• Anonym (obegripligt)

    Är försäkringskassan på riktigt??

    Jag måste ventilera någonstans.

    Jag vet de är 1 april, men tyvärr är detta inget skämt.

    Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Nog har man hört/läst många historier om försäkringskassan och dess hjärtlösa beslut.

    Trodde aldrig att det skulle hända mig.

    Jag har nu precis blivit nekad sjukpenning för FJÄRDE gången.

    Jag har svår foglossning och ett tungt arbete så i min värld (och min läkares) var de inga som helst konstigheter att jag inte kunnat/kan jobba.

    Men ändå har försäkringskassan nekat mig gång på gång med motiveringen "graviditet är ingen sjukdom"

    Nä jag vet att det inte är en sjukdom. Men vad gör man när man knappt kan röra sig för det smärtar så ont!

    Förstår inte hur man kan vara så omänsklig som en del handläggare på sjukpenning avdelningen på försäkringskassan. Mår dem dåligt själva och ska straffa andra eller vad är problemet?

    Jag frågade iaf vad 17 jag ska göra om jag inte får sjukpenning och inte klarar av mitt jobb (en fast heltid sen 8 år tillbaka)

    Människan säger åt mig att skriva in mig på arbetsförmedlingen för att skydda min SGI.

    Seriöst!!! Arbetsförmedlingen? ??

    Skämta hon med mig eller?

    .

    Och allt annat jag frågade om svarade hon bara att jag skulle skriva ett brev till henne. Varför skriva ett brev när jag hade henne i luren??

    Är det någon mer som fått samma förslag om af efter flera nekanden för sjukpenning pga foglossning? ?

  • Svar på tråden Är försäkringskassan på riktigt??
  • Sweet Sofia

    Din läkare får skriva ett intyg där han fokuserar på att smärtan i bäckenet, foglossningen, gör att du måste vara sjukskriven. Inte att graviditeten gör det.

    Men om du nu har ett tungt jobb varför har du inte ansökt om gravidpening, det som tidigare hette havendskapspening?

  • Anonym (obegripligt)
    Sweet Sofia skrev 2015-04-01 11:06:01 följande:

    Din läkare får skriva ett intyg där han fokuserar på att smärtan i bäckenet, foglossningen, gör att du måste vara sjukskriven. Inte att graviditeten gör det.

    Men om du nu har ett tungt jobb varför har du inte ansökt om gravidpening, det som tidigare hette havendskapspening?


    Märkligt om inte läkaren vet hur man skriver för att sjukskriva en med foglossning.

    Jag är ju inte unik med att få det direkt.

    Inte unik att bli nekad heller dessvärre.

    Han har skrivit 4 olika läkarintyg. Men inget går igenom.

    Jag får inte söka graviditetspenning tidigare än 60 dagar före BF då mitt tunga jobb inte anses som farligt.

    Jag har beviljad graviditetspenning. Men tiden fram till den då... jag har haft foglossning sen v 18...
  • Sweet Sofia
    Anonym (obegripligt) skrev 2015-04-01 11:19:09 följande:

    Märkligt om inte läkaren vet hur man skriver för att sjukskriva en med foglossning.

    Jag är ju inte unik med att få det direkt.

    Inte unik att bli nekad heller dessvärre.

    Han har skrivit 4 olika läkarintyg. Men inget går igenom.

    Jag får inte söka graviditetspenning tidigare än 60 dagar före BF då mitt tunga jobb inte anses som farligt.

    Jag har beviljad graviditetspenning. Men tiden fram till den då... jag har haft foglossning sen v 18...


    Men uppenbarligen så skriver din läkare inte korrekta intyg eftersom du blivit nekad fyra gånger. Och att bli nekad fyra gånger är inte normalt.
  • Anonym (obegripligt)

    9


    Sweet Sofia skrev 2015-04-01 11:21:38 följande:

    Men uppenbarligen så skriver din läkare inte korrekta intyg eftersom du blivit nekad fyra gånger. Och att bli nekad fyra gånger är inte normalt.


    Nej de är tydligt det. Men en läkare borde väl kunna skriva rätt i intygen tycker man....

    Hur som helst är det löjligt att det måste vara rätt formulerat.

    Det ska inte behövas skrivas mer än yrket och foglossning. Sen borde de vara underförstått att det inte fungerar.

    Typ som att en elitlöpare inte kan springa med brutet ben behöver ingen närmare förklaring. ..

    Men just de här med arbetsförmedlingen funderar jag på? Får man ens söka andra jobb när man är "friskförklarad" och har en fast tjänst..?
  • Dockan

    Hur skrev du i din egen ansökan på FK hemsida?

    Fokusera på vad du inte kan göra på jobbet pga foglossningen. Ta gärna upp om din ag försökt anpassa dina arbetsuppgifter men att det inte räcker osv.

    Din ag är nämligen skyldig att försöka anpassa dina arbetsuppgifter i första hand. Även din läkare bör fokusera på vad som gör att du inte kan arbeta samt kryssa i att du inte heller skulle kunna utföra andra arbeten.

  • Anonym (obegripligt)
    Dockan skrev 2015-04-01 12:58:44 följande:

    Hur skrev du i din egen ansökan på FK hemsida?

    Fokusera på vad du inte kan göra på jobbet pga foglossningen. Ta gärna upp om din ag försökt anpassa dina arbetsuppgifter men att det inte räcker osv.

    Din ag är nämligen skyldig att försöka anpassa dina arbetsuppgifter i första hand. Även din läkare bör fokusera på vad som gör att du inte kan arbeta samt kryssa i att du inte heller skulle kunna utföra andra arbeten.


    Det har bara varit läkaren som skrivit och skickat in läkarintyg till fk.

    Det känns oprofessionellt om inte en erfaren läkare klarar av att skriva ett läkarintyg så som fk vill.

    Och löjligt av fk som envisas med att de ska vridas å vändas på så mycket det bara går.

    Jag får jävligt ont av att utföra dem uppgifter jag har i mitt jobb. Punkt.

    Vilket står skrivet i intyget. Sist jag provade kom jag inte ur sängen dagen efter för det gjorde så fruktansvärt ont. Min sambo var tvungen åka hem från sitt jobb innan våra tidigare barn rev ner hela huset, och ge dem mat och uppmärksamhet så dem lugna ner sig. Och mat till mig. Jag tog mig inte till kylskåpet själv.

    Det finns inga andra arbetsuppgifter jag kan få/klarar av.

    Graviditetspenningen fyllde jag och min arbetsgivare i på ett papper man kan skriva ut från fks hemsida och den har aldrig varit ett problem att få igenom.
  • Anonym (..)
    Anonym (obegripligt) skrev 2015-04-01 14:07:18 följande:
    Det har bara varit läkaren som skrivit och skickat in läkarintyg till fk.

    Det känns oprofessionellt om inte en erfaren läkare klarar av att skriva ett läkarintyg så som fk vill.

    Och löjligt av fk som envisas med att de ska vridas å vändas på så mycket det bara går.

    Jag får jävligt ont av att utföra dem uppgifter jag har i mitt jobb. Punkt.

    Vilket står skrivet i intyget. Sist jag provade kom jag inte ur sängen dagen efter för det gjorde så fruktansvärt ont. Min sambo var tvungen åka hem från sitt jobb innan våra tidigare barn rev ner hela huset, och ge dem mat och uppmärksamhet så dem lugna ner sig. Och mat till mig. Jag tog mig inte till kylskåpet själv.

    Det finns inga andra arbetsuppgifter jag kan få/klarar av.

    Graviditetspenningen fyllde jag och min arbetsgivare i på ett papper man kan skriva ut från fks hemsida och den har aldrig varit ett problem att få igenom.
    Du kan inte ha barnen hemma och ha så stora smärtor. Antingen är man sjuk och låter barnen vara i förskola/skola eller så är man frisk och kan arbeta.

    Vad står mer exakt i dina läkarintyg? På vilket sätt kan du inte arbeta?
  • Dockan

    Jag menar i din ansökan om sjukpenning på FK.

    Sen kan du inte bara skriva "klarar inte av dem för tunga". Då jag fick min sjukpenning godkänd där foglossning var en del, om än inte största, beskrev jag situationer under min jobbdag då det gav direkt smärta eller senare ex "måste stå upp mycket och gå, samt stå i böjd ställning, vi har redan anpassat genom en extra stol i klassrummet och mindre undervisning, detta hjälper dock inte".

    Det är just kopplingen mellan dina arbetsuppgifter och din smärta. För många gravida är ju generellt trötta och ömma och det är ju faktiskt inget skäl till sjukskrivning. Påvisa vad du inte kan göra och varför.

    Sen hade jag en underbar handläggare pp FK och en noggrann läkare, alla är faktiskt inte skit.

  • Anonym (obegripligt)
    Anonym (..) skrev 2015-04-01 15:33:34 följande:

    Du kan inte ha barnen hemma och ha så stora smärtor. Antingen är man sjuk och låter barnen vara i förskola/skola eller så är man frisk och kan arbeta.

    Vad står mer exakt i dina läkarintyg? På vilket sätt kan du inte arbeta?


    Jag kom ju inte ur sängen för att skjutsa dit dem, därför fick min sambo åka hem. Han började jobbet innan förskolan öppnade.

    Det står exakt vad jag gör under en arbetsdag och alla moment som framkallar smärtorna.

    Jag kan inte beskriva på något annat sätt än att jag har ont, får betydligt mer ont och blir liggande av att göra de här och det här.
  • Anonym (obegripligt)
    Dockan skrev 2015-04-01 15:57:09 följande:

    Jag menar i din ansökan om sjukpenning på FK.

    Sen kan du inte bara skriva "klarar inte av dem för tunga". Då jag fick min sjukpenning godkänd där foglossning var en del, om än inte största, beskrev jag situationer under min jobbdag då det gav direkt smärta eller senare ex "måste stå upp mycket och gå, samt stå i böjd ställning, vi har redan anpassat genom en extra stol i klassrummet och mindre undervisning, detta hjälper dock inte".

    Det är just kopplingen mellan dina arbetsuppgifter och din smärta. För många gravida är ju generellt trötta och ömma och det är ju faktiskt inget skäl till sjukskrivning. Påvisa vad du inte kan göra och varför.

    Sen hade jag en underbar handläggare pp FK och en noggrann läkare, alla är faktiskt inte skit.


    Det är väl läkarens uppgift att skriva utförligt med "rätt språk " jag kan inte mer än säga att jag har ont och att det blir betydligt värre när jag gjort de och de på jobbet.

    Nä jag vet att alla inte är skit.

    Jag har inte gått någon språklig beskrivningskurs.

    Jag har ont. Punkt.
Svar på tråden Är försäkringskassan på riktigt??