• Anonym (????)

    fördelning i hemmet

    Ni med sambos som jobbar ständig kväll. Hur ser fördelningen ut hos er?

    Lämnar ni och hämta barnen med allt vad det innebär runt ikring ( göra i ordning dem på morgonen, se till att dem har allt med sig,sköter kontakt med skola dagis, möten osv), fixar maten varje dag, läser alla läxor, sköter om hemmet M.m och låter sambon sova hur länge han vill

  • Svar på tråden fördelning i hemmet
  • Anonym (inte nu)

    Jag lever inte så nu, men det beror ju lite på vad kväll betyder. När slutar han? Slutar han 21 eller 24? Stor skillnad.

    För mig är det självklart att om min sambo jobbar em/kväll så tar han hand om en stor del av hemarbetet när han vaknar. Dvs om han slutar 24, det tar en timme hem, i säng och sover vid 01.30 så sover han till ca 08,30, då har han ju ända fram till 13.45 på sig att göra hemarbete så som tvätt, dammsugning, ev disk, skura osv.
    Jag skulle ju ta allt med barnen så klart, då jag börjar tidigare än 8,30 och med småbarn som ska till förskola så måste det ju bli så och sen allt med dem på em, ev aktiviteter, matlagning, disk på kvällen osv. Sen skulle jag tex slänga in en tvätt på morgonen innan jag går så är den klar att hänga för honom när han vaknar, så kan jag lägga in den när jag kommer hem.

  • Dixie

    min man jobbar oftast mellan 9 - 19.30, så stora delar av hemarbetet hamnar på min lott - men när han är hemma gör han även en del, men eftersom jag är hemma mer så fixar jag också mer, lagar mat, tvättar, läxor med barnen etc. 

  • Fjäril kär

    Min man skiftjobbar

    ena veckan "förmiddag"  6-14 
    andra veckan "eftermiddag"  14-24 

    jag är därmed alltid den som lämnar på fritids men han hämtar oftast när han  jobbar förmiddag. 

    När han jobbar eftermiddag är han den som bäddar sängarna, plockar undan, tvättar, dammsuger, kanske handlar något, gör ärenden, fixar på tomten osv. 
    Han gör helt enkelt det han hinner med från det att han kliver upp tills han måste iväg o jobba. 

    Förmiddagsveckorna hjälps vi åt mer eftersom vi är hemma tillsammans på kvällarna. 

    varannan fredag är han dessutom ledig och då får han automatiskt ta en större del av den dagens sysslor, hemma med barnen osv. 

  • Anonym (Johanna)

    Min kille börjar jobba mitt i natten så han sover på kvällen. Jag är långtidssjukskriven så därför tar jag hand om allt hemma. Fixar gärna mat tills han kommer hem så vi kan äta tillsammans sen städar jag och tvättar när han jobbar. Skulle jag däremot börja jobba så skulle vi dela på allt.

Svar på tråden fördelning i hemmet