• lillisa

    Tips till er som vill gå ner i vikt!

    Kära Vänner! Ni är många som ställer för höga krav på er själva när det gäller viktminskning. Istället för att se långsiktigt så ser många bara kortsiktigt. Visst kan man tappa 2 kg i veckan, men är det värt besväret? Är det inte bättre att tappa 0.5-1 kg och må helt okej? Det handlar ju om att lägga om hela sitt liv och ge kroppen en chans att anpassa sig till den nya levnadssättet. Anledningen till att man bara äter och äter tillslut är för att kroppen går in i ett svältläge och vill ha snabba kolhydrater nu, nu. Försök att undvik detta genom att hela tiden förse kroppen med energi, rätt sorts energi. Att göra allt på en och samma gång leder oftast till att man misslyckas. Har man inte tränat förut är det jättedumt att både börja tokträna äta lite. Jag har några förslag på hur man kan gå tillväga: själv tappade jag 25 kg på ca 5 månader och har sedan dess (3 år senare) hållit mig på den vikten.

    Mitt tips till dig;

    Börja med att ta en morgonpromenad på ca 60 min innan frukost. På proteinbutiken.se kan man köpa prestationshöjande preparat (helt lagliga), jag kör på Red stack amp. Det gör att pulsen blir högre vid arbete och då bränner man mer kalorier samt stillar den hungern. Jag tar alltid dessa på morgonen innan jag springer. När du kommit hem äter du en frukost te x havregrynsgröt med minimjölk och Önos låglalori äppelmos samt kokar två ägg och äter ENDAST äggvitan.

    Sedan kl 10 tar du dig en frukt, undvik banan och vindruvor för de har ett högt sockerinnehåll och ganska kaloririka.

    Till lunch ät mat med mycket protein i. Jag brukar äta sallad, quinoa, keso, kyckling och till dessert lite russin (för att tillfredsställa sockersuget). Det finns numera bönpastor som är goda och ett bra alternativ till vanlig pasta. Tonfisk är också gott och nyttigt, likaså lax och torsk. Viktigaste är att tänka på mängden. Inte äta för mycket. Har du sen tid på lunchen, gå ut på en kort promenad.

    Vid ca 15 är det dags att fylla på igen med energi. Här finns olika alternativ. Kvarg, 2 ägg (endast vitan), proteinshake eller kesomellanmål. Det går även bra med en frukt men oftast krävs det lite mer för att inte hamna i sötsugträsket.

    Sedan är det middag runt 17-18. Välj då som på lunchen, mat med högt proteininnehåll. Kalkonbacon är gott, likaså quornfileer och fisk. Till detta gör en matig sallad, lägg i lite melon och mango eller annan frukt att få i dig lite kolhydrater. Strunta i oljor och dressingar.

    Sedan någon timme efter maten, ge dig ut på en promenad igen på ca 1 timme eller om du orkar gå till gymmet. Tänk på att gå fort och gärna i backar så pulsen ökar. Använd gärna stegräknare. Jag försöker satsa på 20 000 steg om dagen (men inte om jag tränar på gym eller springer). Successivt kan du försöka komma igång med att springa, gör det i små etapper så det känns roligt och lätt.

    När du sen kommer hem, ta en proteinshake (Kolla kcal innehållet så det inte är för mycket, de jag dricker ligger på är 110-130 kcal), ägg, kvarg med bär eller keso. Är du fortfarande sötsugen så försök att avleda dina tankar på mat. Läs en bok, se på tv eller städa. Går det verkligen inte så ta en till frukt eller lite russin. I början är det värst, men det lägger sig.

    Lite andra tips:

    Det finns portionsmått att köpa på vissa apotek. Dessa är bra att använda om man är osäker på mängden. Det går ju alltid att väga maten, men personligen tycker jag det är sjukt. Bättre att lära sig hur stor portion ska vara.

    Drick mycket vatten!

    Funlight är ett bra alternativ till läsk. Gott är det också.

    Undvik att dricka kalorier (typ juicer, latte,smoothies, läsk och alkohol)

    Planera dina måltider. Se till att du alltid är klar med vad du ska äta nästa dag.

    Ta en bulle, lite godis eller andra godsaker ibland. Att förbjuda allt leder bara till ett större begär och frosseri. Själv tänker jag "en sockerbomb och fettbomb" i veckan. Efter det träna lite extra. Kroppen är blir då full av energi och en extra promenad gör då susen för fettförbränningen.

    Styrketräna gärna, på gym eller hemma. Det finns många appar som ger bra tips på övningar som man kan göra hemma. Träna gärna styrka ca 3 ggr i veckan, ta i och kör så hårt du orkar. Kroppen skall ju byggas upp och inte brytas ned, så var noga med att äta något efter träningen. Själv brukar jag ta en proteinshake.

    Dansa, spring, cykla, kör rodd, crosstrainer eller annan fysisk aktivitet om du hinner. Träning ska vara avkopplande och roligt. Börja enkelt och ta inte ut dig för hårt. Den bästa träningen är den som blir av. Vill man inte gå på gym så är löpning/cykling/promenader ett bra och sunt komplement.

    Viktnedgång sker successivt. Tappa inte hoppet om du står stilla, vissa veckor går man ner mer än andra. Väg dig endast en gång i veckan innan frukost.

    Ta alltid trappor om du kan, likaså gå så mycket som möjligt. All motion är bra motion.

    Det finns vikter som man kan sätta runt vristerna när man går, dessa tycker jag är toppen och det blir lite extra träning.

    Cykla! Kan du cykla till jobbet är det jättebra. Eller om du ska göra något ärende.

    Ge dig själv tid. Bakslag kommer och ibland faller man dit. Men det är inte hela världen. Vi är bara människor. Ska du träffa vänner för en fika, ta en kopp te eller en kaffe. Lika så när du går ut och äter, välj bort pasta/potatis/bröd/ris och be om mer grönsaker istället. Sallader kan vara nyttiga, men oftast häller de på en massa dressing och då ökar energiinnehållet. Be istället om att få den på sidan om.

    Jag tror på er. Försök att göra förändringar i vardagen och få in ett nytt tänk. Jag lovar att om ni gör dessa förändringar så går ni ner i vikt. När ni sen nått er målvikt kan man öka på portionerna lite och sen fortsätta med samma tänk. Numera äter jag potatis,ris, pasta och bröd. Men i måttliga mängder. Träningen har blivit en del av min vardag så jag behöver inte hela tiden tänka på vad jag äter.

    Många säger att nötter är nyttigt, vilket det visserligen är, men tänk på att de är väldigt energirikt.

    Jag är ingen expert och många kommer säkert tycka att jag gör fel, men denna metod fungerade för mig och jag mådde bra under hela viktnedgången. Hoppas detta var till någon hjälp.

    Stor kram

  • Svar på tråden Tips till er som vill gå ner i vikt!
  • Anonym (smalis)

    Eller så kör man 5:2 och äter helt vanlig mat resten av dagarna, och extra utsvävningar på helgerna. På det sättet har jag gått ner ca 18 kg och hållit detta i över ett år. Numer äter jag vanlig mat och fastar bara ibland.

  • Andy87

    Jag vet en tjej som testat Gröna kaffebönor som hon köpt på apo-101.biz/Green_Coffee_Bean_Platinum


    (Green Coffee Bean heter det på engelska) Det ökar ämnesomsättningen, dämpar hungerkänslor vilket verkar vara superbra.

    Hon har gått ner flera kg på ganska kort tid!

  • Malin8903

    Tänk även på sömnen och stressen, det påverkar mer än vad man tror.

    Gå å lägg er i tid och dra inte ut på kvällen. Ett tips till är att gå och lägga sig om man känner av sötsuget senare på kvällen, eftersom man får suget eftersom att man är trött, man får lite sug precis som när man typ är bakfull. så gå och sov istället :)

Svar på tråden Tips till er som vill gå ner i vikt!