• Kärleksförtvinad

    Efter 20 år... skiljas?

    Jag har varit ihop med min fru i över 20 år nu. I början var allt frid och fröjd, vi älskade varandra och gosade/kramade/längtade efter varandra, osv. Vi gifte oss, och fick barn...

    Redan när hon blev gravid med barn 1, så försvann sexlusten för henne. Hon ville inte ens ha beröring. OK, jag förstår, hormoner ohch grejer, klart jag kan vänta och ha tålamod. När barnet var fött, så var hon nyförlöst, och efter det ammade hon och då hade hon ungen klängande på sig, ville inte ha mer närhet än så. Definitivt ingen sexdrift. Och hon ville inte ens ha kel och gos.

    Efter det kom barn 2, och då upprepade sig hela historien här ovanför. Efter att barn 2 slutade amma, så var det extremt sporadiskt mellan sexandet. Och det var alltid jag som fick ta initiativ, och 99 gånger lät det "inte idag, usch, jag känner inte för det". Alltså... hon sade verkligen "usch" när sex kom på tal.

    Sedan var jag ju jobbig som tjatade, hur nu ett försök att få till kel & närhet & sex en gång med några månaders mellanrum kan vara tjat? Nåja, jag bestämde mig för att hon får väl ta initiativ då.

    Resultat... Det gick över ett år, helt utan sex. Jag höll på att dö, men skulle ju vara duktig och göra som hon vile (låta henne ta initiativ, när hon kände för det). Till slut tog jag initiativ ändå (annars hade det inte blivit något).

    Nu är ungarna 11 och 12 år gamla. De har sett sina föräldrar kyssas en gång i sitt liv. Vi lever ju i princip i ett kärlekslöst äktenskap. Har sex några gånger per år, alltid när jag tar initiativ (oftare vill hon inte), och då bara som en "snabbis". Hon vill/behöver/har inget som helst behov av tillfredställelse (förspel och så). Det låter bara... "nej, ta du, jag behöver inte..." Många gånger har jag sagt att då skiter vi i det.

    Jag vill ju ha sex MED henne, inte att det bara ska sex "från mitt håll" så att säga. Men... surtanten är helt ointresserad. Jag har försökt med allt, hjälpt till hemma, gett henne massage, väntat, inte tjatat... hoppats att det ska komma tillbaka...

    Vi har det bra ordnat med allt annat i livet. Jag har företag och tjänar mycket pengar, vi har ett fint hus, ungarna välartade med väldigt bra skolresultat, många vänner och så. Vi har trevliga semestrar ihop när vi reser utomlands eller åker iväg och åker skidor. Men vi har ju ingen "glöd" mellan oss längre. Ingen passion, kärlek, attraktion.

    Och nu, för en vecka sedan... Kom jag på mig själv med att jag inser att jag känner inget för henne längre. Ja, inget attraktionsmässigt i alla fall. Tror knappt jag skulle få upp den om hon plötsligt skulle vilja ha sex nu.

    Vi bor ihop, har barn ihop. Vi bråkar aldrig, ingen av oss har någon vid sidan av, har inga sådana problem.

    Den stora frågan är nu... Ska jag skilja mig nu (är 40 år), och hoppas att jag ska hitta någon ny kärlek? Eller ska jag stanna kvar i ett kärlekslöst äktenskap?

    Ska jag vänta tills barnen flyttar hemifrån, för deras skull?
    Ska jag vänta några år till, tills barnen är lite äldre, och förstår mer?

    Eller är det kanske rentav mer skadligt för barnen, att ha föräldrar som inte älskar varandra? De får ju en skev bild av hur ett förhållande och ett äktenskap ser ut. Ingen av oss längtar efter den andra längre. Hon har till slut lyckats kyla ner alla mina känslor... fram tills för en vecka sedan försökte jag och höll hoppet vid liv, för min skulle, för barnens skull, osv.

    Men nu vet jag inte om jag orkar längre. Jag vill inte bli en kärlekslös kall fisk som hon... Tänk om det sitter i och man vänjer sig?

    Fan... leva resten av livet helt utan passion/längtan/ömhet/kyssar/närhet/sex/åtrå... Det känns deprimerande att tänka på. :(

  • Svar på tråden Efter 20 år... skiljas?
  • Anonym (20 år också)

    Skilde mig efter 20 år på exakt de grunder du tar upp. Först ville jag inte skilja mig beroende på barnen, jag såg det som en dom jag hade fått. -"barnen skall inte lida för att vi inte har det bra". Sedan tänkte jag på vilka förfärliga förebilder vi var för barnen, hur skall de lära sig hur ett kärleksfullt förhållande fungerar med två föräldrar som "inte är ett par utan bara mamma och pappa.

    Var livrädd för att inte hitta den rätta men efter separationen så träffade jag flera fantastiska kvinnor och till slut min nuvarande särbo. Tror att tjejer har det svårare på singelmarknaden än vad vi killar har det. Det enda jag är lite irriterad på är att jag inte lämnade tidigare. Livet är så otroligt mycket bättre nu

  • Fru Olsson

    Vad skulle du själv må bäst av? Det är väl en ganska väsentlig fråga. Skulle ju dock råda att prata om hur du känner med frun först, kolla om det är något ni är villiga att försöka få hjälp med

  • Hustru

    Skilj dig, om du inte tror att någon av dina barn skulle avså från lycka och kärlekslöst liv i 25 år. Klart blir dina barn initialt ledsna men de kommer att komma över det. När de gör det ser de att åtminstone en förälder har hittat glädje, vem vet din fru kanse också blir mindre sur.

    Hur tror du din fru kommer att reagera, kan ni prata? Försök att få hjälp att prata annars. Säg inte att det är sex du saknar utan att det ör närheten i vardagen. Säger du sex tror hon kanske att du fortfarande har känslor för henne.

    För barnens skull gör även efter skilsmässan gemensamma aktiviteter, födelsedagsmiddagar med mera.

    Önskar jag hade tagit det steget för tio år sedan. Lever utan sex och med lite närhet, att jag inte sklijer mig har numera andra grunder. Men det gnager att jag inte gjorde det då.

  • Anonym (Vår)

    Det objektivt sett rätta svaret är sannolikt att ni bör gå skilda vägar. Men jag vet av egen erfarenhet är så enkelt är det inte. Min situation liknar din, mina barn är nu några år äldre. Jag och maken har inte haft sex på många år, ingen av oss vill med den andre och kärleken är borta sedan länge. Det började med att han inte ville ha sex med mig.

    Jag har tänkt mycket på separation och tänker fortfarande. Men har inte kunnat förmå mig till det, än, främst för att jag vill leva med barnen på heltid och att de är så harmoniska i vårt nuvarande liv.

    Jag har tänkt mycket på det där med barnens bild av en fungerande relation. Men det finns ingen bitterhet mellan oss, vi är inte osams och vi pratar och skrattar ihop. Det argumentet har därför inte vägt tyngre hos mig, även om det finns där.

    Att skiljas för att jag ska hitta en annan livskamrat har inte känts relevant. Det finns ingen garanti att jag gör det, det känns inte ens sannolikt. Jag är 49 år, kräsen och vet vad jag vill ha när det gäller män. Jag är inte rädd att leva utan en man även om jag liksom de flesta vill ha en livskamrat såsmåningom.

    Utan sex och närhet hade jag kanske inte stått ut så här länge. Jag hade garanterat mått riktigt dåligt. Sex och närhet får jag på annat håll och det är min ventil. Jag rekommenderar inte mitt sätt att leva men det är min verklighet, just nu.

  • Förtvinad
    Sedan är det ju så att sex egentligen bara är en liten del av hela paketet "närhet/kärlek/sex". Sexa kan man göra med Fröken höger också, men då får man ju bara en tredjedel av "paketet"  (och knappt det, egentligen).

    Det skulle kunna ta hus i helvete om man skaffade en långvarig relation med någon vid sidan av, om det upptäcktes. Bättre än inget kanske, men jag tror inte på att gå bakom ryggen i längden.

    /Kärleksförtvinad
  • Anonym (Vår)
    Förtvinad skrev 2015-04-11 10:18:04 följande:

    Sedan är det ju så att sex egentligen bara är en liten del av hela paketet "närhet/kärlek/sex". Sexa kan man göra med Fröken höger också, men då får man ju bara en tredjedel av "paketet"  (och knappt det, egentligen).

    Det skulle kunna ta hus i helvete om man skaffade en långvarig relation med någon vid sidan av, om det upptäcktes. Bättre än inget kanske, men jag tror inte på att gå bakom ryggen i längden.

    /Kärleksförtvinad


    Visst är det så. Jag räknar inte onani som sex ens en gång.

    Undrar om det finns någon alls som tror på att gå bakom ryggen på någon annan, vare sig i längden eller kortvarigt. Tveksamt. Jag går inte bakom ryggen på min man men inte ens mitt sätt att leva är hållbart i längden.
  • Anonym (...---)

    Befinner mig i en liknande situation och min historia är nästan identisk. Vi lever ihop men inte som ett par. Jag fixar sexet vid sidan av istället.

  • Förtvinad

    Sorgligt att det ska behöva bli så. Man undrar ju nästan om det är något genetiskt med kvinnor efter att de fått barn...

    Finns massor av träffar kring det om man Googlar.

    /Kärleksförtvinad

  • Förtvinad

    Iofs får man träffar på det mesta om man Googlar efter det... Föregående inlägg inte menat att starta någon "köns-kamp". Det är bara jag som tänker högt. :)

  • Anonym (L)

    Om det "bara" är det att ni har tappat glöden, så tror inte jag att det är kört. Den kan man få tillbaka genom professionell hjälp. Skaffa hjälp nu innan någon av er söker er till andra källor. Många får hjälp av familjerådgivningen. Finns i många kommuner samt kyrkan. Kostar oftast inget. Om inte annat får ni tillfälle att reda ut relationen. 20 år är inget att bara kasta bort, prova FR!

Svar på tråden Efter 20 år... skiljas?