• Anonym (övervakad)

    Tror mig vara övervakad via datorn och mobilen. Hjälp!

    Jag har tidigare haft problem med paranoida tankar och vanföreställningar, men får numera medicin mot det och ätit medicin i drygt ett år. Sakta men säkert försvann paranoian och vanföreställningarna och jag har nu mått bra i nästan ett halvår.

    Men i morse kom paranoian tillbaka, eller vad jag tror är paranoia. För det känns så himla verkligt och är samtidigt jävligt skrämmande! Jag tror mig vara övervakad via datorn och mobiltelefonen och tror att andra kan se vad jag gör, vilket är väldigt ångestframkallande och som även gör mig skrämd av minsta lilla ljud. Är som på helspänn!

    Pratade med min sambo om detta som försökte lugna mig och säga att varför skulle jag vara övervakad, vad är det som är speciellt med mig? Det vet jag förstås inte, men det inte första gången det är såhär. Jag har tidigare känt mig övervakad av både gamla ex och min gamla chef. Har även haft tankar om andra kan höra och läsa mina tankar, men det är bättre med de nu.

    Min första tanke är att ringa till psykiatrin och nämna detta, men jag vill inte bli inlåst på någon sluten avdelning med en massa andra som har psykoser och annat. Jag blir så rädd och fattar inte hur detta kan hända när jag har mått bra så länge.

    Vad ska jag göra? Rynkar på näsan

  • Svar på tråden Tror mig vara övervakad via datorn och mobilen. Hjälp!
  • Anonym (Låst)

    Varför skulle du bli inlåst? Är du en fara för dig själv eller andra?

    Tror du inte psyk i första hand kommr reglera din medicinering?

    Låter obehagligt dock, lider med dig och tycker du ska ringa psyk.

  • Anonym (övervakad)

    Nej jag är ingen fara för mig själv och andra, men några i min släkt har legat inne på psyk utan att dom har varit självmordsbenägna eller så, så jag vet inte riktigt hur det fungerar. Var dom sätter gränsen om vem som måste ha behandling omgående eller ej.

  • Anonym (men)

    Räcker det inte att du ringer den som kontrollerar din medicin och säga att du behöver ändra dosen för att symtomen börjar komma tillbaka? Du behöver ju inte ringa nån akutmottagning.

  • Mamori

    Att du hör av dig och berättar om att du mår sämre är ett friskhetstecken och innebär att de inte behöver låsa in dig, bara justera medicinen. Du inser ju att du inte är övervakad även fast det känns så och söker hjälp. Var inte orolig {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Tror mig vara övervakad via datorn och mobilen. Hjälp!