• IceJossan

    Månadslön

    Jag har en fundering gällande hur min chef räknar lönerna.

    Jag jobbar vanligen 100%, 7.30 - 16.30, 5 dagar i veckan. För tillfället jobbar jag bara 80%, samma arbetstider men 4 dagar i veckan. Jag har tillsvidareanställning med månadslön.

    Häromdagen frågade hon mig om jag ville jobba igen de 4 timmar som saknas eftersom vissa månader ju är kortare.

    Hur är det egentligen, hur räknar man löner när man har månadslön? Min chef sitter och räknar timmarna och månadslönen kan variera beroende på hur lång månaden är.
    Vi får också "självklart" avdrag för röda dagar vi annars hade arbetat på.

    Hjälp mig förstå hur hon räknar - gör hon rätt eller är det helt åt skogen?

  • Svar på tråden Månadslön
  • Gardnerella

    Nej, men så ska det ju inte funka. Då skulle man ju behöva jobba fler timmar även på 100%? Eller färre timmar de långs månaderna i så fall?

  • sportpappa

    Om du har månadslön så kvittar det att vissa månader är kortare eller att röda dagar infaller under arbetsveckan. Det ska du inte behöva arbeta in eller få avdrag för. Månadslön innebär att du får exakt samma lön varje månad med justering för sjukdom, semester och tjänstledighet.

    Observera att det säkert går att avtala om andra regler, men det ska då stå klart och tydligt i ditt anställningsavtal eller kollektivavtal.

  • Johan70

    En månadslön är en månadslön, oavsett helgdagar och andra ledigheter. Det skall det inte göras löneavdrag för.

    Om du däremot har gått ner i arbetstid till 80 %, så får du normalt bara 80 % av månadslönen också för den period då du jobbar deltid.

  • Malima

    Precis som de andra skriver- en månadslön är just en månadslön och är samma oavsett hur lång månaden är. Man justerar endast frånvaro ( sjukdom, semester osv).

    Vad menar du med att ni får avdrag för röda dagar??

  • Mrs Rom

    Nej det låter som hon räknar åt skogen.
    Det ska vara "Din månadslön (netto)"  * 0.8.
    Och sedan dras skatt på det.

    Om man för övrigt av någon anledning behöver räkna ut sin timlön vill jag minnas att schablonen är 172 arbetstimmar/månad.

  • Seven Costanza
    Mrs Rom skrev 2015-04-02 20:06:11 följande:

    Nej det låter som hon räknar åt skogen.

    Det ska vara "Din månadslön (netto)"  * 0.8.

    Och sedan dras skatt på det.

    Om man för övrigt av någon anledning behöver räkna ut sin timlön vill jag minnas att schablonen är 172 arbetstimmar/månad.


    Du menar väl din månadslön brutto? Netto är efter skatt. Antalet arbetstimmar per månad skiljer sig mellan olika kollektivavtal, men oavsett så är det ju tokigt som TS chef gör.
  • Seven Costanza

    TS: har arbetsplatsen kollektivavtal? Kontakta facket! Vi får lika mycket oavsett antal röda dagar, det trodde jag alla med månadslön fick. Låter som hon försöker luras. Är det ett privat företag eller offentlig arbetsplats?

  • Mrs Rom
    Seven Costanza skrev 2015-04-02 20:18:10 följande:
    Du menar väl din månadslön brutto? Netto är efter skatt. Antalet arbetstimmar per månad skiljer sig mellan olika kollektivavtal, men oavsett så är det ju tokigt som TS chef gör.
    BRUTTO, ja för tusan hakar!
    Du har såklart rätt, tar alltid fel på de där två...
    Tack för påpekandet!

  • XEmmabus

    Jag har kollegor på mitt jobb som arbetar deltid och de får vissa månader plustid och ibland minustid. Det har bland att göra med röda dagar.

    Har du någon ekonomiavdelning du kan ringa och fråga? Ditt fackförbund?

  • IceJossan

    Detta är ett litet privat företag som inte har kollektivavtal, tyvärr.

    Chefen som räknar lön är utbildad i ett annat europeiskt land.

  • sportpappa
    IceJossan skrev 2015-04-07 09:07:48 följande:

    Detta är ett litet privat företag som inte har kollektivavtal, tyvärr.

    Chefen som räknar lön är utbildad i ett annat europeiskt land.


    Prata med ditt fackförbund om vad som går att göra i det här fallet.

    Att beräkna löner manuellt är nog ganska ovanligt nu för tiden, men vad som helst kan ju ske i mindre företag. Det finns jättebra löneprogram som räknar ut skatter och avgifter, semester, genererar lönespecar, rapportering till Skatteverket etc. exempelvis Visma Lön och Fortnox Lön. Vi kör alla löner i Fortnox Lön.
  • IceJossan

    Tyvärr är jag inte medlem i något fackförbund ännu :/

    Löneprogram vill hon inte använda eftersom det kostar så mycket och hon lika gärna kan göra det manuellt..

  • sportpappa
    IceJossan skrev 2015-04-09 11:02:51 följande:

    Löneprogram vill hon inte använda eftersom det kostar så mycket och hon lika gärna kan göra det manuellt..


    Jag skulle nog säga att kostnaden för löneprogrammet är intjänat på några få månader eftersom det så mycket snabbare att göra jobbet. Iofs så tjänar nog hon på att göra det manuellt för då kan hon dra av för röda dagar och liknande som löneprogrammet inte hade gjort Cool
  • IceJossan
    sportpappa skrev 2015-04-09 11:27:08 följande:
    Jag skulle nog säga att kostnaden för löneprogrammet är intjänat på några få månader eftersom det så mycket snabbare att göra jobbet. Iofs så tjänar nog hon på att göra det manuellt för då kan hon dra av för röda dagar och liknande som löneprogrammet inte hade gjort Cool
    Låter rimligt :(
Svar på tråden Månadslön