• Anonym (Pepe)

    Hur gör vi när farmor ska vabba?

    Jag är pappa till vår dotter och är nu hemma föräldrarledig några månader.

    Dock så känns det som jag är på väg och bli sjuk och att jag då inte klarar att ta hand om dottern.

    Barnets mamma är bortrest och kan tyvärr inte avlasta.

    Som tur är så kan dotterns farmor då hjälpa till.

    Hur gör vi exakt om jag är sjuk på måndag och dotterns farmor måste stanna hemma från sitt jobb på måndag och vabba?

    Dvs, hur gör jag exakt för att stoppa fledigheten och sjukanmäla mig?

    Och hur gör exakt farmor?

    Tacksam för utförligt svar.

  • Svar på tråden Hur gör vi när farmor ska vabba?
  • Försäkringskassan

    Hej Pepe!

    Om du är sjuk och inte klarar av att vårda barnet behöver du sjukanmäla dig. Om du har tillgång till e-legitimation, bankid eller mobilt bankid kan du logga in på Mina sidor, gå in på Mina tjänster och följa stegen I "Gör sjukanmälan" först och sedan "Ansök om sjukpenning". När du gör det stoppar vi din föräldrapenning från första dagen du är sjuk. När du är frisk igen behöver du göra en friskanmälan vilket du även hittar under "Mina tjänster". Du behöver även ansöka om föräldrapenning på nytt när du är frisk och vårdar barnet igen.

    Om barnet är över 240 dagar (8 månader) kan farmor vabba bara om den andra föräldern arbetar och isåfall överlåter sin rätt till ersättning till henne. Om hon inte skulle ha arbetat kan farmor tyvärr inte få någon ersättning.

    Om barnet är under 240 dagar kan farmor inte få tillfällig föräldrapenning oavsett om den andra föräldern arbetar eller inte.

    Om farmor vill ansöka om tillfällig föräldrapenning VAB och det är första gången hon vabbar så behöver hon ringa in till Kundcenter på telefon 0771-524 524 så registrerar vi ett samband mellan henne och barnet. Blanketter skickas då hem till farmor som hon får fylla I tillsammans med den förälder som överlåter sin rätt till ersättning, vilket I det här fallet skulle vara den andra föräldern om hon arbetar.

    Om farmor har vabbat med detta barn tidigare behöver hon inte ringa till Kundcenter. Då kan hon istället ringa direkt till vår servicetelefon som har öppet dygnet runt utan telefonkö, och beställa hem blanketter på telefon 020-524 524.


    Öppettider Kundcenter:
    Måndag-fredag 8-21
    Lördag 8-15
    Söndag 15-21

    Hälsningar
    Agda, handläggare

Svar på tråden Hur gör vi när farmor ska vabba?