• Anonym (Kim)

    föräldrapenning och studier

    Hej!

    Jag började studera den 16 mars men fick utbetalt föräldrapenning tills den 20 mars. Ska jag betala tillbaka pengarna för dem dagarna jag fick utbetalt för?
    Jag hann inte gå in och ändra innan pga att jag har varit upptagen med att hitta boende osv.

    Mvh 

  • Svar på tråden föräldrapenning och studier
  • Anonym (Kim)

    Sen så undrar jag ifall man betalar tillbaka dagarna får man tillbaka dem så att man kan ta ut dem vid senare tillfälle?

    mvh

  • Anonym (Kim)

    Vill tilläga att dagarna jag fick utbetalda 16-20 mars är lägstanivådagar.

  • Anonym (Kim)

    Och studierna bedrivs på kvällstid.

    Mvh

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Man har rätt till föräldrapenning för den tid som man är tillsammans med barnet. Om studierna man bedriver inte påverkar den tid som man är tillsammans med barnet så har man fortsatt rätt till föräldrapenning. För att du ska uppfylla kravet på att vårda barnet ska det finnas en rumslig kontakt mellan dig och barnet under store delen av den tid som föräldrapenningen avser.

    Har du inte vårdat barnet har du inte rätt till föräldrapenning och behöver då betala tillbaka ersättningen samt att du får tillbaka dagarna. Ta i så fall kontakt med Försäkringskassan på tfn 0771-524 524 och meddela att du fått felaktigt utbetald föräldrapenning.

    Hälsningar
    Lisa, handläggare

  • Anonym (Kim)

    Om jag har tagit hand om barnet större delen av dagen och studerat från 19.00 till 23.00 har jag rätt till föräldrapenning?

    Mvh

  • Försäkringskassan

    Hej igen!

    Om du har studerat på distans (ej förlagda studier I skolan) och har fått föräldrapenning på lägstanivå och har studerat kvällstid så behöver du generellt sett inte inte återbetala föräldrapenningen.

    Hälsningar
    Agda, handläggare

Svar på tråden föräldrapenning och studier