Inlägg från: mteriksson |Visa alla inlägg
  • mteriksson

    Hysteriska petnoga föräldrar - är detta verkligen normalt / vanligt?

    Lite av en klassfråga också tror jag. I Djursholm kan alla barn bete sig och äta rätt. Rummen är städade innan läggdags. Ganska hårda rutiner som förhoppningsvis skapar barn som vågar ta för sig i livet och är inte rädda för att jobba hårt. Oftast "lyckas" dessa barn bättre än andra. De har oftast en bättre utbildning, bättre lön som vuxen osv.
    Visst håller med om att vissa saker låter hårda som att aldrig äta godis, men å andra sidan godis är inget bra. Kan inte komma på något positivt med godis. 

    Inneskor är ett vanligt fenomen i finare kretsar. 

    Hur är dina barn? Är dom lika duktiga på att plocka undan och fixa disken? 

  • mteriksson

    Vi hade alltid inneskor hemma när jag växte upp.  Ganska skönt och bekvämt. Men att skura varannan dag är kanske lite att ta i. Själv skurar jag golven varje vecka. Ibland blir det två gr på nedre plan (köket, hall osv)

  • mteriksson
    Daniel12 skrev 2015-04-04 09:57:30 följande:
    Ja men detta är en vanlig medelklassfamilj (villasvensson), mamman jobbar som sjuksköterska och pappan som långtradarchaufför. Ja mina barn har förvisso fått lära sig bordsskick, men inte så extremt att jag tvingar dem äta med både gaffel och kniv eller att de måste ta lika delar av all mat på gaffeln. Inneskor tycker jag bara är jobbigt att behöva tänka på att ta på och av, om man har en massa annat att tänka på.

    Något positivt med godis är väl att det är gott? Men det är väl också det enda, samtidigt att det är bra för människor med lågt blodsocker. Men annars är det ju något man helt klart kan vara utan, och speciellt barn bör ju måna om sin tandhälsa, för tänderna ska ju hålla hela livet.
    Fast jag lär mina barn att äta med gaffel och kniv. De lär väl knappast börja med det plötsligt när de är äldre om ingen har lärt dem. Alla mina vänners barn äter med gaffel och kniv.  Håller med anonym hyfs att ju tidigare man lär barnen det, desto bättre. 
    Dock hör inte ordet äckligt till fina matvanor.  Då är det bättre att säga att det inte är passande. 

    Och vanliga villa Svenssons barn använder kniv och gaffel. Eller vi får hoppas det  iallafall. Fint bordskick borde alla kunna. Och inte äter man bara upp ex köttbullarna först? Hyfsat bordsskick måste man lära sina barn. Annars blir barnen dömda, som det visade sig i ert fall. 
    Jag hade nog också sagt till om ett barn slickade på en kniv vid middagsbordet. Högst opassande. 
Svar på tråden Hysteriska petnoga föräldrar - är detta verkligen normalt / vanligt?