vill lämna före 9 på morgonen? Om hon inte kan ha samma öppettider som en förskola (6.30-18.30) borde jag verkligen behöva betala fullt då? Med de tider dagmamman vill så jobbar hon ju knappt halvtid men ska få betalt full pris?

    Ikväll har vi möte med dagmamman om detta men vill höra lite åsikter inför detta. Kanske nån annan dagmamma här som kan svara?

    Tack!

  • Svar på tråden Dagmamma
  • viseversa

    Det är därför jag ALDRIG skulle ha dagmamma. Och nej jag har väldigt svårt att tro att hon kan göra så. Låter som det är något skumt här. Påpeka detta för henne varför ni betalat heltid men hon inte ens jobbar heltid själv! Låter som hon får mer pengar än hon var rätt till faktiskt. 9-14 är ju helt galet och ingen kan ha ett normalt jobb med dom tiderna.

  • viseversa

    Dagmammorna där jag bor har tiderna 8-16. Men inte heller då kan man ha ett vanligt jobb. Har för mig att det nu är ändrat och att dom måste erbjuda längre dagar för dom som behöver. Men jag bor i Sthlm, vet inte hur det är hos er. Men kan säga att efter jag sett dagmammorna där jag bor hade jag aldrig valt detsamma till mina barn.

  • Lottalök

    Nä det känns som väldigt lättförtjänta pengar. De dagar jag hämtar 14 skulle jag egentligen behöva hämta 15. Dels för jag knappt hinner dit o den tiden sover min yngst så varje gång blir han väckt och resten av dagen är han ledsen o missnöjd pga för lite sömn.

  • AnnaKG

    Är de Via kommunen? Isåfall inte... Då har funnit dig en lat dagmamma! Usch för såna. Min äldsta gick hos dagmamma, hon var bäst!

    Verkar vara en salig blandning utav just dagmammor tyvärr :/

  • Rani

    Är det en kommunal dagmamma? I så fall kan hon inte göra så. Är hon privat så gör hon som hon vill.

    Värt att tänka på är att om hon är kommunal så är det ju inte så att hon får er dagisavgift direkt i handen utan får betalt från kommunen utifrån hur många timmar i veckan hon jobbar.

  • AnnaKG

    Kan tillägga att vi bor i en ganska stor kommun. Här arbetar dagmammorna ihop.. Dom jobbar 40 tim i veckan men har ledigt en dag i veckan. Så alltså 4 dagar 40/tim. Vissa lämnar ju kl 06.30 o hämtas kl 16 vilket innebär mer än 8 tim om dagen.

    Men eftersom dom samarbetar med varandra inom samma område så får varje barn en extra dagmamma Som dom får vara hos när den ordinarie är ledig. Inget konstigt eftersom dom alla umgås dagligen i tex en gemensam lokal som kommunen hyr ut till dom eller på öppna förskolan, i parken etc..

    Lite svårt att förklara i skrift men här i min kommun är alla väldigt nöjda med dagmammorna.

    Hade inte accepterat en sån lat dagmamma som tror sig kan bestämma tider själv.. Iaf inte om hon arbetar via kommun!

  • Lottalök

    Hon är egen och jag betalar till hennes företag. Var i kontakt med kommunen och de säger att de enskilda dagbarnvårdarna kan lägga sina tider själva och trots att jag bara kan ha halvtid pga henne så får hon ändå ta ut full ersättning från mig. Kommunen sa att det är lite tokiga bestämmelser kring detta. Efter kvällens möte vart jag tyvärr inte klokare jag la fram schema för hur jag skulle behöva ha omsorg och hon kommer inte ge mig svar för en slutet av nästa v. Jag har en klump i magen och detta känns inte bra. Kommunen sa att det fanns platser på förskolan här vid oss. Det som tar emot är att min son bara varit där en månad känns inte bra att börja om med ny inskolning så snart.

  • Rani

    Vi har kommunal dagmamma och det funkar precis som AnnaKG beskriver. Det är toppenbra!

    Men jag hade inte fortsatt hos er dagmamma under de förutsättningar du beskriver. Arbetstider kan ju ändras och då måste det ju finnas en rimlig flexibilitet. Eller om man måste hämta senare någon dag p g a APT, tandläkarbesök ellervad som. Nej, jag hade valt förskola i ert fall.

  • Lottalök

    Ja jag kommer säga upp platsen problemet är att vi har två månaders uppsägning så vet inte hur jag ska ha råd att stå med dubbel barnomsorg. Har varit i kontakt med kommunen och kvinnan jag pratade med där tyckte inte jag skulle behöva ha uppsägnings avgift när de inte kan tillmötesgå våra behov. Ska ringa henne idag och se om hon kan hjälpa mig med det.

Svar på tråden Dagmamma