• Anonym (Undrande)

    Vad har ni i HUSlån? Familjer med ca 80 000kr i bruttoinkomst.

    Vi kollar på ett hus. Jag har bott i bostadsrätt hela livet och tycker om det men av olika anledningar behöver vi större (gärna 6-7 rum)och bo på marken. Vi är ekonomiska typer som planerat våra inköp sparar en del men unnar oss också saker. Unnar oss gärna även tid så jag jobbar inte heltid. Vi har just nu bruttoinkomster på 53+26(30på heltid)+barnbidrag två st. Kommer eventuellt även kunna få in 2000kr vid sidan om.
    Ni med liknade inkomster vad har ni i huslån?

  • Svar på tråden Vad har ni i HUSlån? Familjer med ca 80 000kr i bruttoinkomst.
  • Anonym (Mamma till 2)

    Vi har ungefär samma inkomster och har 2,5 miljoner i huslån. Kontantinsats 2 miljoner efter försäljning av förra huset + sparkapital.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2015-03-31 13:17:21 följande:

    Vi har ungefär samma inkomster och har 2,5 miljoner i huslån. Kontantinsats 2 miljoner efter försäljning av förra huset + sparkapital.


    Tack för svar. Det är något liknade vi tänkte.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2015-03-31 13:17:21 följande:

    Vi har ungefär samma inkomster och har 2,5 miljoner i huslån. Kontantinsats 2 miljoner efter försäljning av förra huset + sparkapital.


    Undrar också. Hur högt hade ni som max lån när ni letade. Huset vi tittar på kostar ca 6,8 miljoner. Vi kan gå in med mellan 3,3-4 miljoner. Frågan hur högt vi vågar gå vid budgivning.
  • Anonym (oj)

    Jag undrar bara vad för jobb man har med såna löner?!?! :)

  • morningsun
    Anonym (oj) skrev 2015-03-31 17:45:06 följande:

    Jag undrar bara vad för jobb man har med såna löner?!?! :)


    30k eller mer per månad får man på hälften av alla jobb i Sverige.

    52k är en inte helt ovanlig lön för ingenjörer som inte jobbar i stora industribolag med historia av kollektivavtal. Eller en managementkonsult, eller en chef utanför detaljhandeln/restuarangbranschen. Eller läkare? Advokat? Ekonom på lite bättre position? I storstäderna är löner på den här nivån inte alls lika ovanliga som på mindre orter.
  • Anonym (abc)

    Vi har brutto 44+43 och har lån på 4 miljoner, hade ca 10 000 mindre per person för 4 år sedan när vi tog lånet. Vi tog båda examen relativt sent och flyttade till Stockholm samtidigt som det familjemässigt var dags för att slå sig ned i det långsiktiga husboendet så vi hade ingen bostadskarriär som gav oss insats. Lånade nästan hela summan och har ökat värdet genom renoveringar (eget arbete och betalat med löpande inkomster) vilket minskat belåningsgraden.

  • Anonym (hus)

    Vi är två vuxna och två små barn, ligger på ca 77 brutto per månad. Har huslån på 2,5 miljoner, husets värde är ca 3,5. Skulle inte vilja ha högre boendekostnader även om möjligheten finns, grymt skönt att kunna spara, resa, jobba deltid m.m. men det är vi det :)

  • Hopp o Kärlek

    Vi ligger på ca 90 tkr per månad och kommer att ha ca 3,4 i lån på huset. Det tycker vi är hutlöst mycket men vi kommer amortera ca 150 tkr per år. Vi bygger nytt hus och därför blir det mycket i lån!

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (abc) skrev 2015-03-31 20:20:57 följande:

    Vi har brutto 44+43 och har lån på 4 miljoner, hade ca 10 000 mindre per person för 4 år sedan när vi tog lånet. Vi tog båda examen relativt sent och flyttade till Stockholm samtidigt som det familjemässigt var dags för att slå sig ned i det långsiktiga husboendet så vi hade ingen bostadskarriär som gav oss insats. Lånade nästan hela summan och har ökat värdet genom renoveringar (eget arbete och betalat med löpande inkomster) vilket minskat belåningsgraden.


    4 miljoner är mycket. Hur är det vågar unna er saker med. Har ni en husfond där ni spar till större saker?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (hus) skrev 2015-03-31 20:32:08 följande:

    Vi är två vuxna och två små barn, ligger på ca 77 brutto per månad. Har huslån på 2,5 miljoner, husets värde är ca 3,5. Skulle inte vilja ha högre boendekostnader även om möjligheten finns, grymt skönt att kunna spara, resa, jobba deltid m.m. men det är vi det :)


    2,5 upp till 3 miljoner känns ok i magen men vad vet jag. 3,5 känns lite mycket.

    Skönt att ni bara ligger på 2,5 miljoner. Hoppas jag slipper ha mer.
Svar på tråden Vad har ni i HUSlån? Familjer med ca 80 000kr i bruttoinkomst.