• Jarhead

    Ringorm eller eksem?!

    Hej

    Jag har en son på 3 månader som har fått en röd rund fläck på kinden. Han har haft den i ca 1 och en halv månad, den fjällar och är knottrig.

    Var till distriktssköterskan med honom och hon tittade på kinden och sen slog hon upp i en bok om hudsjukdomar på Ringorm (efter att jag föreslagit det) och sa:

    Mjaaaa, det ser ju ut som det... Hmm.. Men det är ovanligt att så små barn får Ringorm...

    Så kallade hon in en sjuksköterska som också tittade på kinden och sa liknande.

    Fick tillslöt rådet att prova först med hydrokortison och en fet salva direkt efter kortisonet i en vecka. Kändes inte så seriöst svar?! Jag menar, nej det är inte vanligt att små barn får ringorm, men det händer ?!

    Vad händer om man har kortison på ringorm? Alltså en svampinfektion?

    Kan jag köpa egen svampsalva receptfri och stryka på?

    Vad händer om det nu är eksem och jag har på svampsalva?

    Har smort in honom i en och en halv månad med bland annat : miniderm, idomin, olivolja, bepanthen, inotyol, babyolja... Inget hjälper!?

    På webbsidan Tryggabarn.se att Ringorm ofta felbehandlas då det ser ut som eksem!?

    Eller bör jag ringa en annan hälsocentral mitt barn inte är inskrivet på och be att få träffa en barnläkare ? Tacksam för svar !!!

  • Svar på tråden Ringorm eller eksem?!
  • niinnii87

    Gå till VC så du vet hur du ska behandla det.

    När jag fått ringorm så har de räckt med kortisonsalva å försvunnit efter några dagar/en vecka helt.

  • Jarhead
    niinnii87 skrev 2015-04-01 09:35:18 följande:

    Gå till VC så du vet hur du ska behandla det.

    När jag fått ringorm så har de räckt med kortisonsalva å försvunnit efter några dagar/en vecka helt.


    Jag var dit med honom, men de sa ju bara att det kanske kan vara eksem och att jag ska prova med kortison. Fick för mig att man behandlade Ringorm med svampmedel?
  • sk0skav

    Kan du ta en bild och lägga upp?

    Jag hade ringorm när jag gick i 5-6 (minns inte riktigt vilken klass) och då hade jag runt ögat och ut över kinden.

    Vääääldigt stor ring alltså.

    Fick av marsvinet som tydligen hade och som jag haft och Snosat med i ansiktet.

  • niinnii87
    Jarhead skrev 2015-04-01 09:48:37 följande:
    Jag var dit med honom, men de sa ju bara att det kanske kan vara eksem och att jag ska prova med kortison. Fick för mig att man behandlade Ringorm med svampmedel?
    Ja det ska man ju göra, men för mig hjälpte inte det så bra. Kortisonsalva va de enda som hjälpte konstigt nog.

    Konstig läkare.. Ringorm ser man ju tydligt om det är.
  • Jarhead

    Uppdatering:

    Pojken hade Ringorm. Dock inte förens han var helt täckt i utslag fick han äntligen den rätta diagnosen ! Sov en timme på nätterna sen vaknade han av att det kliade! Arg är jag att jag inte gick efter min magkänsla!

Svar på tråden Ringorm eller eksem?!