• lovea01

    Hjälp, ni med glutenintolerans

    Hej!

    Jag har en skrivning om just hur det är att leva med glutenintolerans och behöver er syn på hur det är att leva med det?

    Skulle bli tacksam om någon kunde vilja berätta , tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp, ni med glutenintolerans
  • Lagerbäck

    Hejsan!

    Min sambo är glutenintolerant. Det är både negativt och positivt. Dels för att hans mat är bättre för min mage men det är dyrare och det finns inte överallt eller allt man söker. Mjölet jag bakar med (Semper fin mix) det har en sammetslen konsistens och inga glutentrådar i, därav väldigt jobbig att baka med. Finns knappt fikabröd och så så jag bakar åt honom..

    Han kan inte äta vart som helst när man ska ut och äta. Ska vi reservera bord någonstans så måste vi alltid dubbelkolla så det inte är gluten i. Även så i affären. Jag extra kollar minst 2-3 gånger innan han får äta de haha.

    Även fast jag får ge upp min Kina mat, digestive choklad & andra saker som han inte tål så är det ingen börda. Det är något man får lära sig att leva med. I början var det jobbigt för jag kunde inget om det men det blir bättre och bättre. Jag är mer nojig än vad han själv är haha.

    Hoppas det hjälpte lite.. Har du frågor så kan du alltid skriva så får vi se om vi kan svara. Lycka till med skrivningen. Kram

  • Emma21

    Fick min diagnos för 1,5 år sedan och är dessutom vegan. Så specialkost är inget nytt för mig. Är ännu lite mer begränsad bara. Finns mycket glutenfritt att köpa men det är dyrt och ofta undermåliga produkter. Svårt att baka men ibland kan man få till det. Lagar mer mat från grunden.

    Upplever att jag ännu inte "känner min intolerans". Vet inte hur känslig jag är. Försöker testa mig fram med reaktionerna kan vara så olika från gång till gång.

    Önskar att det fanns någon medicin så att man kunde fuska ibland.

  • lovea01

    Tack så mycket för era svar det uppskattas ! Låter som din partner verkligen har tur som har dig " lagerbäck" :) Tack jag hoppas få ihop det idag :) Det måste ju verkligen vara en oro ständigt och att man blir nojjig över allt speciellt eftersom produkter är en djungel. Men jag tänkte på hur är det känner man av i kroppen ifall man råkar äta gluten för läste att det är väldigt individuellt men att en lång tid med gluten kan ge stora problem. Känner ni att glutenmat osv har fått ett större sortiment ? För på ett sätt låter det ju väldigt begränsat? Och hur fick ni reda på att ni var glutenintolleranta? Hoppas ni kan svara :)

  • Lagerbäck
    lovea01 skrev 2015-04-01 18:15:34 följande:

    Tack så mycket för era svar det uppskattas ! Låter som din partner verkligen har tur som har dig " lagerbäck" :) Tack jag hoppas få ihop det idag :) Det måste ju verkligen vara en oro ständigt och att man blir nojjig över allt speciellt eftersom produkter är en djungel. Men jag tänkte på hur är det känner man av i kroppen ifall man råkar äta gluten för läste att det är väldigt individuellt men att en lång tid med gluten kan ge stora problem. Känner ni att glutenmat osv har fått ett större sortiment ? För på ett sätt låter det ju väldigt begränsat? Och hur fick ni reda på att ni var glutenintolleranta? Hoppas ni kan svara :)


    Jag har den "turen" som inte varit med min partner när jan fått ett " anfall " han tål saker som det står " kan innehålla spår av gluten " men inte gluten i. Så som såser på tex burgerking & mc och endel godis. Även så havregryn tål han. Men sist han fick i sig det så fick han blackouts och sprutade från alla hål. Nä fy.. Tyckte så synd om honom när han berättade det. Han fick reda på sin gluten när han var 10 år.
Svar på tråden Hjälp, ni med glutenintolerans