• Diefamilie

    Vattentät gps-tracker till barn?

    Hejsan folket! 


    Min syster har en jobbigt rackare som barn (snart 12 år) som har tendensen att försvinna ur hennes synvinkel, alltså gömma sig eller allmänt springa runt någonstans på den stora gården.


    Så jag tänkte köpa henne denna gps-trackern som present så att hon slippa oroa sig över vart ungen tog vägen. 


    Nu till min fråga, är det nånting? Eller skall man kanske hitta på en annan metod? Vad tycker ni? Tack för er hjälp!


     


    Ps. Jag fann inte en "barnsäkerhet" tråd eller kategori, så jag ber om ursäkt ifall detta är fel kategorin, tänka bara för att det handlar om en teknisk pryl att det kanske passar här.


    Mvh,


    Deed RR.

  • Svar på tråden Vattentät gps-tracker till barn?
  • sportpappa

    En Trax GPS verkar vara en vettig produkt för just tracking. Det jag har att invända är väl att priset är ganska högt och vill verkligen barnet ha med sig den?
    I priset ingår 2 års abonnemang. Sen får man betala månadsabonnemang för $5.

    En annan lösning som jag tror fungerar bättre är att ge barnet en Android-telefon och som krav för att barnet ska få telefonen så ska det vara en tracking-app installerad. Om barnet är intresserad av telefonen så kommer den automatiskt följa med överallt. 
    Det negativa är väl att den inte är så stryktålig.

  • Diefamilie

    Tackar ni för svaren, jag har själv funderat på en mobil nu under helgen men.. grabben har redan en Samsung Ace och då är frågan om han inte blir misstänksamt ifall en ny app finns därpå som han inte kan öppnar eller nått (ifall man nu kan spärra vissa appar. 


    Därpå tänkte jag på Trax GPS:en, den verka liten och smidigt, men å andra sidan så har ni en poäng med att han nog inte vill har med sig den överallt.. Hm.. de här är klurigt alltså.

  • Nilssad

    Jag skulle nog börja med att installera en gps tracker app i telefonen och spärra appen så barnet inte kommer in på den och testa hur länge det går, säg att den appen behövs för att sända ut en radiovåg/bättre täckning till att gå ut på internet och surfa eller liknande, måste ha följt med i en uppdatering, barn i den åldern tror på allt om man är seriös nog och kommer med något high intellect svar så att barnet vet att den appen behövs för att mobilen ska fungera normalt. Annars kan man ju säga sanningen, barnet kommer nog att vara i nöd med mobilen ändå, dock så kan barnet lura föräldrarna med att lägga mobilen någon annan stans när barnet gömmer sig.

    Dock om ungen är riktig smart så kan man ju bara söka på appen på inernet eller appstore men testa och se om detta knep går.

    Vart hade du tänkt förvara en gps så att inte barnet ser den? Kanske i vaddet i vinter/höstjackan skulle gå eller som gps i en inbyggd snygg klocka.

  • Nilssad

    Jag tänkte på också att borde det inte finnas någon inställning på mobilen bara så man kan koppla samman två mobiler med hjälp av gps:en som redan finns på mobilen? en gissnig bara,

Svar på tråden Vattentät gps-tracker till barn?